Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Indlæg af kbe » 08 okt 2008 22:51

Fandt lige en artikel fra BT: http://www.bt.dk/article/20080928/nyheder/80928036/

Det mangler lige noget om rækkevidden, men der er en pointe i, at en elcykel bestemt kan køre stærkt. Jeg læste lidt i et amerikansk forum på yahoo, hvor det var helt almindeligt med elcykler, der kunne køre rigtigt stærkt: http://autos.groups.yahoo.com/group/zappy/

/Kjeld

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Indlæg af Vildkat » 11 okt 2008 16:53

Ja-ja Kjeld du har nok ikke læst alle vores links:
:lol:

http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=14&t=52

Men på deres hjemmeside oplyses der følgende omkring ERockit:
Batteri kapacitet:2,9KWt
Rækkevide 60-80Km
Motor effekt: 8Kw
(sammenlignet med de maks 250W som de danske regler er)
cyklen's Vægt: 110Kg

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Indlæg af kbe » 12 okt 2008 11:45

Nej, det er sandt. Jeg havde ikke set, at den allerede var nævnt i links-samlingen.

Hvis batterikapaciteten er 2,9 kWh og motoren yder 8 kW (eller er det forbruget?), vil cyklen med en virkningsgrad på 1 kunne køre i 21 minutter. Det kan godt være, det går stærkt, men ikke særligt længe.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Indlæg af Vildkat » 12 okt 2008 22:02

kbe skrev: Hvis batterikapaciteten er 2,9 kWh og motoren yder 8 kW (eller er det forbruget?), vil cyklen med en virkningsgrad på 1 kunne køre i 21 minutter. Det kan godt være, det går stærkt, men ikke særligt længe.
Denne elcykel er kendetegnet ved at den er serie koblet, eller seriel hybrid. Dvs. at pedalerne angiver hastigheden, og lader batteriet op med en generator. Til sammenligning ligger ydelsen af en cykelrytter omkring 250W (så vidt jeg husker).
Derfor hvis cyklen skal have en rækkevide på 80 km, skal motor ydelsen sænkes til 2.9kw, dvs (ved overslag: (2.9Kwt/8kwt)x 80km/t= 29km/t). Lidt overraskende resultat :lol:

Her er databladet:
http://www.erockit.net/download/booklet ... ROCKIT.pdf

De almindelige elcykler er parallel hybrid, hvor pedalerne trækker baghjulet, og elmotoren har sit eget system. Derfor kan parallel koblet elcykler cykles selvom at batteriet er fladt. I en seriel koblet elcykel, hvor batteriet er fladt. Er der ydreligere tab i generatoren og i elmotoren hvilket betyder at selvom du yder 200W, så er virkningsgraden kun omkring 60%, så cyklen kun bevæger sig med 120W.
Jeg har "hugget" en PHD aktikel om parallel hybrid elcykler på tysk, hvis nogen skulle være interesseret (den er fjernet fra nettet igen).

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Elcykel fræser gennem Berlin med 80 km/t

Indlæg af kbe » 13 okt 2008 08:10

Et batteri på 2,9 kWh er i hvert fald et meget kraftigt batteri. Mit batteri er kun 10 Ah * 36 V = 360 Wh. Og da det er et blybatteri, bør det ikke aflades mere end ca. 50 %, så jeg kan egentlig kun regne med at have 0,18 kWh til rådighed. Det er stadig nok, når man selv hjælper til. Jeg kører til og fra arbejde på lidt under en time, så jeg har i gennemsnit 180 W til at hjælpe mig. Så er der tab i motor, lejer etc. så det er nok noget mindre jeg har i praksis.

Jeg kan med garanti ikke yde 250 W :) , men jeg skal også kun holde en fart på ca. 25 km/t. Vindmodstanden stiger som bekendt med kvadratet på hastigheden, så der skal rigtig meget effekt til for at køre 80 km/t. Hvis eRockit kan yde 8 kW svarer det til 10 hk. Den mindste 2CV havde kun 9 hk (den største 29 hk), så der er rigtig mange kræfter i eRockit.

/Kjeld

Besvar