Regler og muligheder

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Oles
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2009 19:34

Regler og muligheder

Indlæg af Oles » 08 maj 2009 23:01

Hejsa,

kan nogen henvise mig til reglerne for hvad man må og ikke må med en cykel med hjælpemotor.

Jeg mener et sted i forum at have set at så længe hjælpemotoren ikke tager fat over 25km/t er alt ok

Min konkrete plan er en Flevobike Versatile, når min bankrådgiver eller syns det er en go' idé (det vil sige sandsynligvis aldrig)

vil gerne have den med en hjælpemotor så jeg kan få lidt hjælp til at slæbe de ekstra 40kg op af bakker, og måske fra stående start.

er der nogen af jer herinde der har erfaringer med den slags, hvor længe kan man forvente at have strøm, og kan man få batteri pakker der er nemme at tage ud, og tage med op i en lejlighed til opladning

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Vildkat » 14 maj 2009 23:00

Hej navnebror.
Reglerne finder du på kabinecykel hjemmesiden, men de er simple nok. De må bidrage med energi til de 25km/t og må maksimal være på 250W.

En anden velomobil "Aerorider" er designet som en knallert 45, og skal derfor køre på vejen.

Den bedste løsning for dit projekt er at anvende et Bionx motor system (se under boardindeks>andet>links>elmotor og kit produkcenter), og for at kunne klare de ekstra kg, bør du nok vælge en kraftigere motor (altså ulovlig).
Bionx bestiller du motoren, efter hjulstørrelse, og du kan genanvende din bremse energi (istedet for at slide på bremserne).

Min liggecykel vejer 14 kg + 2.8kg batteri. Det er et 24 volt system som jeg har og med et batteri på 29.4V/10Ah, kan jeg cykel 30km i 12 sek/m modvind. Herefter er batteriet fladt.

mvh
Ole alias vildkat

Oles
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2009 19:34

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Oles » 14 maj 2009 23:11

Det lyder jo ret fornuftigt...
aerorider løsningen er ikke mulig for mig... bor i københavn, og der er alt for mange steder hvor man SKAL have muligheden for en cykelsti...

samtidig har jeg en forhåbning om noget der faktisk nemt kan drives af pedalkraft, men op af bakke er jo helt umuligt på sådan en svend (siger min viden om fysik, og almindelige cykler mig)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Vildkat » 14 maj 2009 23:21

Oles skrev:Det lyder jo ret fornuftigt...
aerorider løsningen er ikke mulig for mig... bor i københavn, og der er alt for mange steder hvor man SKAL have muligheden for en cykelsti...

samtidig har jeg en forhåbning om noget der faktisk nemt kan drives af pedalkraft, men op af bakke er jo helt umuligt på sådan en svend (siger min viden om fysik, og almindelige cykler mig)
Tripedo var den trike cykel som jeg ville vælge. Den kan tilte i sving, og har 26" hjul.

Oles
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 maj 2009 19:34

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Oles » 14 maj 2009 23:45

har du et link til den? den kan jeg ikke finde noget om nogen steder...

vil i øvrigt helst have en der er fuldt indpakket :-)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Vildkat » 15 maj 2009 10:44

Oles skrev:har du et link til den? den kan jeg ikke finde noget om nogen steder...

vil i øvrigt helst have en der er fuldt indpakket :-)
Jeps. hvis du kikker under "link's>velomobiler" kan du finde info på den.

Du skal dog vide, at står din velomobil på gaden, kan den let væltes, medmindre du har adgang til en lukket baggård.

Du skal også overveje, om en velomobil, er det oplagte på de smalle cykelstier. Tænk på ladcyklerne hvor meget de fylder på cykelstien. Måske er en to hjulet liggecykel, lettere at komme igennem traffiken med. Den kan udstyres med en glasfront til omkring 2500kr, og med håndarbejde kan man let lave et dække til resten af kroppen.

PS: Jeg arbejder med på Frederiksberg, hvis du en dag vil prøve en tur på min El~Silvio, men så kan du skrive en mail.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Regler og muligheder

Indlæg af Vildkat » 28 maj 2009 20:59

Jeg fandt dette skriv omkring eksempel på elmotorens størrelse:
Det er til en Go-One velomobil, hvor BionX har lavet en 350W motor på 4.15kg og det dertilhørende batteri vejer 3.1kg (36V).

Hele uddraget er her:
http://www.go-one.us/News/ElectricAssistance.html

Besvar