Navmotor / tilslutning

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
solidanmark
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23

Navmotor / tilslutning

Indlæg af solidanmark » 23 aug 2009 22:20

Jeg har en navmotor som er en 250 watt. Ledningerne ned til motoren ser ud som på billedet, hvilke ledninger er til plus og minus fra batteriet ? tænker den skal ha strøm direkte udenom styringen via et gashåndtag. (se vedlagte billeder)

Skal bruges til et forsøg til en elkabine cykel hvor der ikke skal trædes hele tiden. Så den får 2 forskellige systemer.. det sidste her bare som info, ved godt der er regler på området.
Vedhæftede filer
IMG_4231.JPG
IMG_4231.JPG (58.39 KiB) Vist 17569 gange
IMG_4227.JPG
Her er en samling af ledninger på den forgaffen som hjulet sidder på lige nu
IMG_4227.JPG (80.41 KiB) Vist 17569 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af Vildkat » 26 aug 2009 17:44

solidanmark skrev:Jeg har en navmotor som er en 250 watt. Ledningerne ned til motoren ser ud som på billedet, hvilke ledninger er til plus og minus fra batteriet ? tænker den skal ha strøm direkte udenom styringen via et gashåndtag. (se vedlagte billeder)

Skal bruges til et forsøg til en elkabine cykel hvor der ikke skal trædes hele tiden. Så den får 2 forskellige systemer.. det sidste her bare som info, ved godt der er regler på området.
Hejsa.
Du mangler controlleren, som samler alle forbindelser fra cyklen. Den tykke blå og den tykke grønne ledning kom jeg til at bytte om, hvorved at hjulet kørte baglæs.
Du kunne sætte batteriet direkte til hjulet, også ville hjulet køre hele tiden.
Skal du snyde, skal lave dit egen puls-tog, som input til controlleren. Du kan finde elektriske tegninger, hvis du søge efter Astabilmultivibrator eller puls generator. Der findes IC som kan styres ved hjælp af et modstand og kondensator. Så kunne du styre det vha gashåndtaget som er en variabel modstand.

solidanmark
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af solidanmark » 31 aug 2009 22:27

pyha det er som russisk for mig... hvis jeg kan få den til at kører ved at sætte den direkte til via et gashåndtag, hvilke ledninger skal der så strøm på??

ala det her http://www.youtube.com/watch?v=Ah0MAJKhSao

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af dk1 » 01 sep 2009 00:55

Så skal du jo have mere end 24V igennem håndtaget, hvilket nok ikke er helt normalt....
Et elsystem virker ved at have styrestrøm til styring af systemet som normalt kun er ganske få V, mens drivkraften er af væsentligt højere spænding.

Ofte er motor og controller designet til at passe sammen (specielt de sidste år) både med hensyn til virkemåde, men også holdbarhed af systemet.

I princippet burde du have et komplet elsystem baseret på et gashåndtag, ala som Raleigh er i år, og som ProMovec var sidste år.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af Vildkat » 03 sep 2009 09:43

Hejsa.
Jeg har kikket på hjemmesiden:
http://www.electricbicycletrailer.com/

Den måde de har løst det på er, at de har en controller eller styreboks som man kan se fysisk på deres galleri side (er en sortkasse).

Som DK1 skriver gashåndtaget kan ikke klare en strøm på 10A.

Må man spørge om du stadig har din controller til motoren ?? (som sidder i baggagebæret).

solidanmark
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af solidanmark » 03 sep 2009 14:06

ja det har jeg.

tænker jeg kunne jo købe et ombygningssæt til en alm. cykel og bruge det..

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Navmotor / tilslutning

Indlæg af Vildkat » 03 sep 2009 20:08

Hm...
Hvis jeg var dig, og du ikke har lavet elektronik før, ville jeg nok vælge at genanvende controlleren, og føleren fra pedalerne.
Så ville jeg få viklet et 30" hjul på navmotoren, fordi så ville du få en højere hastighed.
Skal du ha forlænget ledningerne, så har jeg ekstra stik og stifter, hvis du får brug for det.


Funktionen er at fra pedalerne kommer der nogle pulser. Har du ingen pulser, vil controlleren ikke styre motoren. Får du pulser, køre du en mellemhastighed. Bruger du gashåndtaget får du ekstra hastighed. Sådan virker min controller.
Prøv at se om du kan læse navnet med controlleren boksen, og fortælle hvilket system/cykel det kommer fra.
mvh
Ole

Besvar