En Ide

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

En Ide

Indlæg af allancyklen » 04 nov 2009 12:47

Kan man ikke forestille sig at der på Supercykler bliver sat en lille oplader der oplader
når man træder rundt og på den måde leverer strøm tilbage til batteri så man har
en evigheds cykel ? eller en lille vindmølle der producerer strøm og genoplader
batteri mens man køre ... :o Hvorfor har de ikke lavet det ? der bliver jo brugt kræfter (energi) når man træder eller bare kommer fremad.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: En Ide

Indlæg af dk1 » 05 nov 2009 01:24

Det kan man sagtens gøre, og nogen gør det faktisk allerede. F.eks har Trek lavet det sådan at man kan skifte mellem flere hjælpe niveauer (hvor man får hjælp fra motor), og mellem oplader niveauer (hvor man lader strøm på batteri).
ProMovec, Raleigh, Winter og MBK giver også strøm til batteriet ved høje hastigheder, hvor motorhjælpen er slået fra. Dog gives nok strøm til at drive baglys ved lave hastigheder, hvis man skulle køre tør for strøm inden man kommer helt hjem....

I princippet kan en motor bruges som en dynamo hvor man trækker strøm ud, eller sende strøm gennem og dermed få hjælp.

Årsagen til at man ikke gør det generelt er, at de fleste ønsker en elcykel der ikke yder modstand ved almindelig cykel, og derfor sætter "oplader niveauet" forholdsvis højt, således at man kun får modstand fra motoren ved unormale høje hastigheder.

Skal man kunne begge dele, kræver der derfor mere teknik, som koster, og som desuden giver flere fejlmuligheder, samt mere slitage.

Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om, hvad for en type elcykel man ønsker sig, og hvad den skal bruges til.

Økonomisk er der umiddelbart ikke noget tjent ved at lave pedalstrøm, da det rugbrød man skal spise for at udøve/producerer pedalstrøm, vil koste mere end ved at trække det ud fra en stikkontakt....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: En Ide

Indlæg af Vildkat » 05 nov 2009 10:11

Jeg ville lige tilføje lidt mere til emnet.
Når min 39 kg tunge 1 generation elcykel med blybatterier, løber tør, så virker systemet modsat og hvis jeg har lys på cyklen, drives den af min elmotor. Dvs. når jeg holder stille, gå lyset ud.
Men dit ide findes allerede i det koncept der hedder "serie hybrid elcykler". Her generere man strøm til en generator med pedalerne, som løber videre til et batteri, eller en super kondensator (kaldet for en super cap). Så styrer du hastigheden med et gashåndtag.
Jeg har en link hvor man kan se billeder på side 16 og 17 af serie hybrid elcykler.

http://www.liggecykelforeningen.dk/uplo ... -drive.pdf

Besvar