Side 1 af 2

De nye 2010

: 14 feb 2010 15:22
af allancyklen
Jeg syntes de nye el cykler 2010 er meget dyre .. laver de slet
ingen i en nogenlunde prisklasse ?

Re: De nye 2010

: 15 feb 2010 12:30
af dk1
Desværre er problemet stadigvæk at god batteri teknologi koster forholdsvis meget, hvilket f.eks også er årsagen til at vi endnu ikke ser elbiler i almindelig handel.
Lige nu kommer der godt nok en del forholdsvis billige elcykler på markedet, men de har så de ulemper, at de kommer med "no name" batteri og styringssystems teknologi.
Kan man blive hjulpet der om f.eks 2-3-5-7 år? Og virker de ordenlig?
Ofte er de billigste modeller også ældre teknologi, og ofte også hvor cykel-dele-kvaliten er i den lave ende.

Men selvfølgelig kan 3-4 år gammel teknologi stadigvæk bruges, men priser og kvalitet passer nogenlunde sammen. Man kan prøve at sammenligne hvad et godt batteri som et Panasonic litium batteri koster, som f.eks Raleigh, ProMovec, Winter og MBK benytter, og hvad en no-name batteri af tvivlsom oprindelse koster.
Et Panasonic litium batteri ligger prismæssigt på 3500-4000kr for et 324 watttimers batteri.
Sammenligner man her med f.eks et Thansen no-name batteri som kun er på 240watttimer, må det jo ikke koste mere end godt 2000kr og sådan kan man blive ved.

Tager man hvad resten af cyklen koster inklusiv elsystem, og tingene begynder som regel at hænge lidt sammen. Hertil kommer jo også at elcyklerne føles meget forskelligt at køre på, fordi elsystemerne virker forskelligt. Men det kan sagtens være smag og behag, og selvfølgelig et sprøgsmål om behov, og hvor afhængig man er af, at elcyklen virker HVER dag.

Vælger man en lavpris model, vil jeg anbefale at man prøver den op imod en mærkevare, og dermed beslutter sig hvad der passer bedst til sine behov. Uanset hvad, vil man vide meget mere om hvad man reelt køber, uanset om man køber for 5000-10000 eller 15000kr.

Det kan godt være at 5-6-7-8000kr lyder billig for en elcykel, men det nytter jo ikke noget hvis den er færdig eller defekt på den halve tid.
Problemet med "no-name" batterier er, at når ingen skal ligge ansvar og overholde minimumskrav til f.eks batterikvaliteten, så er man med "no-name" batteri 90% sikker på at det er de dårligste battericeller man får fra produktionsbåndet. De bedste er solgt til de kunder der har sat kvalitetskrav på bestillingen, fordi de skal ligge navn til...

Dertil bliver rigtig mange snydt af betegnelsen "AH", der står for hvor mange ampere timer et batteri har. Et 36V batteri på 9AH har f.eks 50% mere kapacitet end et 24V 10AH.
Eksempel: 36x9=324watttimer kontra 24x10=240watttimer.
Derfor er det bedst at tjekke hvor mange watttimer et system har for sammenligning med andre modeller.
Logisk nok skal et 324watttimers batteri koste mere end f.eks et 240watttimers batteri, hvilket jo også har meget høj indflydelse på hvor langt man reelt kan komme ud i det blå....

Re: De nye 2010

: 16 feb 2010 12:30
af allancyklen
Måske har du ret omkring no name batteri og måske ikke .. Jeg tænker på dengang
forbrugerrådet lavede en test af batterier og her var de meget reklamerede Durecell (dem med kaninen :) altså
en mærkevare ? de dårligste , hvorimod dem de billige fra Fakta var meget bedre (no name) ..
Så det er ikke altid sandt ... måske der det mest opreklamerede så opreklameret fordi det er noget møg ?
Selv købte jeg mig et par Nike sko for år tilbage de holder helt igennem .. ingen ødelæggelser ingen
problemer med pasform eller farver.. trods jeg ofte går med dem.. så her er mærkevare bedst..
Så det er svært som forbruger at gemmeskue især i disse grådige tider..

Re: De nye 2010

: 17 feb 2010 09:37
af Vildkat
dk1 skrev: Dertil bliver rigtig mange snydt af betegnelsen "AH", der står for hvor mange ampere timer et batteri har. Et 36V batteri på 9AH har f.eks 50% mere kapacitet end et 24V 10AH.
Eksempel: 36x9=324watttimer kontra 24x10=240watttimer.
Derfor er det bedst at tjekke hvor mange watttimer et system har for sammenligning med andre modeller.
Logisk nok skal et 324watttimers batteri koste mere end f.eks et 240watttimers batteri, hvilket jo også har meget høj indflydelse på hvor langt man reelt kan komme ud i det blå....
Min erfaring med batterier (både 36volt og 24 volt systemer) er at hvis man tager 36 volt systemet, har det ikke + 50% længere rækkevide, på trods af Ampere timer er højere end ved 24 volt batteri. Jeg vil antage at det skyldes at 36 volt system har også en større motor spænding på 36 volt. Så ved 36 volt system får man et system som kan accellere hurtigere til de 25 km/t.
I modelflyver branchen køre man elmotoren med en højere nominel spænding. Så ville man selvfølgelig få en højere hastighed, men også en længere rækkevide, hvis controlleren kan holde til det.

Der kan være et problem, med billigere elcykel modeller, at de ruster, og at det kan være et problem at finde reservedele til dem. Her tænker jeg på udvendig gear (specielt 5 gear, som er et gammelt system), og bremse klodser til bremse skive systemer.
Dog er min holdning, at man skal tage udgangspunkt i sit transportsbehov. Har man under 10 km, så ser jeg intet problem i en billig model. Holder denne cykel 3 år, så udskilft den. Teknologien udvikles hele tiden.

Re: De nye 2010

: 17 feb 2010 14:01
af dk1
Har testet f.eks 24V batteri på 10AH systemer, der har en motor på 180W, og de kører typisk omkring 30-35km på en opladning.
Det svarer jo til 240watttimer, og så skulle den teoretisk køre 33km på en opladning.
Passer fint!

Har også testet et 36V batteri på 9AH fra Panasonic, både med 200W og 250W motor.
Batteriet er så på 324watttimer, som umiddelbart teoretisk burde give en opnåelig distance på 32-40km, men de kører 50-60km på en opladning. Det er jo mere end 50% ekstra distance i forhold til 24V batteriet...
(det er sammenligninger lavet af samme person.. mig selv, så derfor burde det være nogenlunde sammenligneligt)

Min erfaring er derfor stik modsat din Vildkat.
Om det så er fordi det er et Panosonic batteri mod et "noname", eller fordi 36V virker bedre end 24V ved jeg ikke.
Der er her så også tale om Polymer kontra Ion batterier, og helt sikkert også et spørgsmål om ensartet kvalitet på cellerne.

Ved at kvaliteten af celler svinger mest på noname, og derfor er prisen derfor også som regel lavere.

Den umiddelbart største fordel ved et 36V system er nu også at det bedre kan tåle at arbejde hårdere, da hele elsystemet normalt er kraftigere lavet med tykkere ledninger etc.

Men laver du den samme test med et blybatterisystem istedet for et litium batterisystem kan det sagtens være at du får ret, da blybatterierne jo ikke kan tømmes i nær så høj grad som litium batterierne. Typisk ca. 90% istedet for 60%.
Har faktisk aldrig prøvet et 24V blybatteri system.

Men er iøvrigt enig i at man skal tage udgangspunkt i sit transportbehov, men det kender de fleste ikke med elcykler, da mange ofte begynder at cykle væsentligt mere med elcyklen frem for den manuelle cykel....

Dertil kommer at man er 100% sikker på at ens batterikapacitet falder med tiden, og derfor vil et "kort" distance batteri jo blive for lille før end et batteri der som udgangspunkt har "lang" distance kapacitet. Ulempen på "lang" distance batteriet er "kun" prisen. ;-)
Imellemtiden har man med langdistance batteriet friheden til de lange ture, som man ikke vil have med et kortdistance batteri.

Re: De nye 2010

: 18 feb 2010 12:02
af Vildkat
Nu har du jo også bedre muligheder for at teste flere cykler op imod hinanden.
;)

Jeg vil dog knytte en kommentar til Panasonic batterier, idet at jeg har tidligere anmeldt elcykel systemer i Japan, hvor rækkeviden på 90+ Km (se link).
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=14&t=50

Panasonic batterier ser ud til at have en lavere indre modstand, end tilsvarende batterier, og derfor kan der godt være forskellig rækkevide på to batterier, med samme spænding og Ah.

Jeg har nu et praktisk eksempel på at mit bly batteriet er helt nedslidt, (36volt/16Ah ?), til at starte med havde batteriet en rækkevide på 35km, nu er rækkeviden under 4km, når batteriet er fuld opladt. Selvom at batteri spændingen stadig er 44volt ubelastet fuld opladet, dykker spændingen ved belastning altså kørelse.

Vælger man en elcykel som har kompatibel batteri modul med et dyrere batterie model, har man stadig muligheden for at købe det, når behovet er der til længere rækkevide.

En elcykel giver en "personlig frihed" trods vejr og vind, og elcykler er som meninger om biler. Nogen har et behov for lang rækkevide, og ønsker en stabil transporttid uanset vinden retningen, eller bakker. Er man derimod ældre eller har kredsløbsforstyrrelser, og ønsker at få hjælp hjemmefra til butikkerne (dvs. 2-4 km), så kan man jo godt nøjes med en billigere model.
Der er også en anden fordel med en billigere model, at ved tyveri er der færre penge i klemme. Forsikringen summen afskrives med tiden.
Jeg har et ønske om at fremme elcykling generelt, og det kan være man starter med en lidt billigere elcykel model, også gør man sine erfaringer. Måske kan man spare penge på at undgå det kollektive, og de penge man spare kan man bruge på en dyrere model. 12000kr er en stor investering for en normal husstand.
Der er også forskellige behov, om man bor på landet, eller i byen. På landet ville jeg også springe på en dyre model, hvis jeg havde åben land, og 10km.

Re: De nye 2010

: 18 feb 2010 12:40
af allancyklen
Jeg har et ønske om at fremme elcykling generelt, og det kan være man starter med en lidt billigere elcykel model, også gør man sine erfaringer.

<<<

Det er jeg helt enig i dig med Vildkat. Det er lidt som at skyde sig selv i foden kun at lave dyre modeller . Jeg mener at
10.000 - 12.000 kr er mange penge for en pensionist som har brug for den til som du siger "nær transport mm" .. Det ligger jo
over det beløb jeg fx kan få en udmærket scooter for hos Thansen.dk .. det er ikke rimeligt..
Måske er det ønsket om at lave noget "stort" eller tjene mange penge her og nu der styre det men som sagt
mener jeg de skyder sig selv i foden.
Jeg har set på nogle af de sider fra andre lande du har lagt link til (Holland / kina etz) og her er der masser af billige
modeller , så hvorfor ikke Danmark ? Kan det være derfor at salget går så langsomt ?

Re: De nye 2010

: 18 feb 2010 15:07
af Vildkat
Jeg ved ikke hvad en cykelhandler tjener på en elcykel, men vi kan regne baglæs. 12000kr minus moms er 9.000kr, og jeg vil skyde på at der er en fortjeneste på 3-4000kr.
Du kan godt finde købe nye elcykler på gammel teknologi til 5000-6000kr.

Her er et sted for den prisbeviste.
http://www.netcentret.dk/shop/el-cykler-144c1.html
Grunden til at prisen holdes nede, er de køber en hel container af kina cykler med mange cykler af gangen.

SCO/Bilka er jo stoppet med elcykler, men de ligner meget dem fra T-hansen:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=35 ... 1263330393

Her er et par andre muligheder omkring de 5000kr.
http://www.trend-import.dk/group.asp?group=15

http://www.cykelland.com/Forside/Varer/ ... digan.html

Du skal dog være opmærksom på, at hvis man køber elcykler fra container, skal cyklen ha et stel nr og et CE mærke.
Husk dog at spørge om hvordan det ligger med reservedele til gear, bremser og ekstra batteri.

Alternativ kan man købe en Elcykel i Sverige, og kursforskellen er til din fordel.

Jeg ved ikke, om det går langsomt med elcykler i DK. I Danmark har man trods alt gode cykelstier, og antallet af elcykler tælles i 10.000vis. I storbyerne er det lettere at komme rundt på cykel, og så kan man lade batteriet op i lejligheden.

Prisen på Elcykler vil ligge fra de 12-21.000kr, og det bliver de ved med. Market kan bære denne pris.

Re: De nye 2010

: 18 feb 2010 20:39
af allancyklen
Tak for de gode ideer og gode link Vildkat.
Ja det er jo nogle andre priser end mærkevare forretningen :)
Jeg kan især godt lide den fra Thansen (Ikke at jeg specialt kan lide Thansen) men fordi
den cykel har 7 indvendig gear og og stor motor.
Men deres batteri er et LiFEP04 og jeg ved ikke om det svare til dem de har i Fantombike
butikken .. Man er nok nød til at tage ud og se den og måske prøve den da der ikke
er noget tæt billed af den.
Jeg kan også godt lide at de tager samme pris for både Herre og Dame cykler og ikke
som i mærkevare forretningen :) hvor dame cyklerne er billigst ... mærkeligt nok

Re: De nye 2010

: 18 feb 2010 21:17
af allancyklen
Jeg fandt lige den her :

LiFePO4 eller Lithium-jern-fosfat, er den nuværende stade for store batterier, og de er bredt tilgængelige. Grunden til vi ikke tilbyde dem er, at fiasko er stadig alt for højt, og vi brugte for meget tid på fejlfinding, reparation og forsendelse frem og tilbage til kunderne. Være smart. Fabrikanterne er næsten alle i Kina. Kina er ikke underlagt amerikansk lovgivning, så købe en, virker det ikke, er der ingen adgang. For ikke at ære en garanti er der ingen adgang. Dybest du sætte dine penge ud og håbe på det bedste.

Producenter gør mange krav, og da Kina ikke er forpligtet til at følge amerikansk lovgivning, kan de påstande være helt ubegrundet. Vi har endda set nye specifikationer opfundet, tilsyneladende har til formål at vildlede en til at tro, et batteri vil opfylde kravene til at køre Phoenix, når det rent faktisk ikke kan. Den mest almindelige misrepresentation er mængden af kontinuerlig strøm en pakke kan producere. Med undtagelse af en producent, tager det mindst et 30Ah pack til at producere 40 ampere kontinuerligt. Vi har set, hævder, at 10AH og 15AH pakninger kan gøre det, men der er bare ingen måde med LiFePO4 kemi.

http://www.electricrider.com/batteries/eonyx.htm

Hummm :roll: ikke så godt ..