El-cykling i vintervejr

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

El-cykling i vintervejr

Indlæg af TrineLouise » 14 dec 2010 14:02

Hej alle.

Cykler I på jeres el-cykel i vintervejr?
Hvis ja, tager I jer nogle særlige forholdsregler?

Jeg vil meget gerne cykle hele vinteren, men har af og til problemer. Det er især gearet som ikke rigtig vil - igår frøs det fast i 1. gear og idag frøs det fast i 7. gear.

Disse vinter-foranstaltninger har jeg gjort:
  • Sat pigdæk
    Tager batteriet ind når det ikke bruges, men er nødt til at sidde på cyklen om dagen når cyklen venter på mig på stationen
    Starter med lavere motorkraft end normalt
    Skal have grovere pedaler på, så skoene ikke glider så nemt når der er sne under
    Beklædning: skijakke, halsedisse, skihandsker, skiundertøj og overtræksbukser
    Har købt overtræk/garage til cyklen til når den står hjemme udendørs
Er der andre gode råd?

Læs evt. mere på min blog

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: El-cykling i vintervejr

Indlæg af Vildkat » 14 dec 2010 20:15

Dit kabel fryser fast pga. fugt i kablet, og hvis tør cyklen op, og får olie i kablet, kan det løse dit problem. En cykel smed kan selvfølgelig klare det for dig.
Min erfaring med vinterkørelse er det en fordel med forhjulsmotor og pedal træk til baghjulet. Hvis baghjulet fedter rundt, tager forhjulet over. En elcykel med dobbelt træk klare sig klart bedre end en traditionel cykel.

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: El-cykling i vintervejr

Indlæg af TrineLouise » 20 dec 2010 16:04

Ja, jeg troede også det var frossent vand i kablerne, men efter at have skiftet hele kablet og fyldt godt med smøring i viste det sig, at der var et mekanisk problem med enden af gearkablet der stødte på kædeskærmen. Der må være noget med frostvejret der får tingene til at trække sig sammen/udvide sig så det ikke kan være der - det har virket fint mens det var plusgrader. Cyklen er en MBK. Problemet blev løst ved at sætte spændskiver ind ved skruerne til skærmen, så der kom mere afstand og dermed plads.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: El-cykling i vintervejr

Indlæg af allancyklen » 23 dec 2010 19:24

Hvis du tager batteri op i varmen så vent lidt med at sætte det i opladeren , til det er blevet lidt varmt..

Besvar