Overgang fra bil til El-cykel

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Pedalisk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 jun 2012 22:48

Overgang fra bil til El-cykel

Indlæg af Pedalisk » 27 jun 2012 22:59

Hej alle sammen! :)

Jeg står og skal af med bilen og går derfor med tanken om at en el-cykel vil være et passende kompromis mellem en knallert og en cykel.
Som udgangspunkt har jeg minimum 40 km transport om dagen, hvilket for mig vil være for stejl en bakke at starte ud med på en regulær cykel.
Umildbart ser disse to ud som gode bud, der samtidigt har muligheden for at køre en tur i noget terræn.

http://www.cph-ebike.dk/winora/winora-xp3/

http://www.fantombike.dk/pi/Panther_Cro ... 6_100.aspx

Gode råd, for og i mod vil blive modtaget derefter :)
Alt godt - Pedalisk

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overgang fra bil til El-cykel

Indlæg af Vildkat » 28 jun 2012 21:21

Tja en lille oversigt ville se således ud.

Panther Cross / Winora XP3
Gear: 27 / 9
Batteri: 325Wh (37V 8.8Ah)/ 360Wh (36V 10Ah)
Rækkevide: 50 Km / 90Km
Vægt 21.5kg / 22kg
Mer udstyr Speedometer /Speedometer
forgaffel affjedring / -
Pris 15.795kr / 17.999kr

Panther Cross

http://www.youtube.com/watch?v=QddUw2vnCBA

Winora XP3
http://www.youtube.com/watch?v=F3bk9S_jLls

Jeg har ikke prøvet nogen af dem, men i forhold til det prislejet,
Ville jeg enten vælge rækkevide, komfort (affjedring) eller antallet af gear.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overgang fra bil til El-cykel

Indlæg af dk1 » 01 jul 2012 15:30

Med hensyn til rækkevidden ville jeg nu nok lægge mærke til at den ene har en strøm kapacitet på 360 watttimer og den anden 325 watttimer, hvilket i praksis nok ikke vil give en rækkevidde forøgelse fra 50km til 90km på en opladning.....

Hvis batterikapacitten er 10% større skal man ved samme ydelse (fra både cyklist og elsystem) nok ikke forvente at de 90km på en opladning kommer til at holde. (svarer til 80% ekstra i forhold til kun 10% ekstra batteri kapacitet)

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Overgang fra bil til El-cykel

Indlæg af permacjensen » 25 sep 2012 13:39

Jeg har lært, at rækkevidden skal man tage med et grand salt. De er som regel målt på lige vej, uden vind og bakker og ved lav hjælp.
På gode dage, med medvind, ingen vind og middel brug for hjælp kan man køre de antal kilometer der er lovet og måske lidt til.
Men de dage hvor du er lidt doven og kører på max. hjælp eller har kraftig modvind så er rækkevidden kun det halve.
Disse forhold syntes jeg man skal tage med i sine betragtninger.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overgang fra bil til El-cykel

Indlæg af dk1 » 25 sep 2012 19:46

Der nævnes Wh i sammenligningen herover, og det er et udemærket sammenlignings grundlag, og langt bedre end oplyste antal km per opladning.

F.eks oplyses der her henholdsvis 325watt timer og 360 watt timer, hvilket giver en forskel på 10,7%.
Til gengæld oplyses antal km per opladning til 50 og 90km, hvilket giver en forskel på 80%, og så skal logikken sige at der ikke sammenlignes med samme energiforbrug under cykling....

At så andre faktorer også har betydning, som f.eks hvad max køre hastigheden med hjælp faktisk er på en cykels elsystem, og hvor meget "bundtræk" en cykels motor faktisk kan yde, er så noget andet...

F.eks kører en Move Easy model Easy Run godt og vel 30km/t inden systemet slår fra, og det betyder selvfølgelig at man ikke helt kommer lige så langt på samme antal watt timer som en elcykel hvis motor allerede bliver slået fra ved f.eks 22km/t..... Til gengæld kommer man hurtigere hjem....

Besvar