Diskussion om lovgivningen.

Diverse indlæg, løs snak.
boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af boeckstyns » 05 jan 2013 01:01

Ja loven kan man jo ikke diskutere. Men man kan da have et ønske om at få den ændret desuagtet.
Idag er den europæiske(EU) således at elcykler ikke må yde over 250w og skal slå fra ved 25 km/t. Det er efter min mening en utroligt lav ydelse. Forestil jer et scenarie hvor man har en ladcykel med el på 200w. Man har 4 børn i den og skal over Valby bakke. Det kan den aldrig klare uden at benbasserne skal trampe rigtig hårdt med. Og man kommer nok ikke over 10-15 km/t. Det jeg ikke forstår er hvorfor begrænsningen skal gå på motorens kraft istedet for på hastighed som med alle andre køretøjer. Så ville man åbne for muligheden for mere effektive transportmidler i mine øjne. Hvad synes i?

HenrikBundgaard
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:09

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af HenrikBundgaard » 07 jan 2013 13:25

For dem der vil vide mere:
http://www.bike-eu.com/Laws-Regulations ... -1110726W/

Jeg har en vis forståelse for dit synspunkt. Men også for at cykler tit deler plads med fodgængere, og at en ladcykel er med fuld læs er en tung ting at blive ramt af. Og da rigtig mange cyklister i fx. københavn kører hensynsløst på fortove, så er der et issue.

Men jeg kunne godt tænke mig en dispensationsmulighed for professionelle brugere, ex. dagplejere og børneinstitutioner. Hvis man kombinerer tilladelse til 500 watt motor, med en elektronisk styret max. hastighedsbegrænsning på 15 km/timen så vil det gå lidt nemmere op ad bakke.

Men jeg er opvokset i Valby, og kender således godt Valby bakke. Den er ikke værre end bakken Frederiksborgvej/Sankt Ols Gade i Roskilde.

Og her går det altså at blive siddende på cyklen op ad bakke, omend inrømmet, kun i 1 gear, og med fuld kraft på motor.
Ned ad bakke går det til gengæld stærkt, - alt for stærkt til en ladcykel med 4 børnepassagerer.
De sikkerhedsmæssige problemer omkring bremseeffekt er faktisk vigtigere på de stejle bakker, når vi taler ladcykler med fuld last.

For jer der vil køre stærkt er det jo nu også blevet nemmere, idet cykler kun til offroad brug er helt fri af reguleringer - så vidt jeg ved.
Og muligheden for dem der vil køre stærkt, er jo også at få en knallert eller MC nummerplade på, og lade de langsomme cyklister i fred :-)
mvh
Henrik Bundgaard
http://www.Greenbike.dk

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af Vildkat » 08 jan 2013 07:19

Jeg vil bare gøre opmærksom på at der findes undtagelser, eller også er det uoverenstemmelser med lovgivningen. Det er postdanmarks ladcykler og elcykler. Deres motornav er ikke på 250W.
Udfra størrelsen på motoren vil jeg vurdere at det er fra 500W-1KW. :)

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af dk1 » 08 jan 2013 09:56

Ved faktisk heler ikke helt hvordan loven må "tolkes" når det kommer til stykket....

F.eks kan det godt ske at 2 motorer begge er opgivet til en ydelse på 250W, men den ene yder måske 28Nm, mens den anden yder måske 45Nm..... Pokker til forskel i følelsen af trækkraften på bakker og i optræk.... Dertil kommer stor forskel i lydniveau.

Dertil kan der være forskel på hvordan motoren yder, da flere f.eks benytter 350W motorer, men som er elektronisk droslet ned, således at der kun er i opstart, eller ved særlig behov for trækkraft, at motoren yder fuld kraft.
Det er selvfølgelig en fordel lydmæssigt med en "overskuds motor", da den logisk nok ikke skal arbejde så hårdt for at yde det den bliver bedt om......

En Mobii har også en motor på de 4-500W, men yder aldrig mere hastighedsmæssigt end den må, men har til gengæld aldrig problemer med at starte f.eks op ad en fortovsopkørsel med fuld last.... (4 unger, cyklist og bagage)
Til gengæld er den ikke lydløs.
Jeg vil tro at Postvæsnets cykler fungerer på samme måde, da det er en praktisk nødvendighed selv om den type cykler nok ikke er dem der kører længst per "påfyldt KWh".

Mener faktisk at det er forkert at fokuserer på motor ydelse i watt, da motorydelser i Nm vil være et meget mere sigende sammenlignings udtryk. Motorens elektronik samt cyklens controller i samarbejde, er det der i praksis til sammen giver cykelfølelsen, men det er for abstrakte begreber til at kunne beskrives i tekst.

Det handler i høj grad om smag og behag samt prisniveau, da man som regel aldrig kan få alle fordele til "special Price for you my friend". Det samme gælder jo også for alt andet, da f.eks en bil til en nypris på 70.000kr, næppe kan det samme (teknisk og sikkerhedsmæssigt) og holde lige så længe som en bil i samme størrelse der koster det 2 eller 3 dobbelte.

Så spørgsmålet er måske nok nærmere hvordan man måler om en motor faktisk yder hvad der svarer til 250W, eller hvad det svarer til moment mæssigt målt i Nm ?
Hvordan motoren styres og hvor økonomisk den er, har nok mere med pris og design at gøre.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af boeckstyns » 08 jan 2013 16:10

Ja det er lidt svært at blive klog på hvordan motorkraften er reguleret. Er det 250w kontinuerligt eller er det et absolut maximum?
dk1 skrev:Dertil kan der være forskel på hvordan motoren yder, da flere f.eks benytter 350W motorer, men som er elektronisk droslet ned, således at der kun er i opstart, eller ved særlig behov for trækkraft, at motoren yder fuld kraft.
Det er selvfølgelig en fordel lydmæssigt med en "overskuds motor", da den logisk nok ikke skal arbejde så hårdt for at yde det den bliver bedt om......

En Mobii har også en motor på de 4-500W, men yder aldrig mere hastighedsmæssigt end den må, men har til gengæld aldrig problemer med at starte f.eks op ad en fortovsopkørsel med fuld last.... (4 unger, cyklist og bagage)
Til gengæld er den ikke lydløs.
Jeg vil tro at Postvæsnets cykler fungerer på samme måde, da det er en praktisk nødvendighed selv om den type cykler nok ikke er dem der kører længst per "påfyldt KWh".
Det lyder jo i mine ører umiddelbart som et brud på loven da der intet sted i lovtexten nævnes andet end 250w. Og den Mobii du snakker om er så muligvis ulovlig selvom den ikke overskrider 25 km-t. Eller hvad? Og hvis den ikke er så bliver 250w grænsen jo nødt til at være målt på et andet grundlag end maximum. Muligvis kontinuerlig effekt under nogen fastlagte omstændigheder... Jeg synes det er lidt svært at blive klog på.
Vildkat skrev:Jeg vil bare gøre opmærksom på at der findes undtagelser, eller også er det uoverenstemmelser med lovgivningen. Det er postdanmarks ladcykler og elcykler. Deres motornav er ikke på 250W.
Udfra størrelsen på motoren vil jeg vurdere at det er fra 500W-1KW. :)
http://www.heinzmann.com/en/component/c ... c-vehicles
Postvæsnet bruger Heinzmann motorer og så vidt jeg ved bruger de den model de kalder classic. Altså gearet og med børster. Er ikke 100% sikker på modellen dog. Men hvis det er den der hedder Classic så er den "rated 250w".
Det åbner så for mig spørgsmålet om det kun er motoren der afgør spørgsmålet om de 250w. Selvom en motor har en rating til 250w er der jo intet til hinder for at man smider en kraftfuld kontrolbox på og sender 100v efter den. Den vil ikke overleve længe men er det ulovligt det minuts tid den gør? Jeg synes lovtexten er meget mudret og vagt formuleret.
HenrikBundgaard skrev:Jeg har en vis forståelse for dit synspunkt. Men også for at cykler tit deler plads med fodgængere, og at en ladcykel er med fuld læs er en tung ting at blive ramt af. Og da rigtig mange cyklister i fx. københavn kører hensynsløst på fortove, så er der et issue.
Vi er fuldstændig enige om at mange cyklister kører med hovedet under armen i Kbh men det bør vel ikke på den måde være grundlag for yderligere restriktive regler for elcykler. Det er jo et helt generelt problem. Der ville jeg synes at det var mere oplagt at hæve bødetaksten hvis man kører ulovligt med motorkraft. Fx. dobbelt bødetakst for at køre på fortovet eller over for rødt. Jeg har det meget svært med at alle skal begrænses fordi der findes folk der ikke kan håndtere frihed under ansvar. Der er det min overbevisning at man skal straffe dem der ikke kan finde ud af det og ikke skære alle over en kam fordi det er lettere rent administrativt. Vores samfund er alt for restriktivt i forvejen synes jeg... Nå der røg jeg lidt af sporet. Tilbage.
HenrikBundgaard skrev:Men jeg kunne godt tænke mig en dispensationsmulighed for professionelle brugere, ex. dagplejere og børneinstitutioner. Hvis man kombinerer tilladelse til 500 watt motor, med en elektronisk styret max. hastighedsbegrænsning på 15 km/timen så vil det gå lidt nemmere op ad bakke.

Men jeg er opvokset i Valby, og kender således godt Valby bakke. Den er ikke værre end bakken Frederiksborgvej/Sankt Ols Gade i Roskilde.

Og her går det altså at blive siddende på cyklen op ad bakke, omend inrømmet, kun i 1 gear, og med fuld kraft på motor.
Ned ad bakke går det til gengæld stærkt, - alt for stærkt til en ladcykel med 4 børnepassagerer.
De sikkerhedsmæssige problemer omkring bremseeffekt er faktisk vigtigere på de stejle bakker, når vi taler ladcykler med fuld last.
Ja. Når der skal køres med læs er der brug for mere moment. Det samme når der skal køres op af bakke. Men det er jo ikke kun professionelle der har behov for det. Jeg ser en del børnefamilier trampe derudaf i modvind og op ad bakke i byen. Jeg synes da også det vil være fair hvis de får lidt xtra hjælp :) Også selv om det betyder at der skal være en lavere fartgrænse for dem. Men man kunne for eksempel forestille sig en motor der har to ydelses niveauer der kan skiftes imellem. Den ene indstilling sat til moment ved lav fart og den anden til moment ved lidt højere fart. Så har man en masse fordele og holder sig inden for vores forestillede lovs rammer. Der findes motorer der kan gøre dette men ved ikke om de findes i 250w klassen eller kun i 1000w klassen...

Under alle omstændigheder. Loven er uklar. Hvad skal man forholde sig til. Motorens størrelse eller faktisk leverede watt?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af dk1 » 08 jan 2013 21:07

Man kan stort set få en motor til at gøre hvad som helst, hvis bare controlleten kan programeres til det.
Tror ikke 350W eller 500W motorer er ulovlige, bare de ikke yder mere end de må i følge loven. Er ret sikker på at Mobii er lovlig, da det jo er en kommunal ejet virksomhed, der går meget op i at lovgivningen overholdes uanset hvad det er de laver.

Det er en motors ydelse der er lovgivning omkring, og ikke hvad den kan yde hvis der bliver manupuleret med den.
Controlleren kan til gengæld putte mere effekt igennem hvis den får besked på det.

Et godt eksempel er jo også ham der satte en 24V motor på et 36V elsystem, som gjorde at cyklen herefter kunne køre næsten 50km/t...... Spørgsmålet er bare hvor længe......

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af Vildkat » 09 jan 2013 07:11

Jo man kan godt montere en 500w motor på en cykel, så længe at den yder kun maksimal 250w (med elektronik begrænsning).
Man vinder dog ikke meget ved gøre dette. Det er en noget dyre komponent, at anvende, så der skal være en årsag til det.
Jeg tror ikke at man har designet ovenstående cykler med en begrænsning i effekten på 250w, men der er en begræsning i top hastigheden. Dvs at en fuldlastet ladcykel kan ved 22km/t opad en bakke yde 400-500w.


Loven er ret klar mht elcykler.
Kapitel 8
Elcykel
§ 13. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer.
Stk. 2.
En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes.
Stk. 3.
En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
Stk. 4.
En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder.


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=21839

Ebike
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 jan 2013 14:41

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af Ebike » 15 jan 2013 15:34

Interessante indlæg om elcykel motorers effekt og lovgivningen om dette. Jeg tror de fleste elcykelmotorer (36V) i virkeligheden yder mere end de "lovlige" 250W - hvis ikke controlleren/motoren forsøgte af øge effektafgivelsen under kørsel f.eks. op ad bakke ville elcyklen køre meget meget langsomt. Vi får selv motorer leveret med en deklareret nominel effekt på 250W, godkendt til elcykler i EU (de sælges også til Frankrig, England, Spanien og Italien). Når vi måler på effektafgivelsen fra controlleren til motoren måler vi typisk 6-7 ampere når cyklen kører på fladt terræn ved normale forhold (vind, dæktryk, vægt mv.), men når det går kraftigt op ad bakke kan ampereafgivelsen stige til max 14 ampere. Det svarer til en effektafgivelse på max 214W (kompenseret for 85% energiudnyttelse, som oplyst af motorproducenten) ved ligeud kørsel og ad bakke må vi konstatere at effektafgivelen stiger til 428W ved 36V, stadig med 85% energiudnyttelse i elmotoren. Hvis ikke det forholdt sig sådan ville elcyklen ikke kunne trække nok op ad bakke, hvilket vi har prøvet med tidligere kombinationer af motorer og controllere. Selv med 14 amperes effektafgivelse falder hastigheden alligevel, selvfølgeligt afhængigt af stigningsgraden. Det er imidlertid endnu mere nuanceret idet effektafgivelsen også afhænger af batteritype (vi bruger to typer, LiFePO4 og Li-ion som har forskellig spændingsafgivelse) og effektafgivelsen afhænger også af batteriets opladningstilstand (kan svinge mellem 30-39V!). Jeg ved at EU lovgivningen tillader en forøget effektafgivelse under ekstreme forhold, men det er meget kompliceret at udregne hvor meget mere elmotoren må afgive i effekt.

Jeg tror man skal vurdere hvordan effektafgivelsen føles i praksis når man prøver en elcykel i forhold til ens behov, da det efter sigende svinger en del. Ser man på forskelle i elcykel motorens størrelse ses nogle elcykel mærker med en meget lille elmotor mens andre er større - det må også være udtryk for mere powerafgivelse. Jeg tror også at Vildkat har ret i, at ladcykler med elmotorer kan yde op imod 500W når det går opad bakke - ellers ville de ikke kunne trække sig op, og så ville de nok have svært ved at sælge dem...

Med venlig hilsen
Kenneth Janning
Ebike ApS.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af boeckstyns » 16 jan 2013 01:20

Ja! Det havde jeg jo helt glemt at nævne. At der er forskellig volt afhængigt af ladestanden. Et 36v batteri bliver jo ladet til omkring de 40-42v og bliver oftest afbrudt af BMS omkring de 30-32v. Det er jo en forskel på 25%... Så er det effekten ved den nominelle strøm der er gældende eller er det friskt fra opladeren? Eller lige før LVC(low voltage cut-off)

Og derudover hvad vil I tro at stk. 3 betyder?
Vildkat skrev:Stk. 3.
En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
Er det motorens ratede effekt eller er det det reelle output?
Jeg er selvfølgelig ikke jurist men jeg tvivler da på at selv en jurist med stor forstand på elcykler ville være helt afklaret med hvad det rent faktisk betyder.
I min verden ville det være helt klart og forståeligt hvis der stod at en motor højst må levere 250W.

Jaja det er små detaljer men en eller anden dag kan det jo blive relevant at der er en klokke klar lovgivning der kan afgøre tvivlsspørgsmål.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Diskussion om lovgivningen.

Indlæg af Vildkat » 18 jan 2013 23:05

Det ligger således at der er tab i alle elektriske systemer (og mekaniske). Så man kan godt sige, at et tung mekanisk system bliver kompenseret med en større effekt til motoren.

Mht. reglerne er det en grænse som er sat, men den bliver ikke målt, eller godkendt i en typegodkendelse som knallertere og biler bliver typegodkendt.
Elcykler skal kun overholde CE godkendelsen, og det har kun noget med elektrisk støj, og påvirkning af Radio/tv signaler.

Grænsen på 250W stammer fra 1/3 hestekraft, og som er rundet op til en metrisk værdi.

Har knallert 30 ikke en begræsning på 1/2 hestekraft?

Besvar