Må man bygge el-motor på sin cykel?

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Westi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 jun 2011 16:40

Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af Westi » 18 jan 2013 12:58

Ja jeg synes de el-cykler er lidt dyre, og som elektronik tekniker kunne jeg godt tænke mig selv at bygge el-motor på min nuværende cykel og så på den måde lave den unik og sikkert også lidt billigere. Man kan heller ikke købe en beach-cruiser med el-motor nogen steder alligevel.

Men hvad er reglerne for det? Hvis man sørger for at motoren ikke er kraftigere end de 250W som jeg har kunne læse mig til er det max tilladte og den ikke kan køre mere end 25 km/t burde det så ikke være lovligt?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af boeckstyns » 18 jan 2013 14:49

Jo det vil være fuldt ud lovligt. Så længe du sørger for at den kun er pedalaktiveret. Og hvis du køber et kit hvor der er gashåndtag så skal der være et stop for dens ydelse ved 6 km/t.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af boeckstyns » 18 jan 2013 14:58

Det er jo det der gør at det er så dejligt at rode med elcykler. Man kan smide sådan en motor på ethvert køretøj der overholder kravene for cykler. Uden at cyklen ændrer status. Hvis man satte en forbrændingsmotor på ville det jo medføre at køretøjet skiftede status til en knallert og så skal der indhentes godkendelser og tegnes forsikring og en masse andet bøvl. Så så længe man holder sig inden for motor begrænsninger er der frit slag.
Held og lykke og god byggelyst.

wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af wizcarlo » 21 jan 2013 17:20

Westi skrev:Ja jeg synes de el-cykler er lidt dyre, og som elektronik tekniker kunne jeg godt tænke mig selv at bygge el-motor på min nuværende cykel og så på den måde lave den unik og sikkert også lidt billigere.
Jeg har gjort det med et kit og det har da også været rigtigt godt, men også med mangler. Motor i forhjulet er ikke i top og en almindelig cykel er ikke særligt god til ombygning, da den viste sig at være for spinkel. Og det er ikke billigere. Næste gang vil jeg købe en færdig elcykel med Boschmotor.

Westi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 jun 2011 16:40

Re: Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af Westi » 26 jan 2013 14:15

boeckstyns skrev:Jo det vil være fuldt ud lovligt. Så længe du sørger for at den kun er pedalaktiveret. Og hvis du køber et kit hvor der er gashåndtag så skal der være et stop for dens ydelse ved 6 km/t.
Et stop ved 6 km/t hvad vil det præcist sige? Er det en eller anden slags sikring mod overbelastning?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Må man bygge el-motor på sin cykel?

Indlæg af Vildkat » 27 jan 2013 02:10

Gashåndtaget må maks yde 6 km/t nå pedal sensoren ikke bliver aktiveret. Jeg kan ikke se noget i lovet om denne grænsen, så jeg ved ikke om det er et levn fra kineser teknologi. Meningen er at når du skal trække din cykel op af en rampe, så hjælper motoren til.

Besvar