Erfaring med Kardan træk ???

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Erfaring med Kardan træk ???

Indlæg af Vildkat » 22 mar 2013 11:15

Jeg ville gerne høre om erfaringer med kardan træk på cykler ?.

1) Drifterfaringer ?.
2) Hvordan systemet opføre sig når det er slidt ?.
3) Hvordan er det at skifte dæk/slange på cyklen?.
4) Er det de samme gear problemer som med kæde cykel (gear kabler kan fryse mm.) ?

Det skal sammenholdes med et kædesystem, hvor kæden bliver slidt/ruster, og længere. Tandhjulene skal skiftes osv.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Erfaring med Kardan træk ???

Indlæg af dk1 » 22 mar 2013 17:42

1
Vi har solgt en del kardan cykler af Schwinn for nogle år tilbage.
Vi har kun haft problemer med en, da kunden havde kørt for længe uden at baghjulet var spændt ordenligt fast. Det betød at vangen var slidt skæv, og det var ret svært at justerer ind, så det gik som det skulle. Altså ikke et produkt problem, men mere manglende vedligehold.
Vi har kunder lige fra "mygge" klassen til ""sværvægter" klassen på oppe omkring de 140 kg, og der har ikke været problemer.

2
De cykler vi ar solgt er nok solgt mellem 3 og 6 år siden, så holdbarheden kan ikke være helt tosset.

3
Syntes ikke det er værre end med kæde, nærmest tværtimod.

4
Har også meget ned vedligehold at gøre, men må være det samme som kædetræk.

Vil mene at det tager lidt ekstra kræfter i forhold til kædetræk, men netop på en elcykel, er det vel OK at det ser lidt lækkert ud.... Altså for di man har motor assistance på, som man ikke har på en traditionel cykel.

Er det tab af kræfter der focuseres på, skal man helt klart have udvendige gear, da det kører mærkbart lettere, men igen så afhænger det jo af årsagen til at man køber en elcykel.

Som eksempel kan nævnes "racercyklen" Race fra BH som har udvendige gear, håndbremser og motor i baghjul, som med lethed kører mellem 30 og 40 km/T, simpel hen fordi at det kører super godt med den mekaniske opbygning.
Det skal så nok også nævnes at den har en motor der gerne yder 300% af pedal tråd, så man accelererer meget hurtigt, så det er nærmest umuligt at køre langsom, simpel hen fordi den er sjov at køre hurtig på, og fordi man kan, selv om man ikke har en sixpack..... ;-)

At så BH cyklerne også kan kommunikerer med ens androide telefon via Bluetooth og et app program, gør det bare endnu sjovere....

Den store fordel ved kardan træk er dog let vedligehold (og pusning af cyklen), og så at designet kan laves meget flottere.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Erfaring med Kardan træk ???

Indlæg af Vildkat » 24 mar 2013 09:10

Det er en kendt sag, at kardan træk har et større kraftmæssigt tab end en kæde (ny smurt), men den har tilgengæld mindre vedligeholdelse.

Kuglelejet i kranken blive slidt, og jeg har oplevet at skulle skifte dette på flere cykler. Den samme slidtage må opstå på et shaft/ eller kardan trækket. For hver omdrejning kranken køre, må kardan trækket køre flere flere.

Hvad koster et nyt kardan træk i såfald?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Erfaring med Kardan træk ???

Indlæg af dk1 » 24 mar 2013 09:48

Har som nævnt aldrig skiftet et, så ved det ikke.

Set på en anden måde, så benyttes de jo i biler og motorcykler, og er de lavet ordenligt, så holder de til mange titusinde kilometer, og det er nok de færreste cyklister der kører så langt.

Dertil er der jo ikke nær den kraftpåvirkning på et cykel kardan kryds, som i biler og på motorcykler, så det burde ikke være et problem på en cykel, hvis det sidder korrekt, og er vedligeholdt smøringsmæssigt.

Tror faktisk ikke engang det er på reservedelslisten hos importøren.

Et leje går jeg ud fra kan udskiftes, uden at det er nødvendigt at skulle udskifte kardan indmaden.
På Schwinn kardan cyklen, var kardan stangen bygget ind så det var en del af stellet, og dermed totalt usynligt i cyklens design.

Har dog også hørt om andre versioner af kardan træk som ikke kunne holde, men dem har vi ikke kendskab til.

Vedr. Kranklejer, tror jeg også at ødelagte lejer opstår ved at cyklen nok har været monteret med kranke der enten er i for dårlig kvalitet, eller har været monteret upræcist.
På elcykler har der været problemer, men det skyldes også efter min mening enten design fejl eller dårlig kvalitet.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med Kardan træk ???

Indlæg af boeckstyns » 27 mar 2013 08:58

1) Drifterfaringer ?.
Jeg har aldrig selv eget en cykel med kardantræk men har repareret adskillige. Min erfaring er at der som regel ikke er problemer med selve kardanen men evige problemer med krankboxen som du selv beskriver Vildkat. Derudover opstår der somme tider også problemer med det tandhjul der sidder på navet.

2) Hvordan systemet opføre sig når det er slidt ?.
I min verden er kardantræk til cykler som udgangspunkt et irritationsmoment. Krafttabet selv på spritnye cykler oplever jeg som ude af proportioner i forhold til gevinsten ved mindre vedligehold. Og i takt med at kardanen slides øges krafttabet selvsagt. Og hvornår skal man så skifte den? Man skal ihvertfald regne med en udgift på omkring 1500 hvis jeg husker rigtigt. Og så længe der ikke er åbenlyse defekter på den så tænker folk jo ikke over at den har en forfærdelig kraftoverførsel. Så de kører videre i den tro at de er kommet i afsindig dårlig form. Det svarer lidt til folk der har en lukket kædekasse på deres cykel og ikke tænker over at kæden er derinde og bliver slappere og slappere og mere og mere rusten. Så når kæden ryger af en dag og de får at vide i cykelforretningen at den skal skiftes bliver de lykkeligt overraskede over deres fysiske formåen med en ny kæde til et par hundrede kroner. Men folk på kardantræk når aldrig dertil fordi der ikke er noget der falder af. Det er et meget stabilt system og det synes jeg paradoxalt nok er et af dets svagheder. Selvfølgelig ligger man mindre mærke til det på elcykler men et gæt vil være at det nok skal trække et par kilometer af hver tur.

3) Hvordan er det at skifte dæk/slange på cyklen?.
Ingen nævneværdige problemer. Nærmest det samme som en almindelig cykel.

4) Er det de samme gear problemer som med kæde cykel (gear kabler kan fryse mm.)
Fuldstændig samme problemer.

Besvar