Ny her ...

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Line
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 feb 2014 18:50
Min elcykel: Elvira Madigan alu shopper 2013
Geografisk sted: København

Ny her ...

Indlæg af Line » 01 feb 2014 19:01

Hej alle

Jeg er nu den lykkelige ejer af en elcykel :P men jeg har lige et par spørgsmål:

Hvad gør I, når I feks er i Netto og handle - tager I batteriet med ind i butikken eller lader I det blive på ??
Tænker i forhold til risikoen for tyveri.
Er der nogen, som har en ide om hvor mange elcykler der reelt bliver stjålet ?

Er jo rigtig glad for min nye cykel og har selvfølgelig godkendt lås på, samt wire/spirallås og det ville jo være super ærgeligt, hvis den blev stjålet :o

Mange hilsner
Line

kbe
Site Admin
Indlæg: 71
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Ny her ...

Indlæg af kbe » 01 feb 2014 19:37

Hej Line

Velkommen til. Jeg tager batteriet med op på kontoret, når jeg kører til arbejde. Det sker, jeg lader batteriet sidde på cyklen, hvis jeg skal handle på hjemvejen, men jeg er bestemt ikke tryg ved det.

/Kjeld

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ny her ...

Indlæg af Terminator » 02 feb 2014 15:58

Hej..

Jeg opdagede at mit forsikringsselskab kræver ualmindelig tykke låse ved cykler over en værdi af 13.000,- kr.
Det var ikke nok med en godkendt lås og en lille wirelås...
Mit forsikringsselskab hævede min præmie med 300,00 kr/år og krævede at der skulle bruges både en bøjlelås og en kædelås af tykke dimensioner, for at de ville forsikre den, så der blev lige købt låse for 1500,- kr.

Jeg har snakket med et par stykker der også havde købt el-cykler og de troede at alm. godkendte låse var nok, men efterfølgende viste det sig at alm. godkendte slet ikke var nok. Gad vide hvor mange der kigger efter sådanne krav i deres forsikring?

Så jeg tager aldrig min cykel ud og handle, for det vil jo tage timer at skulle låse den med alle de låse og finde en ting den kan låses fast til.... :mrgreen:

Tyveri
Det er en betingelse for erstatning, at cyklen er forsvarligt
sikret mod tyveri, når den forlades, herunder
at nedenstående krav er opfyldt. Hvis cyklen lånes ud,
påhviler det låneren at påse, at kravene er opfyldt.
• Cyklen er dækket mod tyveri, uanset om den er forsynet
med en selvstændig lås, når den opbevares i:
ººen forsvarlig aflåst bygning
ººaflåst kælderrum i etageejendomme,
hvor cyklen
ikke er synlig udefra eller fra indendørs gangareal
ººet fra en bils kabine adskilt og aflåst bagagerum,
hvor cyklen ikke er synlig udefra.
• Cyklen skal, når den efterlades uden for forsvarligt
aflåst bygning, være forsynet og aflåst med to låse
godkendt af Dansk Varefakta Nævn. Den ene lås
skal være en kædelås på mindst 10 mm og den
anden lås skal være en bøjlelås på mindst 12 mm.
Cyklen skal være låst fast til en permanent genstand
gennem stellet med mindst en af låsene. Begge
låsebeviser, indeholdende cyklens stelnummer eller
produktionsnummer, skal indsendes ved tyveri.
• Under transport skal cyklen være forsvarligt fastgjort.
Ved udvendig transport skal cyklen desuden
være forsynet og låst til transportmidlet gennem
stellet med to låse godkendt af Dansk Varefakta
Nævn. Den ene lås skal være en kædelås på mindst
10 mm og den anden lås skal være en bøjlelås på
mindst 12 mm.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Ny her ...

Indlæg af Vildkat » 08 feb 2014 04:35

Jeg tager mit batteri med ind på kontoret, pga. kulden og rækkeviden bliver kortere, med et koldt batteri når man skal hjem.

Selvfølgelig skal elcyklen forsikres enten ved indbo forsikring eller særskilt forsikring alt efter værdi. Men en elcykel er ikke særlig velegnet til tyveri, for det kræver en lader til at få batteriet til at ladt op. Jeg låser mit batteri altid, fordi batteriet kan løsne sig under kørelse. Batteriet kan også stjæles og udsættes for hærværk på en station med mindre det er låst fast.
Nogle elcykel systemet kræver også nøgle for at kunne køre, og der er ingen som gider at træde en "tung" elcykel for sjov.
Nej, jeg tager ikke mit batteri med ind på indkøbstur, og hvis cyklen står på en station, så bliver batteriet på cyklen (aflåst).

Men at tyveri af elcykel kan forekomme kan du læse på Trines blog:
http://trinelouise.appelby.net/2010/05/ ... -el-cykel/

Samvirke skriver om bedre sikring af cykler.
http://samvirke.dk/forbrug/raad-og-tips ... yveri.html


Sidst men ikke mindst, Falck har en specielt cykelregistrering, som kan hjælpe med at finde cyklen igen (som også er en forsikring for cykel over 5.000kr).
http://www.falcksecure.dk/

Besvar