Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Brugeravatar
mrlarsen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 mar 2014 20:59
Geografisk sted: Aalborg

Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af mrlarsen » 15 mar 2014 21:25

Hvis man har en elcykel, hvor tit skal batteriet skiftes?

Brugeravatar
mrlarsen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 mar 2014 20:59
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af mrlarsen » 16 mar 2014 06:08

Kommer selvfølgelig an på hvor meget de bruges og hvor meget de lades og alt det der. Men er der en tommelfingerregel, eller kan det slet ikke betale sig at skifte et og det er bedre at købe en helt ny elcykel?

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af Cykelmikael » 16 mar 2014 09:44

Det er altid svært at svare på, de fleste batterier har jo en hvis levetid, og afhænger lidt af hvormeget man køre, og om kvaliteten af batteriet, de fleste batterier har det man siger 500 opladninger, før et batteri er slidt ned, og det er vel og mærket totale opladninger, men efter ca en 200 totale opladninger er der ca 80% styrke på et batteri, enkelte firmaer har omkring 1000 opladninger på deres batterier. Men de fleste har et batteri mellem 3-5 år inden det skal skiftes, mange af de cykler der sælges i supermarkedet holder ofte korter tid pga. Af en billiger kvalitet, oplever selv på værkstedet at kunder med en Bilka puch/sco ofte kun holder 2 år så er batteriet så langt nede at de kun kan køre 3-5 km. på en opladning. Så pris og kvalitet hænger sammen når der vælges cykel og batteri.

Brugeravatar
mrlarsen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 mar 2014 20:59
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af mrlarsen » 21 mar 2014 16:57

Er det så egentlig billigere at købe en ny elcykel eller købe et nyt batteri, eller kommer det igen an på hvor god kvalitet elcykel er i?

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af Thomas » 22 mar 2014 10:51

mrlarsen skrev:Er det så egentlig billigere at købe en ny elcykel eller købe et nyt batteri, eller kommer det igen an på hvor god kvalitet elcykel er i?
Har man købt en elcykel til 10.000 kr for selve cyklen og 5.000 kr for batteriet, kan det normalt godt betale sig at købe et nyt batteri, når det første bliver for ringe. Man kan også i visse tilfælde få skiftet cellerne i batterikassen og det er typisk billigere.

Mit eget batteri har ca. 80% restkapacitet og kan sagtens bruges i hverdagen ved op til 30-40 kilometers cykling.
Havde jeg behov for de 50-60 km, som et nyt batteri kan klare, ville jeg ofre et nyt batteri, som i mit tilfælde koster 4.200 kr.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
mrlarsen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 mar 2014 20:59
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor tit skal en elcykel batteri skiftes

Indlæg af mrlarsen » 23 mar 2014 15:57

Det giver mening.

Besvar