Cykeldæk

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Cykeldæk

Indlæg af permacjensen » 25 aug 2014 09:05

Jeg ved ikke om der stilles større krav til cykeldæk på en el-cykel men det er vel en fordel at skifte dækket inden de er så slidte at man punkterer.

Nogen der ved noget om cykeldæk?
Har bredden noget at sige (på en el-cykel) Er det bedst med f.eks 28 mm frem for lidt bredere på 32 eller 35 mm?
Hvilke dæk bliver mest slidt, de bredde eller smalle?

Sidst men ikke mindst, hvornår skal dækket skiftes. Hvordan kan man se det er på tide? - når der ikke er noget mønster tilbage?

Jeg cykler naturligvis med Schwalbe Marathon Plus er de slidt når der ikke er mere møster eller kan de på grund af indlægget køre meget længere?

Må jeg høre fra jer?

Per

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Cykeldæk

Indlæg af Thomas » 25 aug 2014 10:04

Jeg kører naturligvis med Schwalbe Energizer på min Elcykel, da disse er udviklet specielt til elcykler og har lavere rullemodstand end Marathon Plus.
Kører selv på mine dæk til de punkterer og kontrollerer så om indlægget er blevet synligt.
Kører man ofte på grus- eller skovstier ville jeg vælge dæk med lidt grovere mønster.
På en relativt tung elcykel ville jeg ikke vælge smallere dæk end 32mm, men hvad er standardmonteringen på din?

På min NeoCross er det angivet til 700*38 i specifikationerne, så ville vælge dæk i ca. samme størrelse.

For din Gazelle Impuls er dækstørrelsen: 700x35C, så ville uden tvivl vælge samme størrelse igen, eller evt. gå ned i 32mm istedet, men ikke lavere.

Du kan læse om dækkene her:
http://www.schwalbe.co.uk/tour/marathon-plus/
http://www.schwalbe.co.uk/e-bike/energizer-plus/
Vægt 895 g for Marathon plus og 730 g for Energizer plus
Læg mærke til at du sparer ca. 100 gram pr. dæk ved at gå en størrelse ned.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar