motorproblem

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
LongJohnSilver
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 mar 2016 14:08

motorproblem

Indlæg af LongJohnSilver » 21 mar 2016 14:40

Jeg har en sco Longjohn jeg har konventeret til elcykel. Den har en 1000w 48v navmotor - i forhjulet. Batterier og styreendhender er monteret i en kasse på ladet. Den er ret sej hvis jeg selv skal sige det. :D
Nå, en dag ved næsten 3/4 gas sker der noget med motoren. Den kører rundt, men bliver pludseligt bremset kraftigt af en "modstand". jeg får cyklen stoppet og skynder mig at tage strømme fra. Jeg prøver at dreje hjulet med hånden men det sidder næsten fast. Jeg prøver at sætte strøm til igen - og her lyser alle lamper på styreenheder men motoren får ikke strøm. Jeg vælger at trække hjem. Ved meget lav hastighed 2-3 km/t er "modstanden" ikke til stede men kommer pludseligt hvis man trækker den lidt for hurtigt. Så ryster forhjulet helt vildt og man skal standse helt op.

Jeg ved ikke selv hvad der kan være galt jeg har haft fat i flg.

http://www.degulesider.dk/f/electric-fu ... 860-søborg

De kunne ikke finde fejlen.



http://ecykler.dk/contact-us

E-cykler i Rødovre tog den ikke ind da de ikke havde med den slags motorer at gøre længere. Vi fik en sludder for en sladder og han fortalte om mulige fejl, han mente den kunne have. Han nævnte bl.a. at én eller flere af kobberviklingerne i motoren skulle være gået op eller på anden måde ødelagt. Eller at lejerne i måske var færdige.

Jeg søger: råd og vejledninger, henvisninger til værksteder (evt. der hvor elcykeltaxaerne bliver fixet), guider til hvordan man evt. selv kan fixe problemet og alt derimellem :D

God Dag
vh.
Frederik

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: motorproblem

Indlæg af Vildkat » 01 apr 2016 11:13

Det lyder til at din motor er kortsluttet.

Test 1: Der er et forbindelse stik til motoren, altså en samling på kablet fra motoren til kontrolleren.
Hvis du skiller den af, så motoren ikke har elektrisk kontakt til kontrolleren/styreboksen. Vil du enten
A) Kunne trække cyklen hurtig igen- Fejlen ligger i kontrolleren. Udgangstransistorerne er kortsluttet og du vil muligvis kunne se at de transistor som er monteret på en køleplade / skruet fast, er sorte som efter brand.

eller

B) Cyklen bremser stadig- Derved er motorens vinklinger korsluttet. Dette kan også måles idet at der er en AC motor, hvor der er 4 ledninger, en fælles forbindelse og 3 ledninger til hver spole. Her vil man kunne måle forskellige modstande i vinklerne.

Jeg vil kontakte en (elektrisk)kørestol reparatør, som er typisk elektronikmekaniker og som er uddannet til at fejlfinde på elektriske systemer.

Hvis du køre langsomt med hjulet, vil du ikke inducere strøm. Køre du hurtig vil inducere du mere strøm, og fordi der er en kortslutning i system, vil den fungere som en motorbremse.
;)

Besvar