vejrlig

Diverse indlæg, løs snak.
kongemoder
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 okt 2007 08:35

Re: vejrlig

Indlæg af kongemoder » 29 okt 2007 09:15

Mut skrev:Et eller andet sted: Er det så ikke lidt noget "fis" med sådan en el-cykel? Jeg mener - vi lever i et samfund, hvor flere og flere bliver federe og federe på grund af manglende motion og usund levestil?

Jeg kan godt forstå, det må være fedt at cykle af sted uden at få ret meget sved på panden, men set ud fra et miljømæssigt synspunkt og et helbredsmæssigt synspunkt er det vel ikke helt #efter bogen# :mrgreen:

/:-)
;)

Når man som jeg får konstateret hjertesvigt og derfor ikke mere kan klare sine daglige cykelture, er det en uvurderlig hjælp at vide man har hjælpen til at kunne klare turen hjemad, selvom der er modvind eller bakker der skal forceres.
Jeg plejer let at kunne klare 25-30 km, men efter at helbredet ikke er med mig længere har jeg valgt at investere i en el-cykel, vel vidende at der er mange der synes det er fuldstændig latterlig. Jeg har valgt en model hvor jeg selv skal aktivere motoren når jeg har brug for den, og ellers selv kan bruge benene, ;)
Og alene det at benene træder pedalerne rundt, giver jo en forbrænding. Godt nok ikke så høj som når man træder til, men trods alt motion. Bare tanken om at man er sikker på, uanset om der er modvind eller går op ad bakke, så kan man nå hjem uden at miste pusten.
:oops:

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: vejrlig

Indlæg af Vildkat » 16 jul 2008 13:43

Jeg bruger EL-cyklen som alternativ til en bil. Jeg køre 2x32km per dag (imellem Roskilde-Frederiksberg). Fordelen er at man ikke gennemblødt, når man kommer frem. Da vi normalt har vestenvind, og vinden er kraftigst om eftermiddagen, har jeg modvind hjemad. Så er jeg træt om aftenen.
Jeg har dog konverteret til Silvio liggecykel, hvor jeg har den første cykel i Skandinavien. Den har en tophastighed på 50km/t, og det er en drømt at overhale en knallert 30 med 45 km/t. Min elcykel har en mere konstant hastighed, end min liggecykel som falder i hastighed til 17-18km/t op af bakker. Jeg har en (ikke monteret) vindskærm til den, og vil til næste år ombygge den til eldrift. Herved får jeg muligheden for eldrift hjælp i modvind, og op af bakker.
Min bedste tid for de 32 km er 1T og 3min og den dårligste tid er 1T 40 min (i 14 m/sek modvind).

Når vejret er dårligt, føler jeg at det er en trøst, at der er elkraft, og tiden hvor jeg er i elementerne's rasen er kortere.
En lille detaile på min elcykel, som jeg anvender er ofte, er at tænde og slukke for lyset på den. Når vejret er halvmørkt i det/regn, og at jeg er usikker på om bilerne har set mig, tænder jeg lyset.
Jeg har vedlagt et billede at min "nye" kæledægge "black cat" alias min Silvio, som efter næste år's ombygning bliver til El~Silvio.
:D

Personligt mener jeg, at det er plus med Elcykler, for dels kan det flytte personer fra bilen til cyklen, også på de lange distancer, og dels er det et alternativ til det offentlige transport.
Uafhængighed af afgangstider, og af vejret = frihed
Vedhæftede filer
MVC-658F.JPG
MVC-658F.JPG (145.06 KiB) Vist 7069 gange

Besvar