Tuning af Yamahamotor?

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Willumsen53
Indlæg: 67
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af Willumsen53 » 10 dec 2016 13:20

Har købt mig en Batavus Stream med Yamahas PW-serie motor.
Motoren kører fantastisk, og trækker mig ubesværet op over bakker og gennem modvind.

Syntes dog, at 25 km/t er lige langsomt nok - særligt fordi jeg har god plads og 20 km til arbejdet - og vil gerne have den til at køre en 35 km/t.

Fra youtube kender jegmuligheden med at rykke føleren på bagstaget lidt frem samtidigt med at magneten fra baghjulet flyttes til pedalarmen.
Jeg kender også til de forskellige tuningsbokse til omkring 1.000 kr., man kan købe på nettet.

Kendetegnet for begge muligheder er desværre, at man ikke længere kan bruge sit almindelige display fsva hastigheds- og distancemålinger og måske heller ikke cadancemåleren. Jeg er med på, at man kan montere en separat cykelcomputer for at opveje denne ulempe.

Er der nogen her, der kender til tuningsmetoder, hvor man fortsat kan bruge sit display?
Det ideelle vil vel være, at få omprogrammeret motoren så den ikke stopper ved 25 km/t, men jeg har ikke set nogen, der gør det.

Andre gode ideer?
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af Cykelmikael » 11 dec 2016 20:36

Overvej inden du går igang at alt hvad der hedder garanti forsvinder, køre du galt kan det gå grueligt galt, samt koste dig dyrt, store bøde, ingen forsikring vil dække, og måske fængelsstraf. Vil du køre stærkt på en elcykel, så overvej en model 45, der kan du tegne forsikring på dig og cyklen.

Willumsen53
Indlæg: 67
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af Willumsen53 » 12 dec 2016 10:04

Så har jeg rykket føleren på bagstaget lidt frem samtidigt med, at magneten fra baghjulet er flyttet til pedalarmen.

Det medfører, at hastighedsbegrænsningen er ophævet. Nu er det kun kadencen i 7. gear, der sætter begrænsning for hastigheden...

Desværre har denne tuningsmodel den skavank, at speedometeret ikke længere virker korrekt, så jeg ved ikke helt hvor hurtigt jeg cykler (skal have købt en ekstern cykelcomputer), men et kvalificeret bud er, at jeg nu typisk kører omkring 35-38 km/t. Den hastighed vælger jeg dog kun, når cykelstien og trafiksikkerheden er til det - heldigvis er det for det meste tilfældet.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

arthur
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 aug 2016 09:26

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af arthur » 13 dec 2016 12:59

Fængsel. Come on. :lol:
Jeg har købt en ghost chip, til min Bosch (aktive). Virker ok. Dog samme problem med display. Det viser 50% når hastigheden kommer over ca. 18 km.
Til at leve med. Men ja. der må være en der kan kalibrere.
:lol:

kvikkamis
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 feb 2018 02:15

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af kvikkamis » 06 feb 2018 02:28

Hej ! Gamle tråd 😱

Jeg ser lige dette og har meldt mig ind i dette fora(forum) fordi jeg er født nørd.
Jeg ønsker kun at skrive, fordi jeg finder interesse for det.
Jeg tror på lov og orden, samt stoler da på samfundet.
Men ! Ligge og kører med en motor SOM SKAL ØGE EN HASTIGHED....
OG !!!! Der pille ved, hvad fabrik har tiltænkt .....
Det er jo VANVID....
Hvorfor : fordi den vil jo prøve at opnå noget UOPNÅELIGT....
Mit råd : spar batteri OG TRÆD SELV I PEDALLERNE
Mvh.
Morten

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 478
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af Terminator » 07 feb 2018 22:36

En Bosch prøver da ikke at opnå noget uopnåeligt.
Motoren der er sat til 25 km/t, er den samme som den der er sat til 45 km/t. Så jeg kan ikke se problemet.
Motoren øger jo ikke hastigheden som sådan, det er stadig dine ben der afgør hvor stærkt du vil køre.
Det er såmænd ligeså hårdt, eller faktisk hårdere (i hjælpetrin 1), at cykle 25 km/t som 35 km/t på en der har ophævet motorbegrænsningen.
Faktisk kan pulsen sagtens være højere på en der har fået ophævet begrænsningen, contra en med begrænsning, fordi du tager flere omdrejninger i benene.
Og pulsen kan også være højere på den uden begrænsning, contra en med begrænsning, selvom den med begrænsningen overstiger de 25 km/t (hvor du cykler uden hjælp). Jeg har testet det... men selvfølgelig er der forskellige scenarioer i det jeg skrev.
Ulempen ved at få ophævet begrænsningen er, at den bruger mere batteri på turene, da batteriet jo leverer strøm til alle de km du kører over de normale 25 km/t....
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Tuning af Yamahamotor?

Indlæg af Thomas » 08 feb 2018 10:44

Ja, som Terminator skriver, så er der faktisk flere studier der viser, at en elcykel får personen på cyklen til at arbejde med lidt højere puls.
Og det er jo ikke sådan at cyklen blot kører de 45 km/t uden at man hjælper den.
Personligt ville jeg vurdere at jeg kun ville komme 10 km frem (uden hjælpen) på den energi jeg bruger på mine 15 km til arbejdet.

På min egen cykel er det nærmest umuligt at komme over 30 km/t på flad vej ved egen hjælp, så bliver tit passeret af folk på racercykler. Det er meget tydeligt hvordan motoren slår fra ved ca. 28 km/t, dog lidt glidende, så relativt let at holde en hastighed lidt over 30 km/t, hvis man er kommet derop (ned ad bakke), men næsten umuligt selv at træde den derop.

Kunne min elmotor tunes let, så man kunne køre 40 km/t ville jeg gøre det, da man så kan komme hurtigere frem, hvor stierne/vejene tillader det.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar