Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 25 jan 2017 13:30

Min cykel er godkendt til max 130 kg.

På salgsannoncer for en cykel ser jeg i 99% af tilfældende ikke at der er angivet en max/belastnings vægt. Jeg har heller aldrig hørt en cykelhandler (af dem jeg har handlet med) spørge ind til vægt på f.eks mig selv. Ingen har snakket noget om en max/belastning vægt.

Dog har der på Haibikes hjemmeside altid været angivet en max vægt/belastning, så lige på de cykler kender jeg max belastningen, men kun fordi jeg har kigget på deres hjemmeside.

Min nuværende Haibike står der max 130 kg. Med cyklen, ekstra udstyr og min vægt vejer disse ting ca. 125 kg. Altså ca. 5 kg fra den opgivet vægt.

Men hvad består max/belastnings vægten af?

Igår ringede jeg rundt til diverse cykelhandlere og fik forskellige svar.

Et par stykker sagde at max/belastnings vægten er incl. cyklen, altså en totalvægt.

Der var fire der sagde at en opgivet max/belastnings vægt var uden cykel. Dvs jeg, mit tøj, ekstra udstyr måtte veje max 130 kg.

Men hvad er rigtigt?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af dk1 » 26 jan 2017 10:13

Der laves cykler til højere vægt, og mener det er Gazelle der har en model betegnet op til 180kg. Typisk er det egere og sadel der tager ekstra belastning, men stel kan også være lavet en smule kraftigere. Blot nogle få 100g ekstra på stel gør en stor forskel.
Tror til gengæld ikke man skal tage de 130kg bogstaveligt, men ligger man vægtmæssigt tæt på grænsen, og har problemer med egere, så bør man være ekstra opmærksom på at de altid er iorden, eller få dem forstærket ved fælg, eller isat kraftigere egere. Det er ekstremt sjælendt at det er stellet der er problemet, ihvertfald op til de ca 160kg.

Af en eller anden årsag kan nogle brugere belaste egere meget hårdere end andre (vil tro det har noget med kørestil at gøre, eller evt hvordan man starter), så derfor skal man nok ikke se sig blind på de 130kg, hvis man havner i det vægtlag. Har man problemer, så bør man kikke på sin kørestil, eller forstærke cyklen hvor der opstår problemer.

Selv 130kg på cyklen inklusiv tøj og bagage, er trods alt mange kg der belaster cyklen, og specielt hvis man rammer en sten, eller et hul på sin vej.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 26 jan 2017 11:09

Ja okay Anders.

De cykler du sælger, står der noget om vægt og hvad oplyser du kunderne om? Er vægten incl. cykel eller excl. cykel når vi taler vægt?

Kan se ved de fleste Haibike står der max. vægt på 110 kg eller 120 kg. Hvis vi så medregner ekstra cykeludstyr og personens påklædning til en 110 kg`s cykel, kan personen nøgen max. veje omkring 85 kg. Cyklens vægt, ekstraudstyr og personens påklædning er trukket fra de 110 kg.

Men min cykel f.eks er jo lavet til Cross kørsel, så den er beregnet til at kunne tåle lidt tæv..dog uden jeg giver den det, men det ville andre måske.

Men når fabrikanter m.v skriver f.eks "max totalvægt 130 kg" - er det så incl. cyklen eller ej?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Thomas » 26 jan 2017 14:24

Min far byggede baghjul med knallertegre (3 mm) til os, da vi var drenge og gik med reklamer og søndagsaviser.
Dette da vores hjul tit eksede når vi kørte over kantstenen med 20 kg bagpå.
Mener ikke at vi havde problemer efter dette.

Kan huske at du også skrev om problemer med din BH Neo Cross og egre, der sprang, så tyder på at det er din kørsel,
der er lige voldsom nok i forhold til cyklens maks. belastning.

Jeg vejer selv lidt over 100 kg og har absolut intet problem med min Neo Cross.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 26 jan 2017 15:53

Jeg kører pænt. 99% af tiden på alm. asfalt. Aldrig skovkørsel. Ingen kantstens kørsel. Tilter cyklen til venstre når jeg skal op på den, står fast på jorden med venstre ben, svinger højre ben over sadlen, rejser cyklen op, sætter venstre fod i pedalen, skubber lidt med højre fod og sætter den i pedalen. Ingen skævvridning.

Eger sprang på Cross fordi der var fejlkonstruktion, noget med eger der var placeret forkert. Jeg var jo ikke den eneste det skete hos, der var rigtig mange der oplevede det..også nogle der vejede 80 kg.

Eger er ikke sprunget fordi jeg ikke kører pænt og ej heller fordi jeg vejer 101 kg.

Der er aldrig sprunget eger på de andre cykler jeg har haft. Og på den nuværende springer de ikke pga min kørsel, men fordi den ikke har været rigtig egeret op fra dag et af jeg fik ny fælg på. Min forhandler retter op på det efter hans ferie med et nyt nav og nye eger istedet for de org. Selvfølgelig på hans regning, da det ikke er min skyld det ikke har været rigtig egeret op og åbenbart ikke monteret med det rigtige nav.. Så nej, det er ikke min skyld og min kørsel der gør det.

Men det er jo egentlig også ligegyldigt. Jeg spørger om max vægten er med eller uden cykel?
Da forhandlerne ikke er enige ville det være godt at høre hvad andres vurdering er. Min egen forhandler siger det er personens vægt + tøj og ekstraudstyr der max må være 130 kg..det samme sagde min gode gamle forhandler. Og hvis det er rigtigt er der over 25 kg til max vægt...modsat 5 kg hvis det ikke er rigtigt.
Men hvad er rigtigt?

http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads ... ems.15973/
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Willumsen53 » 26 jan 2017 16:12

Hvad med at sende en forespørgsel om det til et par cykelproducenter...

De er vel dem, der er nærmest til at svare.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 26 jan 2017 16:21

Der kommer jo også forhandlere her og jeg spurgte i første post om, om de fortæller kunderne om vægt eller ej og hvordan den skal forstås.

Importørerne i DK ved det åbenbart ikke, for der står aldrig noget om vægt. Som om vægten er ligegyldigt.

Jeg er under max. vægten uanset hvad, men er blot interesseret i at høre hvad andre mener :-) Måske var der andre der blev klogere af at læse svarene...
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Willumsen53 » 26 jan 2017 16:30

Jo jo, jeg tænker bare, at autoritativt svar vel bedst gives af dem, der mærker cyklerne - altså producenterne.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 26 jan 2017 16:36

Men det skaber ikke debat i et forum. :D
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Max vægt/belastnings vægt på en cykel

Indlæg af Terminator » 01 feb 2017 10:27

For sjov skyld kørte jeg igår rundt til tre cykelhandlere og kigge på el-cykler.
Jeg foregav at ville købe en el-cykel.
Vi snakkede om diverse el-cykler.
På INTET tidspunkt i de tre forretninger spurgte de til min vægt, eller gjorde opmærksom på en max vægt.
Jeg spurgte jo heller ikke hvad max vægten måtte være, for det er jo ikke min opgave som mulig køber.
De tre forretninger har også hjemmesider og på disse er der intet om vægt. De to forretninger var godt nok fra samme kæde.
Så min konklusion er at alle deres cykler er godkendte til de 101 kg jeg vejer + tøj og + ekstra udstyr på cyklen.
Det er muligt disse forretninger ville reagere hvis jeg så ud til at veje 150 kg :lol:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar