Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af Vildkat » 21 sep 2010 09:17

Kalkhoff har med deres nye serie af elcykler opnået en rækkevide på 140Km.
Årsagen er at de har et 26V/18Ah batteri på 468Wh. de har også en valgt en motorløsning på 250W af Panasonic, hvor motoren sidder ved pedalerne.
Vægten er ukendt, men den findes både som herre og dame cykler

Pro Connect C9: 9 udvendige gear.
Koster 2399€ for 18Ah batteri version eller 2199€ for 8Ah Batteri version.
Link:
http://www.kalkhoff-bikes.com/at/de/mod ... t-c-9.html

Pro Connect C disk 11: 11 udvendige gear. Disk forbremse Mulighed for USB programmering af lygtesystem.
Koster 2899€ for 18Ah batteri version eller 2699€ for 8Ah Batteri version
Link:
http://www.kalkhoff-bikes.com/at/de/mod ... 11g-1.html

Pro Connect C8 nexus: 8 indvendige nexus gear.
Koster 2499€ for 18Ah batteri version eller 2299€ for 8Ah Batteri version.
Link:
http://www.kalkhoff-bikes.com/at/de/mod ... nexus.html

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af dk1 » 21 sep 2010 09:50

Ærgeligt at der ikke findes en ens måde at oplyse forventet antal km per opladning, da den her da er helt hen i vejret.
F.eks oplyses der her at der er 468wh til en 250w motor som så med 25km/t kan køre i 1,87time hvilket giver 46,8km per opladning. Trædes der til uden at benytte fuld hjælp kan man selvfølgelig køre længere.

Panasonic eller hvad der f.eks benyttes på Raleigh, Winther eller Promovec har et 36V 9AH batteri som yder 324wh, og som med f.eks Promovec´s højtydende 200W motor kan køre 40,5km per opladning, men kun lover at den kan køre 50km per opladning.

En af dem underdriver, eller også under og overdriver de begge. Tror dog ProMovec´s tal er mest realistisk.

Der er også flere mærker der lover at man på et 24V 10AH batteri kan køre op til 70km per opladning, men de fleste vil næppe komme længere end ca. 35km per opladning.

Lidt æv for brugerforståelsen af hvad elcykel batterier egentligt kan præsterer.
Det kan dog tilrådes at kikke efter hvor mange watttimer et batteri kan yde, og man kan nogenlunde selv vuderer om der overdrives eller underdrives.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af Vildkat » 22 sep 2010 07:49

Måske er modellen for simpel.
Min erfaring med 24V/10Ah (240Wh) system med 180W motor, hvor batteriet er nyt. Var at jeg har kørt 65-70km nonstop i en aktiv tilstand, Batteriet var så også fladt.
Med min gamle elcykel, havde jeg en batteri kapacitet på 36V/16Ah (576Wh), som dog var bly batterier, og en motor på 250W, og der var min rækkevide knap de 35km.
Begge cykler har kørt den samme afstand, og vægten var forskelligt på cyklerne.

Derfor ser jeg at de tiltag som gøres for at få rækkeviden større, er mere effektive switcher (kontrolleren) som har mindre tab over sig, mere effektive motorer, større batterikapacitet, samt genanvendelse af bremseenergien.

Derfor ville et batteri i mit system på 24V/18Ah give mig en rækkevide på +100km, men jeg tror ikke at jeg ville få 140km ud af dette batteri.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af dk1 » 22 sep 2010 11:17

Enig i at det ikke er let at give et retvisende kapacitets tal på elsystemer, men forskellen bør ikke være så stor.

At der er forskel på et blybatteri system og et litium system skyldes hovedsagligt at et blybatteri kan tømmes væsentligt mindre end et litium batteri, og derfor kan man ikke bruge samme formel på de 2 batterityper.

At du kan køre længere end de fleste, skyldes vel også at det er en liggecykel, og at din gennemsnitsfart i væsentlig grad ligger højere end de fleste almindelige elcykler vil gøre.

Mine erfaringer er nok at man kan køre mere end dobbelt så langt på en AH i et litium system frem for et bly system. F.eks ca. 25km på et 36V 12AH bly batteri mod 50km på et 36V 9AH litium system. (Ved normal cykling af en utrænet person.)

Syntes bare der er lidt for meget salgsgas fra nogle mærker ved at nævne f.eks 70km på et 36V 7AH litium system, som jeg ikke tror ret mange kan opnå, med mindre at motor er meget lille eller at gennemsnitsfarten ligger over de 25km/t.

Når nu det er så "gråt" et marked, syntes jeg at et batteri's ydeevne i watttimer er den bedste sammenlignings metode, og som er ret let at oplyse for alle. Uanset hvad vil opnåelig distance jo være forskellig fra person til person, men antal watttimer vil altid give et udtryk for hvor meget energi man reelt har med på sin tur.

At så systemerne er mere eller mindre effektive kan måske rykke distancen +/- 10-15% men ikke så meget Kalkhoff giver udtryk for.

Men så længe mange tror at elcykler kører ens når det er en elcykel, har vi nok lang vej til et let og overskuelig elcykelmarked.....

Henning2
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 okt 2008 16:37

Re: Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af Henning2 » 22 sep 2010 23:07

Angående hvor langt man kan kører på antal af Watt
Jeg går ind for at vi skal måle forbruget uden at bruge pedalerne,
jeg har selv prøvet med en 500 W Motor 48 V 18 A på en trehjulet knallert og den forbruger ca 22 W pr kørt Km
Blybatteri Eks. 48 * 18 = 864 W Kørt uden hjælp fra pedaler 40 Km
forbrug = 864 W / 40 Km = Ca 22 W pr Km
Batteri LiFePo4 48V * 30 A =1480 W Kørt uden hjælp 70 Km
Forbrug = 1480 W / 70 Km Ca 22 W pr Km
LiFePo4 Batteriet i en el knallert 500 W Forbrug 24W pr Km
Hvis jeg laver samme beregning, forbruger den nøjsomme cykel kun ca 3,5 W pr Km ??????
hilsen Henning

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kalkhoff Pro Connect C9/ C 11/C8 (140km rækkevide)

Indlæg af dk1 » 23 sep 2010 10:26

Det er ikke helt så let når man snakker elcykler, da elsystemerne virker på forskellig måde på flere punkter.
F.eks er der nogen der er momentstyret således at de hjælper i forhold til hvor hårdt der trædes, altså lette tråd giver lidt hjælp, og hårde tråd meget elhjælp..... Nogen har friløb, andre ikke, og nogen har direkte styring i selve motor, hvor andre styres 100% fra controlleren.

Dertil kommer hvordan systemet er opbygget fysisk som motor i baghjul, krank eller forhjul, og de fordele og ulemper de hver især giver, samt ikke mindst gearing dæk/dæktryk etc. som også spiller ind i høj grad på rækkeviden. Dertil kommer selvfølgelig cyklistens vægt og bagagevægt samt hvor hårdt cyklisten faktisk træder......

Men sammenligner man tilrådelig antal watttimer fra batteriet og tager en tur på cyklen, så er man godt orienteret, da man så har mærket hvordan netop denne elcykel føles at køre på, og har et udtryk for hvor meget energi man har med sig på turen.

Hvis jeg regner ud hvor mange W jeg bruger per kørt km, så er det mindste jeg har forbrugt 5,5W/km, men det bliver man som søgende forbruger på elcykelmarkedet vel ikke meget klogere af, da det tal jo vil være forskelligt fra person til person.
Skulle jeg længere ned, så skulle topfarten sænkes til f.eks 17km/t (også den elektriske hjælp via trinvalg) og så kan jeg selvfølgelig også komme længere ned i forbrugt W/kørt km......

Det er derfor jeg mener at en elcykels antal watttimer på samme type batteri er noget af det bedste retningsbilled af hvad en elcykel kan præsterer, når man skal sammenligne cykler/scootere/biler, da det faktiske tal kan afvige enormt fra bruger til bruger.

Tager man f.eks en elbil, vil der jo også være kæmpe forskel på om den bruges til langfart, eller til bykørsel alene, hvor den fyres maks af mellem hvert lyskryds.

Besvar