eRockit (80km/t e-bike)

Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af Vildkat » 30 jul 2008 08:36

eRockit er en "Man-Machine Hybrid Motorcycle" altså en hybrid motorcykel, hvor muskel kraften bliver ganget op med 50 gange, og har en maks hastighed på 80km/t.
Man får selvfølgelig motion ved at cykle, men efter danske forhold skal man stadig køre på vejbanen, har motorcykelkort, og indregistere den som motorcykel.
En sidebemærkning er at hvis man skal beskytte sig med motorcykel dragt, må man da komme til at svede.
http://www.erockit.net/en/gallery/salzburg-ostern-2008/#

http://www.erockit.net/en/

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af Vildkat » 19 mar 2010 09:22

Lidt mere om Erockit. Ganske imponerende at se den køre.

http://www.youtube.com/watch?v=skk6AErT ... ture=email

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af Vildkat » 24 mar 2013 09:46

eRockit er nu gået i serie produktion, og i 2013 bliver der bygget 100-120 stk til 12.460€ (92860kr).

http://www.youtube.com/watch?v=9UVvWTcD ... r_embedded


specifikationer:
Motor Gleichstrom Bürstenmotor
Leistung 9kW / 12PS
Drehmoment 75 Nm
Fahrleistung Höchstgeschwindigkeit 73-81 km/h
Batterien Typ Lithium-Ion Nanophosphat
Kapazität 3,1 kWh
Reichweite ca. 50-70 km (nutzungsabgängig)
Lebensdauer ca. 2000 Ladezyklen (10 Jahre)
Laden Anschluss 230V (50-60 Hz)
Ladezeit bei kompletter Entladung ca. 3,5 Stunden (kürzere Ladezeit in Vorbereitung)
Abmessungen Radstand 1465 mm, Reifen 18 x 2.75
Gewicht 123 kg

Kilde:
http://www.ebike-news.de/e-bike-erockit ... serie/4011


andet tråd i forummet:
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f ... ockit#p192

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af dk1 » 24 mar 2013 10:06

Den må i Danmark må skulle betragtes som en motorcykel, og tror at der i 2013 og 14 kommer en masse elektriske knallert, scootere, små motorcykler, store motorcykler, men også vilde motorcykler på el.
Syntes der er rigtigt meget der rører på sig i øjeblikket, men det må vel også være logisk at den trend skal komme før vi får elbiler på normale forbruger vilkår...

I Danmark mangler der bare en ændring i lovgivningen, da vi som i det øvrige EU ikke må have 45km/t elcykler, og det er heller ikke praktisk lovmæssigt at benytte 60 eller 80 km/t motorcykler, som vil være de første elektriske motorcykler der vil virke i praksis.
Hvorfor skulle man også skulle kunne køre hurtigere på en byMC, når hastigheds grænserne normalt er højest 60km/t ?

Det burde derfor også tillades at køre på motorcykler med et almindeligt kørekort, hvis tophastigheden er f.eks max 80km/t.

Er godt klar over at man nok ikke får Harley og racer MC folket til at skifte til el motorcykler lige med det samme, men blev det lov mæssigt og økonomisk muligt, så var der måske mange der ville have en MC nr. 2 til daglig brug, eller simpelhen som job transport middel i nærområdet.
Så slap man jo også for noget støj og udstødningsgasser i byerne....

Nu har vi jo en rød regering som normalt gerne vil have folk til at tænke grønt eller økologisk, så mon ikke snart at de vil omlægge den danske lovgivning, så trafikken faktisk kan gøres mere grøn... .? (Iøvrigt som det er muligt i det øvrige EU)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af Vildkat » 25 mar 2013 08:28

Lovgivningsmæssigt er der en vigtig forskel på elcykler og knallert 30 (og opefter) for producenterne. I Danmark skal en knallert typegodkendes af producenten. Jeg kender ikke detailer i typegodkendelsen, men jeg kunne forstille mig, at det er test af bremselængde mm. Dog kender jeg til typegodkendelse til elektronik, og når et el-apparat CE godkendes i et EU land, gælder det til hele EU. Elcykler har ikke helt de samme krav til typegodkendelse, og det er derfor at man må bygge dem selv, så længe de overholder lovens krav til indretning.

Dog har EU et forslag EN15194 til en standard som ikke er vedtaget.
http://www.vae-enov.com/fiches_2010/norme_en_15194.pdf

I standarden beskrives vægten af cyklen, motor størrelse, elektriske styring, hvordan den maksimale effekt til motoren skal forståes, batteriet og ladning af batteriet.
De beskriver faktisk at det må ikke være muligt at køre pedaler baglæns og motoren kører.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af dk1 » 25 mar 2013 21:53

Tror også problematikken skyldes forsikrings spørgsmål, og måske derfor må vi i Danmark ikke køre på 45 km cykler, selv om der er nummerplade på.

Ved faktisk ikke hvordan man er forsikrer i det øvrige EU med Hensyn til tyveri, ansvar, ting- og personskade ved brug af cykler, elcykler, og de forskellige typer af motor køretøjer på 2 eller 3 hjul.

En typegodkendelse er ikke så svær at få idag, som i gamle dage, så tror ikke det har så meget at sige.

F.eks burde det heller ikke kræve et specielt motorcykelkørekort at køre en motorcykel der max kan køre 60 eller 80 km/t.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af Vildkat » 26 mar 2013 08:25

En typegodkendelse koster penge at gennemføre, og CE godkendelse af elektronik koster imellem 25.000-100.000kr for at gennemføre. Så længe at EN15194 ikke er vedtaget, så behøver elcykler ikke den godkendelse.

Jeg fandt en kinesisk fabrikant af Elscooter, og denne elscooter havde indbygget solceller på siden, så rækkevide ville være længere om dagen. Så vidt jeg husker er reglerne således at jeg må godt købe og eje den. Jeg kan få den indregistret som knallert 30, knallert 45 eller motorcykel (alt efter hvilken klasse den tilhøre), men jeg må ikke importere den til videresalg, når jeg ikke har en typegodkendelse.

Så en elcykel 45km/t registret som en knallert 45 med nummerplader, som kører på vejbanen må lovgivningsmæssigt være i orden.
Forsikringsmæssigt må den forsikres som en knallert.
Jeg tror at problemet er de mellemklasser af køretøjer som ikke kan holde minimun hastighederne, at køre på motorvejen med 90km/t, er nok ikke det sikreste på 2 hjul.
:D

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: eRockit (80km/t e-bike)

Indlæg af dk1 » 26 mar 2013 09:32

CE godkendelsen er ingen problem, da den typisk findes i forvejen da produktet jo findes i andre EU lande allerede. Findes den ikke i andre EU lande allerede, skal man nok overveje om det er et produkt man skal "rode" med....

Det er år siden jeg var inde i problematikken, og flere ting har ændret sig siden.

Men mener (uden at være sikker) at man holder fast på her i Danmark, at en cykel forsikrings mæssigt går under indbo ( tyveri) og person ansvar (ved skade på anden person), mens det gøres på en anden måde i andre EU lande.

Har lige prøvet en scooter beregnet til 80 km/t og tror ikke det er usikkert på nogen måde, da den er lavet til det. Syntes faktisk det er værre at have en lovgivning med et køretøj der højest må køre 45km/t, der skal køre hvor andre kører 50km, og der kan da kun give problemer....

Det der sker ude i det øvrige EU i øjeblikket er, at der kommer masser af hurtige 45km/t elcykler, små motorcykler,eller store scootere der har en max hastighed på 60km/t eller 80km/t, da de er velegnet til bytrafik, og specielt for de mange der skal på tværs af en storby, hvor offentlige trafik midler ikke er praktiske.

Der kommer vi i Danmark ikke rigtigt med, fordi vi har særlige danske love som betyder at vi ikke kommer med på den grønne bølge....

Besvar