MCU elcykler (MM-konsol)

Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

MCU elcykler (MM-konsol)

Indlæg af Vildkat » 23 feb 2013 16:54

Min holdning er til elcykler er, at man skal selvfølgelig vælge, en elcykel efter sit behov, og til en pris der passer en.

Som bruger af et 24V/10Ah elsystem, har jeg længe ventede på de nye generationer af elcykler med enten længere rækkevide. En cykel kan godt have en levetid på 10-15 år. Det samme kan man ikke forvente med en elcykel, dels kan batteriet udgå, og iltning af kontakt samlinger, kan give afbrydelser i elsystemet. Jeg ville nok sige at levetiden, ville være omkring 2-6 år til sammenligning.

I min søgen for at finde en værdig afløser til min Mustang passion 7 gear(24V/10Ah) elcykel, har jeg fundet MCU cykler.
MCU.jpg
MCU.jpg (168.78 KiB) Vist 21105 gange
MCU cykler er en de billigste som findes i forhold til udstyret.
Den har et 36V/10Ah batteri (som koster 2600kr), og hvis jeg sammeligner med mit nuværende batteri kr/Wh giver det følgende regnestykke:
24V system = kr/(V *Ah)= 2300kr/(24*10)= 9.58kr per Wh
36V system= 2600/ (36*10)= 7.22kr per Wh.

Cyklen har speedometer, LED forlygte, forhjulsaffjedring, STELNUMMER (det er ikke alle billig elcykler som har dette, på trods af lovkrav), forhjuls motor på 250W.
Speedometer_MCU.jpg
Speedometer_MCU.jpg (17.63 KiB) Vist 21105 gange
Vægten af cyklen er oplyst til 23kg.

Elcyklerne findes i sort, hvid samt damecyklerne i pink.
MM-konsulting har eget cykelværksted, og søger for at samle og teste elcyklerne.

MCU_sort.jpg
MCU_sort.jpg (238.46 KiB) Vist 21105 gange
3 gear koster 7999kr for sort herre/dame, hvid herre/dame og pink dame model.
7 gear koster 8999kr for sort herre/dame, hvid herre/dame og pink dame model.

Jeg vil skifte fra 7 gear til 3 gear, idet at de ekstra gear er skud ind imellem ydre gear, så man kommer ikke længere frem per omdrejning med et 7 gear, end et 3 gear.


Kilde:
http://www.mm-konsol.dk/produkter/visgr ... tAodwjwAcw

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: MCU elcykler (MM-konsol)

Indlæg af dk1 » 23 feb 2013 23:15

Normalt er der et gear højere på en 7 gears end der er på en 3 gears cykel, hvilket betyder at man ikke kan få ret meget modstand i pedaler når elsystemet yder fuld styrke.
Derfor har vi hos FantomBike stort set ingen 3 gears cykler, da de er umulige at sælge når folk har mulighed for at prøve begge dele.
De eneste der vælger 3 gears elcykler er de kunder der ønsker en elcykel der kun kan køre "knallert mode".

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: MCU elcykler (MM-konsol)

Indlæg af Vildkat » 24 feb 2013 19:59

Jeg har undersøgt omkring indvendig gearing, og man har større spænd med et 7 gear nav.
:ugeek:
dias1.JPG
dias1.JPG (45 KiB) Vist 21086 gange
dias2.JPG
dias2.JPG (40.3 KiB) Vist 21086 gange
Kilde:
http://www.greenspeed.com.au/pdfs/sachs_3x7.pdf
Bemærk at 12 gear nav også er angivet.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: MCU elcykler (MM-konsol)

Indlæg af dk1 » 24 feb 2013 20:49

Det er muligt at det er tilfældet på kinesercykler, men det er ellers ikke normalt at en 3 gears cykel kan yde lige så meget modstand i pedaler som en 7 gears cykel.

Om det er fordi at der er forskel på udvekslingen i Baggear eller om der benyttes større tandhjul foran ved jeg ikke, da jeg ikke har undersøgt det.
Kender "cykelfølelsen" og at opnåelig distance per batteri opladning er meget påvirket af en cykels gearing, og ved med sikkerhed at man typisk kan mærke tydelig forskel på en 3 gears og en 7 gears elcykel.

Har dog prøvet nogle 3 gears elcykler fra kendte mærker, som kan yde rimelig modstand i høj gear ved høj hjælpeassistance fra elsystemet, men de har så typisk et større tandhjul foran end normalt. Det er dog de færreste 3 gears modeller også fra kendte mærker, som kan give en ordenlig cykelfølelse.
Det havde de kinesiske elcykler vi tidligere har haft ikke, men det er så også efterhånden en del år siden.

Der er sikkert nogle geartype eksperter derude, der ved hvilke gear mærker og gearmodeller der gør hvad...., og hvor mange tænder der typisk er på mindste bagtandhjul og på fortandhjulet. (Fortandhjulene, hvis der er flere gear foran)

Besvar