Danish Velomobile Technology

Elektriske velomobiler eller kabinecykler som de også kaldes.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Danish Velomobile Technology

Indlæg af Vildkat » 27 nov 2015 17:51

Jeg har brug for din mening, da jeg har brug for så mange tilbagemeldinger som muligt.
Jeg går med tankerne om at blive iværksætter med firmaet Danish Velomobile Technology, og der er sikkert mange årsager til kabinecykler ikke har vundet indpas.
Personligt har jeg den overbevisning at grunden til at den almindelige forbruger ikke vælger en velomobil, er at den høje pris som vil ligge omkring 50.000kr eller dyrere.

Men hvad hvis prisen var den samme som en ladcykel /elcykel, og at en voksen og et barn kunne køre i tørvejr.
Ville det gøre en forskel for dig?

Du ville ikke betale P-afgift eller have udgifter til ander bilafgifter, og ville kunne cykle hele året rundt. Så kan man leje/dele en bil, når man havde det store
transportbehov.
Jeg har set på hvordan man kan reducere kosten, og set på hvilke tekniske muligheder der er.
Det som jeg er kommet frem til, er at importere en E-TRIKE, og fremstille en kåbe i DK til triken.
Kåben er fremstillet af foam, et materiale som er kendt fra liggeunderlag. De fleste kabinecykler er fremstillet i glasfiber. Glasfiber vil ved uheld splinters.
Velocrash.jpg
Glasfiber uheld med velomobil
Velocrash.jpg (12.25 KiB) Vist 63237 gange
Hvorimod at foam vil absorbere en del af kraften og deformere. Men den vil kunne rettets ud igen.
Den typiske slutbruger har et transportbehov op til 30km til arbejde, som har et behov for evt. aflevere et barn (evt. flere børn kan sidde i anhænger). En virksomhedskunde kunne være velomobil udlejning til turister, eller som blikfang for erhvervsdrivende som vil fremstå som bæredygtige. En offentlig kunde kunne være hjemmehjælperen (erstatning for elcyklen).
E-trike.jpg
E-trike
E-trike.jpg (59.82 KiB) Vist 63237 gange
E-triken har en 250w motor, med 36V/10Ah, og den vil koster 16.000kr incl. moms.
Velomobilen vil koste omkring 25.000kr. incl moms.
Så kan man købe arbejdstegninger, så man selv kan ombygge sin trike til Velomobil til 500kr.
Et eksempel på en foam velomobil kunne være denne her.
John Tetzt foam velomobil.jpg
Velomobil af foam materiale
John Tetzt foam velomobil.jpg (24.53 KiB) Vist 63237 gange
Mit design er ikke færdigt, men det kunne være noget ala dette design, som jeg har arbejdet på.
P2104-A1 Cæsar.jpg
Koncept på velomobil
P2104-A1 Cæsar.jpg (98.41 KiB) Vist 63237 gange
Du kan enten skrive din mening her og/eller give din stemme på facebook, hvor jeg har også stillet spørgsmålet.
https://www.facebook.com/groups/kabinecykel/

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Thomas » 01 dec 2015 14:16

Ideen lyder spændende og den trehjulede cykel til 16.000 kr lyder rimeligt billigt.
Det er med træk i baghjulet, ikke sandt?

Sørg for ordentlige kvalitetsdele fra start af, så brugeren oplever at det er kvalitet og ikke det billigste bras.

Er batteriet stort nok til de 2*30 km i praksis?
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Vildkat » 02 dec 2015 09:43

Jeg har fundet en fabrik som kun producere trike, ud fra den tanke, at har man fat en fabrik, kan man bede om produkt rettelser. Hvis projektet lykkes, og der kommer volumen på salget, så har jeg lettere ved at få ændring til produktet. Den optimale trike er med elmotor, og som kan tilte. Når en trike lægger sig ned i svinget, mindskes belastning i navene.
Jeg har to muligheder for batteri størrelser 36V/10Ah (50-60km) og 48V/20Ah (100-120km). Der er selvfølgelig en prismæssig forskel.
Spørgsmålet er hvad der betaler sig bedst ?
Der er nok flere kunder til 16.000kr, end til de 18.000kr til gengæld... som bruger vil du bare få så mange færre problemer med et stort batteri, mht. kulde modvind og ældning.

Alle kontrollere kommer fra Kina, og det samme gør batterierne (cellerne kan være forskelligt). Nu har jeg haft 3 elcykler igennem tiden, med en levetid på 3-4år, og nogle af mine cykler rustede skruerne efter 2 mdr. og det kan jeg gardere mig i mod ved at skifter skruerne ud, men jeg vil i første omgang definere, at de skal leveres med rustfrie skruer.
Så planen er hvis jeg får rejst pengene, får jeg bygget de første prototyper som demomodeller, hvor jeg kan får muligheden til at få mine erfaringer med produktet. Projektet starter 1 jan. 2016, og jeg kan tidligst få pengene i Marts April mdr. (ansøgningsfrist 1 Feb.)

Jeg er også på jagt efter cykelhandlere som vil sælge produktet (send mig en mail, så vil jeg kontakte dig).

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Thomas » 02 dec 2015 14:50

Vildkat skrev:Jeg har to muligheder for batteri størrelser 36V/10Ah (50-60km) og 48V/20Ah (100-120km). Der er selvfølgelig en prismæssig forskel.
Spørgsmålet er hvad der betaler sig bedst ?
Der er nok flere kunder til 16.000kr, end til de 18.000kr til gengæld... som bruger vil du bare få så mange færre problemer med et stort batteri, mht. kulde modvind og ældning.
Rækkevidden lyder forkert, da det lille batteri er på 360 VAh og det store på 960 VAh (eller Wh). Dine opgivelser passer bedre på et batteri på 36V/20Ah.
Er du sikker på at det store batteri er på 48V da dette også vil ændre controller og elmotor.

Under alle omstændigheder er 36V/10Ah på en trike klart i underkanten til 2*30 km uden opladning, så det må du ikke love folk...
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Vildkat » 02 dec 2015 15:46

48V er med en elektrisk begrænset 350W motor (maks hastighed 25km/t), og 36V system er med 250W motor.

Som håndregel regner jeg med at 24V/10Ah med en rækkevide på 30-40km, 36V/10Ah 50-60km og 48V/20Ah 100-120km, på en almindelig cykel. En trike og velomobil har en mindre vindmodstand til sammenligning med en elcykel, hvilket også hjælper på rækkeviden.

c-pen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 jan 2016 22:18

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af c-pen » 18 jan 2016 20:15

Hej !
Altså jeg kan godt lide at cykle på en normal cykel, da det fede ved det ligger i at være ude i det dejlige vejr ligemeget om det er koldt eller varmt og jeg tror også at der er mange der har samme holdning som mig. Tror også at det vil være økonomisk umuligt at lave en velomobil til samme pros som en elcykel. Billede

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Vildkat » 25 jan 2016 07:50

Jeg er i gang med fundraising delen, og om projektet gennemføres, afhænger af dette.
Jeg har netop modtaget de sidste opdaterede priser.
Produktionstiden skal være omkring 14 timer (kåben fremstillingen). Salgsprisen vil ligge på omkring 27.000-28.000kr incl moms., og salget skal ligge på 3 stk om mdr.
Firmaet bliver derfor et hobby firma, indtil det er bæredygtig.
Forsættelse følger... ;)

En elcykel har mange fordele, mht størrelsen, transport i tog osv. Kabinecyklen skal være et alternativ til bilen, og ladcyklen. Hvis man kan aflevere sine børn i vuggestue med en anhænger, og herefter køre en 20-30km til arbejde. Dvs få daglig motion året rundt, uden at blive gennemblødt.

c-pen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 jan 2016 22:18

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af c-pen » 26 jan 2016 20:09

Det lyder godt, håber at det lykkes dig !

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Danish Velomobile Technology

Indlæg af Vildkat » 27 jan 2016 12:55

Takker.
Jeg skal gøre mit bedste. Inden 1 feb skal jeg have send to fondsansøgninger afsted en for en trike, og en for tandem trike. Det er selvfølgelig til to forskellige fonde.
Vi må se hvad der sker ;)

Besvar