GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Indlæg af Vildkat » 06 okt 2011 09:43

GoCab-01.jpg
GoCab-01.jpg (260.67 KiB) Vist 19701 gange
GoCab er vinder af den International Eurobike award 2011, for dens unikke design.
Den har fået støtte fra en lang række fonde.

Der er plads til 8 børn i ladcyklen, og kan laste 400kg.
Adgang til siddepladserne er via bagenden, hvor styret svinges til side for at give plads.
Den har kørelys, Tromlebremser på forhjulet, og skivebremser på baghjulet.
Den har elmotor i forhjulet, samt kædetræk på baghjulene. Alle hjul er 20" hjul, med en længde på 254cm samt en brede på 110cm er det en stor cykel.
Batteriet og motoren er ikke opgivet, men andre af deres cykler anvender 36V/6.4ah, dog virker batteriet for stor til denne kapacitet.
Prisen er €8925 eller omkring 66432kr.
Der er en film på deres hjemmeside som viser den i brug.

http://www.gocab.nl/go-cab/

http://www.vanraam.nl/producten/cnt/page/18
Vedhæftede filer
goCab-02.jpg
goCab-02.jpg (10.87 KiB) Vist 19701 gange

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Indlæg af dk1 » 06 okt 2011 10:27

Er der ikke noget i dansk lovgivning omkring hvor mange børn man må køre med på en cykel?

Syntes også jeg hørte på et tidspunkt at det kun er Mobii's 4 børns cykel der er godkendt til at køre med mere end 2 børn på det danske marked. Ved ikke om det gælder cykel-persontransport generelt, og om f.eks en barnestol skal være godkendt til formålet.... Det burde være tilfældet, da det lyder fuldstændigt vildt, hvis man kan stoppe 8 unger ind i en cykel kasse uden der er en form for offentlig godkendelse af sådan et transport middel.

Det er vel slemt nok med 4 børns cyklen fra Mobii, hvis uheldet sker, trods at det er en jernkasse godkendt til person transport.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Indlæg af Vildkat » 07 okt 2011 14:54

Det er godt husket:
Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr m.v.
§ 2. En cykel må ikke være indrettet til flere end tre personer. Dog kan der derudover være plads til ét eller to børn under otte år, jf. § 10.

§5.
Stk. 5. En varecykel med mere end to hjul skal tillige være forsynet med parkeringsbremse på hjulene, som bærer vareladet. Denne bremse skal kunne holde cyklen stationær på hældende grund og skal kunne fastholdes i bremsestilling ad rent mekanisk vej.

§ 10. På en cykel må ikke befordres flere personer end den er beregnet til. Dog må børn under 8 år medtages på cyklen, når der er indrettet særlig siddeplads.
Stk. 2. Særlige siddepladser til børn skal være tilpasset barnets vægt og højde, og der skal være afskærmning mod hjulegerne.
Stk. 3. Børn, der medtages på cykel, skal være forsvarligt fastspændt.

NB: Jeg har dog set ladcykler køre med 3-4 børn fra børnehaver, men... det er ikke helt lovligt.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Indlæg af dk1 » 10 okt 2011 10:18

Snakkede med en Mobii sælger på et tidspunkt, og han påstod at Mobii ladcyklen er den eneste på det danske marked som er godkendt til at transporterer 4 børn. Om det er et salgstrick, eller om nogle af de andre også er indehaver af en godkendelse ved jeg ikke.
Går ud fra at sådan noget skal godkendes af f.eks teknologisk Institut, så det er en uvildig godkendelse fra en offentlig instans. (Altså for max 5 personer inklusiv cyklisten)

Man kan ihvertfald i Mobii ladcyklen overholde den lovtekst du skriver her, men ved ikke om det er nok, eller om alle ladcykler f.eks har seler til alle børn.

Så kronprinsen på TV på et tidspunkt med hans egen "avl" om board, og de så ihvertfald ikke ud til at være fastspændt, da de så ud til at sidde frit i alle retninger.....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: GoCab el-ladcykel til 8 børn fra Vanraam [NL]

Indlæg af Vildkat » 10 okt 2011 14:15

Faktisk er reglerne således at der findes nogle forskellige køretøjstyper, også må man indordne sig under køretøjsgruppe der nu er.
Som eksempler hvor der er problemer er pocketbikes (små motorcykler), motoriseret løbehjul, findes ikke som køretøjgruppe, derfor må de kun benyttes som på privatvej.
I Danmark er det trafikstyrelsen som godkender nye typer.

Det kan give ny teknologi, et problem med at blive indført. Det så man ved Segway, som først nu er blevet godkendt som en cykel, og forsøgsordningen slutter til jul 2011.
Kilde: http://www.fstyr.dk/DA/Presse/Nyhedsark ... CC7DE.ashx

Hovsa: Jeg fandt dispensationen om gå-funktion på elcykler:
http://www.fstyr.dk/DA/Presse/Nyhedsark ... BBFA2.ashx

Efter at have kikket lidt på deres hjemmeside, så tror jeg ikke på at en cykel må føre mere end 3 personer, hvilket sjov nok også gælder for cykeltaxaer ;)

Der findes en cykelbus i Danmark til 6 eller 8 personer, og som kører på offentlig vej en gang om året (i et cykeloptog), og her må den lokale politimester give en tilladelse.

Besvar