Norge

Besvar
Jørgen56
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 maj 2014 07:57

Norge

Indlæg af Jørgen56 » 04 maj 2014 08:41

Hej alle,
Jeg havde min elcykel med til Norge for et par år siden, og blev så begejstret over oplevelserne (frem for at køre i bil), at jeg tænker på en gentagelse - evt. en 'rigtig' cykelferie.
Det kunne da også være hyggeligt med selskab på turen, hvis jeg kan finde den/de rette.
Er der nogen her som har erfaring med sådan noget?
Min nuværende cykel har motor på forhjulet, og havde svært ved at klare alle stigninger, selvom mine ben hjalp til..
Derfor skal der købes en ny - med centermotor som trækker via gearet. Et ekstra batteri bliver også nødvendigt. Og måske en trailer.
Jeg glæder mig til at høre om andres erfaringer og planer.

Hilsen, Jørgen

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Norge

Indlæg af Arvicola Terrestris » 04 maj 2014 10:27

Hej Jørgen

Brug nogle dage i Vestre Slidre Statsallmenning (fjellområde ejet af Vestre Slidre kommune). Dette fjellområde på størrelse med Bornholm, kaldes lokalt for det norske Bornholm p.g.a. cykelegnetheden og så er det, det sidste område i Norden med sæterdrift i stor skala, dvs. masser af mælkeproduktion og fårehold fra hundreder af små sætre (støl på norsk). Og du kan passere det på vej til Hardanger eller Jotunheimen.

Jeg kan varmt anbefale det, jeg har været der mange gange. Almindelige Hub motorer klarer sig fint oppe på fjellet men skal du ned og op gennem dalene så dør de. Jeg har ikke prøvet min nye 8FUN/Bafang centermotor i Norge, men den er helt klart bedre egnet med en god gearing.

/Philip

Jørgen56
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 maj 2014 07:57

Re: Norge

Indlæg af Jørgen56 » 05 maj 2014 08:35

Hej Philip
Du er selvbygger... Jeg har tænkt på muligheden for at montere en ekstra motor på min nuværende cykel (eller en tilsvarende), og den du nævner ser ud til at være perfekt til formålet. Hvordan får man fat i sådan en, og hvordan er kvaliteten sammenlignet med en Bosch motor (som jeg har prøvet).

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Norge

Indlæg af Arvicola Terrestris » 05 maj 2014 10:10

Jørgen56 skrev:Hej Philip
Du er selvbygger... Jeg har tænkt på muligheden for at montere en ekstra motor på min nuværende cykel (eller en tilsvarende), og den du nævner ser ud til at være perfekt til formålet. Hvordan får man fat i sådan en, og hvordan er kvaliteten sammenlignet med en Bosch motor (som jeg har prøvet).
Kvaliteten er ikke på højde med Bosch, men det er trækkraften. Når det er sagt så har jeg ikke set nogle gennemgående problemer med disse motorer på de internationale fora. Og version 2.0 er også ude nu, med bedre controller og bredere stator. Jeg bestiller direkte fra Kina (AliExpress.com eller em3ev.com), og bestiller nok snart en til, hvis vi er flere kan vi måske få yderligere rabat, i hvert fald billigere fragt.

Her er et eksempel på en sælger:
http://em3ev.com/store/index.php?route= ... uct_id=172

Hvis du går efter en større end 350W så tænk på din drivlinje, de har et meget højt drejningsmoment. Jeg køre med en 750W på en ladcykel, med et moment på 94Nm, og har problemer med at holde baghjulet på plads.

/Philip

Besvar