Min elcykel vil ikke forblive tændt

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Slavefar

Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 18 aug 2014 21:57

Jeg vedhæfter lige lidt filer - tag ISÆR og kig lidt på videoen.

Ihh, jeg kan ikke vedhæfte en .mp4.fil (filmen...)

http://imgur.com/a/C0Gdk
http://imgur.com/q0H8VAX

Jeg har desværre problemer med cyklen. Den er i flot stand, men jeg tror, der er en løs forbindelse, eller svag forbindelse mellem batteriet og dens 'mounting/socket'.
Som det kan ses på videoen, så vil cyklens display (OG motoren) ikke forblive tændt, når jeg trykker på ON/OFF-knappen (minus, -). Batteriet er ladt op, som også kan ses på videoen, når jeg trykker på indikatoren. Det ER muligt at tænde helt for cyklens display og motor, hvis jeg holder meget hårdt fast i batteriet og presser det mod venstre i 'socketen'. Lige så snart jeg slipper, går cyklen ud. Jeg har vendt cyklen på hovedet og har gjort dette for at have cyklen tændt og har derefter drejet i pedalerne med hænderne. Motoren hjælper til og giver forskellig hjælp alt efter det valgte niveau - ergo virker motoren fint, når jeg bare holder hårdt fast i batteriet og presser det ned. Når jeg giver slip, går display og motor ud. Lygterne virker fint uafhængigt af batteriet.

Det føles ikke som om at der er noget løst eller forkert med 'socketen'. Batteriet klikkes ned og låser fint fast. Det sidder ikke STRAMT fast, men kan ruskes i en lille smule. Vi snakker en millimeter eller to, og stadig sider det godt fast. Der er heller ikke noget snavs eller andet, som blokerer, så vidt jeg kan se. Alt andet på cyklen ser fint ud.

Det er denne model:
http://bikepark-dissen.de/product/neu-p ... e-service/
Lige en observation:

Batteriet kom fuldt opladt med cyklen (det sad påmonteret), og i modsætning til hvordan batteriet ser ud på deres hjemmeside:
http://bikepark-dissen.de/product/neu-p ... e-service/
Så er mit samme form, men helt sort og uden klistermærker. Desuden er en lille gummi-dimmer, som skal blokere opladningshullet knækket i den ene side (se vedhæftede billede). På selve batteriet står der 2010, og på cyklen står der produceret slut 2013.

Jeg tror, det er et brugt, gammelt og defekt batteri, han har skullet af med.......

Hjælp.

Niclas

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 19 aug 2014 07:23

Jeg kender ikke "flaske-holder-batteriet", men kan du ikke låse batteriet fast med en nøgle?
Jeg har selv et tilsvarende problem, med et bagagebære -batteri, hvor batteriet løsner sig under kørsel. Derfor skal batteriet låses.

Hvis du ikke kan det, er holderen blev slap, så batteriet ikke bliver rykket nok imod terminalerne. Det lyder til at være et mekanisk problem.

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 19 aug 2014 10:03

Vildkat skrev:Jeg kender ikke "flaske-holder-batteriet", men kan du ikke låse batteriet fast med en nøgle?
Jeg har selv et tilsvarende problem, med et bagagebære -batteri, hvor batteriet løsner sig under kørsel. Derfor skal batteriet låses.

Hvis du ikke kan det, er holderen blev slap, så batteriet ikke bliver rykket nok imod terminalerne. Det lyder til at være et mekanisk problem.
Jo, det kan låses fast, og det ser ud til at virke. Jeg ved bare ikke hvor stramt, det skal sidde. Måske har tingene forskubbet sig under fragt. Jeg prøver at tage cyklen på værksted - så må de tjekke, om defekten ligger i batteriet eller på 'socketen'. Jeg har desværre ikke udstyr til at måle volt osv. selv.

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 19 aug 2014 17:22

Okay, så cykelværkstedet vil ikke røre cyklen, da den er af et forkert fabrikat....

Jeg har selv haft modulet skilt ad (ikke batteriet), og en plasticdel af låsemekanismen er knækket. Jeg har limet den med LocTite. Det kan ses her på to billeder:

http://imgur.com/LUGbDRK,IfNBpPH#0

Det har dog ikke hjulpet at stramme alting op.. batteriet skal stadig presses ned og holdes fast før cyklen kan tænde.
Hjælp

alexfrbc

Indlæg af alexfrbc » 19 aug 2014 20:28

En nødløsning kunne være at køre en rem med skralde rundt om batteri og holder, så du kan tvinge batteri på plads. Den er rimelig nem at tage af og på, men kan godt se det ikke er optimalt.

F.eks denne

http://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Stra ... -5460.html

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 19 aug 2014 21:17

alexfrbc skrev:En nødløsning kunne være at køre en rem med skralde rundt om batteri og holder, så du kan tvinge batteri på plads. Den er rimelig nem at tage af og på, men kan godt se det ikke er optimalt.

F.eks denne

http://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Stra ... -5460.html
Ja, det lyder som en idé.. Heldigvis har sælgeren forbarmet sig over mig og har sendt et gratis nyt batteri afsted - og så må jeg beholde det gamle.... måske ved han godt, at det var noget skrammel.

I dag var jeg i stand til at få batteriet til at sidde af sig selv og forblive tændt UDEN at jeg rørte ved det - dog vil den mindste rystelse få cyklen til at gå ud.

Jeg søger stadig forslag til hvad, der er galt. Er det mon batteriet? I så fald HVAD er der galt med det? Det har fuld strøm og kører fint, når det bare har 'kontakt'..
Er det min controlleren? Har hørt noget om BMS og diverse fejl, dog forstår jeg mig ikke på det.

Jeg kan ikke finde ud af om fejlen ligger i batteriet eller i 'socketen/mountet'.

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 20 aug 2014 18:19

Det er desværre ikke voldsomt meget respons man får herinde..
Jeg har haft lidt skilt ad, men stadig uden held. Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er galt.

Her er et nyt album: http://imgur.com/a/bkxLD

Jeg har haft controlleren skilt ad, og alt ser fint ud inde i den. Jeg er lidt usikker på hvad, den hvide ledning laver der, andet end at optage plads...
Jeg har som på billedet holdt rød plus og sort minus på batteriets poler, men lige lidt hjalp det. Jeg har også haft den lille 'Fuse' ude, som ses på billederne. Jeg har dog stadig ikke formået at få liv i cyklen. Det må være selve batteriet, der er dødt. Men hvorfor kan det så virke, når jeg presser på det?????????

Jeg er virkelig forvirret.

Hjælp

Brugeravatar
Terminator
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Terminator » 20 aug 2014 18:50

Slavefar skrev:Det er desværre ikke voldsomt meget respons man får herinde..

Hjælp
Nok fordi der IKKE er mange aktive brugere... :idea: :) Og af dem der er, er der nok ikke mange der ved noget om det du skriver om,
incl. mig... :lol:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 20 aug 2014 19:01

Terminator skrev:
Slavefar skrev:Det er desværre ikke voldsomt meget respons man får herinde..

Hjælp
Nok fordi der IKKE er mange aktive brugere... :idea: :) Og af dem der er, er der nok ikke mange der ved noget om det du skriver om,
incl. mig... :lol:
Hej :)

Tak for din respons. Det er rart bare at se aktive folk - alle kan jo ligge inde med en god idé. Især dem, der har forstand på elcykler.
Har du mon nogle idéer?

Jeg kan ikke finde ud af grunden til at der kommer strøm igennem når jeg trykker batteriet ned. HVOR kan problemet ligge??????
Hvad kan der rent mekanisk ske, når jeg trykker det ned? Hvilke dele af cyklen bliver berørt af det, og hvor sidder de? Hvilke dele behøver en bestemt form for kontakt for at virke?

alexfrbc

Indlæg af alexfrbc » 20 aug 2014 20:07

Hvis det nye batteri virker fint, så må det jo være en løs forbindelse indvendig i det gamle batteri.

Kan du pille coveret af batteriet så du kan se bagsiden af de metalkontaker der forbinder batteriet til batteriholderen ?

Besvar