Min elcykel vil ikke forblive tændt

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
alexfrbc

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 22 aug 2014 20:21

Slavefar skrev:
alexfrbc skrev:Hvis du ikke rør ved noget indeni, så sker der ikke noget.

Det ville være interessant at se bagsiden af den plade på det øverste billede i det her link http://imgur.com/a/C0Gdk

Men altså, du kan jo lige vente og se om det nye batteri bare virker, fordi hvis det gør det, så er der rigtig meget grund til at se om mon ikke bare det er en dårlig lodning i det gamle batteri. Så er det nemlig nemt at fikse, og så har du jo 2 batterier der virker :)
Så er jeg her igen.

Mit batteri kaldes et 'Water Bottle' eller 'Dolphin'-batteri. Sådan her ser et andet ud indeni: http://endless-sphere.com/forums/downlo ... ?id=122350

Mit ser sådan her ud indeni: http://imgur.com/a/vmdzH

Jeg kan IKKE se, hvad der sker på bagsiden af polerne, da det er totalt dækket af slim (som på billederne), men jeg tror, de sidder fast.
Ah ja, der er ikke meget at se pga. slimen.

Min mistanke var, at det netop var lodning mellem polerne og kablerne, men det kan vi selvfølgelig ikke umiddelbart se når det er pakket så godt ind.

Når du siger den ikke gider at forblive tændt, har du lagt mærke til hvor lang tid der går før den slår fra ? Altså er det ca. samme periode hver gang, eller virker det tilfældigt ?

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 22 aug 2014 21:15

alexfrbc skrev:Ah ja, der er ikke meget at se pga. slimen.

Min mistanke var, at det netop var lodning mellem polerne og kablerne, men det kan vi selvfølgelig ikke umiddelbart se når det er pakket så godt ind.

Når du siger den ikke gider at forblive tændt, har du lagt mærke til hvor lang tid der går før den slår fra ? Altså er det ca. samme periode hver gang, eller virker det tilfældigt ?
Det er samme længde hver gang. Nogle gange har den bedre forbindelse end andre, men der er fem lysdioder i streg på displayet på styret, og når man tænder for den, så lyser de op én efter én på række, og forbliver så tændt. For det meste vil den første diode tænde i et splitsekund og så gå ud bagefter. Andre gange vil den tænde op til tre dioder og gå ud. Hvis jeg holder batteriet nede på en bestemt måde, kan jeg være heldig at den går helt op til fem og forbliver tændt, så længe jeg holder det nede. Giver jeg slip, går cyklen og displayet ud.

På selve det gamle batteri står der 2010, og siden det ankom har indikatoren, som man kan trykke på for at se energiniveauet, vist fire ud af dem grønne og den sidste rød. Så næsten fuldt opladt. Når jeg tvinger batteriet ned siger displayet også fem ud af fem lysdioder (fuldt batteri).

Nu er det 'nye' batteri ankommet, og der står også 2010 på det. På kassen har han skrevet noget ala 'pakket i 2013'. Sjovt nok siger dens energiindikator også 4 ud af 5 grønne og én rød diode. Så praktisk taget fuldt opladt. Når jeg kommer det nye batteri i opladeren, lader det op (opladeren viser orange = batteriet mangler strøm) i fem minutter, indtil den skifter til grønt lys (batteriet er ladt fuldt op). Nu har jeg ladet det op i et par timer, og her er mine resultater:

- Der sker INTET når jeg tænder for cyklen med det nye batteri i. Ikke engang et blink, ligesom med det gamle. Nada.
- Sætter jeg det nye batteri tilbage i opladeren er det pludselig ikke fuldt opladt, og opladeren viser orange diode, men skifter selvfølgelig efter 5 minutter til grøn - ergo er batteriet fuldt opladt....

Nu får det lov til at lade hele natten selvom der er grønt lys i opladerens diode (lader den overhovedet? Det lyder som om en kontakt slukker fra, når opladeren skifter fra orange til grøn...). Så må vi se i morgen.

Jeg er dog ikke videre optimistisk....................................

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 23 aug 2014 05:38

Slavefar skrev: Hvis jeg holder batteriet nede på en bestemt måde, kan jeg være heldig at den går helt op til fem og forbliver tændt, så længe jeg holder det nede. Giver jeg slip, går cyklen og displayet ud.
Udfra denne melding, bør du undersøge kontaktfladen imellem batteriet og cykelkontakterne, hvis kontaktfladerne ikke er rene, giver det for meget modstand. Kontaktfladen skal rense med lidt sandpapir eller lignende. Det set ud til at fejlen er på cykel siden og ikke på batteri siden.

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 23 aug 2014 13:43

Vildkat skrev:
Slavefar skrev: Hvis jeg holder batteriet nede på en bestemt måde, kan jeg være heldig at den går helt op til fem og forbliver tændt, så længe jeg holder det nede. Giver jeg slip, går cyklen og displayet ud.
Udfra denne melding, bør du undersøge kontaktfladen imellem batteriet og cykelkontakterne, hvis kontaktfladerne ikke er rene, giver det for meget modstand. Kontaktfladen skal rense med lidt sandpapir eller lignende. Det set ud til at fejlen er på cykel siden og ikke på batteri siden.
Hvordan kan det være, når cyklen er helt ny?

Desuden - jeg har lige fået det nye batteri hjem, og det virker stadig ikke efter en hel nats opladning (godt nok med opladeren lysende grønt...). Ingenting. Nada.
Er der andre måder hvorpå jeg kan forbedre kontakten mellem batteriet og cyklen? Jeg har forsøgt at sætte ting i spænd osv., men lige lidt hjælper det. Jeg må forsøge mig med sandpapir, indtil jeg kommer i nærheden af en bedre idé.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 24 aug 2014 08:36

Hmm. Forslag til fejlsøgning..

Du tager en gammel ledning (f.eks. 220v ledning), og forbinder ledningen fra batteri terminalen til kontroller kontakten. Begge dele skal være lukket, batteriet taper du fast på stellet. Han stikket kan du lade ledningen vinkle rundt om terminalen, og du kan have en stanniol pølse i den anden ledningen til hun kontakten. Vær opmærksom på at du IKKE vender polerne om, Men det er kun en parallel forskydning, og måske er der et plus mærke i plastikken.

Nu kan du afprøve det gamle batteri og det nye batteri på cyklen (hver for sig). Test opstillingen vil elimere om det er et elektro mekanisk problem med hensyn til kontakt imellem batteri og kontroller.

Du skal forvente at der kommer lys i displayet, og motoren kan køre, hvis du løfter cyklen og drejer pedalerne.

NB.
Du skriver at du ikke har et voltmeter, måske skal du købet et billigt et fra Harald Nyborg, eller lignende steder. du kan vist få et til 50-100kr.

Ved fejlfinding skal man inden måling gøre sig klar, hvad man forventer at måle. Er resultatet ikke det forventede, bør man kunne forklare det. I den nævnte test opstilling, vil du kunne måle spændingen fra batteriet, når den motoren kører. Hvis det nye batteri har en normal spænding, uden motor, men spænding dykker/forsvinder, når pedalerne køre rundt, så er der også en fejl i det nye batteri.

Du kan spørge om der er andre med samme cykle i nærheden, for så kan du fejlfinde, ved at bytte om på batterier, og på den måde halvere antallet af fejl årsagerne. PT tror jeg, at du har en fejl på cyklen, og på det nye batteri. :x

konda

Indlæg af konda » 24 aug 2014 11:18

Er det ikke en ny cykel eller? Så er der noget der hedder garanti så piller man ikke ved dyret for så smutter garantien nej så aflevere man den hvor den er købt :D

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 24 aug 2014 13:32

konda skrev:Er det ikke en ny cykel eller? Så er der noget der hedder garanti så piller man ikke ved dyret for så smutter garantien nej så aflevere man den hvor den er købt :D
Den er købt i Tyskland og leveret med fragt.

konda

Indlæg af konda » 24 aug 2014 14:13

Ja men hvad med garanti det er der eller?

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 24 aug 2014 16:19

konda skrev:Ja men hvad med garanti det er der eller?
Jeg kan faktisk ikke give dig et svar. Det må være min egen fejl. Jeg har ikke brugt tysk i mange år, så jeg fik min far (som handler meget over nettet i Tyskland, bl.a. motorcykler osv.) til at forhandle med tyskeren. Så vidt jeg kunne forstå, var det en ret etableret og velset virksomhed, så jeg vil gætte på, at de har styr på tingene. Jeg har selvfølgelig emailet om det, men da det er weekend kan jeg ikke komme med et svar endnu...

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 25 aug 2014 14:33

konda skrev:Ja men hvad med garanti det er der eller?
Her er svaret:

Hallo,

kann es sein, das die Halterung defekt ist ? Schon ungewöhnlich das der Akku kaputt sein soll. Ansonsten schicken bei Beide Akkus zurück und werde das persönlich überprüfen. Eine Garantiereparatur kann leider im Ausland nicht durchgeführt werden.

Han foreslår (hvilket jeg også tror) at selve 'socketen' er i stykker, og derfor virker det, når jeg holder batteriet nede. Et cykelværksted, jeg talte med, forslog at bundpladen er knækket/bukket, for det ser de en del elcykler miste forbindelsen på.
Desuden siger han, at det ikke er sandsynligt at batteriet er i stykker, for så skal jeg sende begge tilbage til Tyskland, og så vil han personligt tjekke dem for fejl.

Sidst, men ikke mindst, kan han IKKE udføre garanti/betale for reparation i udlandet. Jeg hænger selv på den.

Besvar