Min elcykel vil ikke forblive tændt

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Slavefar
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 jul 2014 19:40

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 20 aug 2014 21:26

alexfrbc skrev:Hvis det nye batteri virker fint, så må det jo være en løs forbindelse indvendig i det gamle batteri.

Kan du pille coveret af batteriet så du kan se bagsiden af de metalkontaker der forbinder batteriet til batteriholderen ?
Bunden eller toppen har en lille strip tape på, hvor der står 'Invalid if torn up' - ikke at det betyder noget, tror jeg, da jeg får et nyt...
Jeg gætter på, du mener bunden, og at der kan være en løs forbindelse som bliver presset sammen når batteriets kontakter mases mod holderens kontakter. Det lyder som et godt forslag, men jeg vil gerne være varsom, når jeg piller ved elektriske komponenter - jeg har ikke forstand på det, og har ikke lyst til at få stød eller ødelægge noget yderligere. Er der noget bestemt, jeg skal være opmærksom på?

Tak for forslaget :)

Vildkat
Indlæg: 823
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 20 aug 2014 21:36

Min antagelse er at batteriet ikke bliver presset nok ned mod kontakterne. Det ene billede viste han-dele af kontakterne. Du kunne prøve at lægge et lille stykke stanniol i hun delen (begge poler), som vil forbedre kontakten. Hjælpe det ikke må du pille stykket ud med en nål.
På min cykel som er et andet fabrikat, har man valgt at ligge controller printet løst i kontroller-boksen, så printet hænger i ledningerne. Når cyklen har en bestemt vinkel, slår motoren fra, fordi printet rør ved metalkassen. Næste gang jeg laver service på lægger jeg kontroller print i en plastikpose.

Slavefar
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 jul 2014 19:40

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 20 aug 2014 22:28

Vildkat skrev:Min antagelse er at batteriet ikke bliver presset nok ned mod kontakterne. Det ene billede viste han-dele af kontakterne. Du kunne prøve at lægge et lille stykke stanniol i hun delen (begge poler), som vil forbedre kontakten. Hjælpe det ikke må du pille stykket ud med en nål.
På min cykel som er et andet fabrikat, har man valgt at ligge controller printet løst i kontroller-boksen, så printet hænger i ledningerne. Når cyklen har en bestemt vinkel, slår motoren fra, fordi printet rør ved metalkassen. Næste gang jeg laver service på lægger jeg kontroller print i en plastikpose.
Stanniol gør ingen forskel - cyklen går stadig ud. Hvis du kigger på mit seneste album, hvor jeg har controllerboxen åben, kan du så sige, om mit printkort også ligger løst? Og hvad gør den hvide ledning? Den er ikke tilsluttet noget.

alexfrbc
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2014 20:23

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 20 aug 2014 22:52

Slavefar skrev:
alexfrbc skrev:Hvis det nye batteri virker fint, så må det jo være en løs forbindelse indvendig i det gamle batteri.

Kan du pille coveret af batteriet så du kan se bagsiden af de metalkontaker der forbinder batteriet til batteriholderen ?
Bunden eller toppen har en lille strip tape på, hvor der står 'Invalid if torn up' - ikke at det betyder noget, tror jeg, da jeg får et nyt...
Jeg gætter på, du mener bunden, og at der kan være en løs forbindelse som bliver presset sammen når batteriets kontakter mases mod holderens kontakter. Det lyder som et godt forslag, men jeg vil gerne være varsom, når jeg piller ved elektriske komponenter - jeg har ikke forstand på det, og har ikke lyst til at få stød eller ødelægge noget yderligere. Er der noget bestemt, jeg skal være opmærksom på?

Tak for forslaget :)
Hvis du ikke rør ved noget indeni, så sker der ikke noget.

Det ville være interessant at se bagsiden af den plade på det øverste billede i det her link http://imgur.com/a/C0Gdk

Men altså, du kan jo lige vente og se om det nye batteri bare virker, fordi hvis det gør det, så er der rigtig meget grund til at se om mon ikke bare det er en dårlig lodning i det gamle batteri. Så er det nemlig nemt at fikse, og så har du jo 2 batterier der virker :)

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af dk1 » 20 aug 2014 22:54

Hvis batteri er fra 2010, kunne det måske være batteriet. Selv om du kan (se) måle fuld spænding behøver der ikke være nogen AMP "hjemme", og så lukker cyklens controller systemet ned. Eneste måde at tjekke batteriets kapacitet på, er med en speciel tester der måler hvor meget strøm der faktisk kan tappes af batteriet.
Det er meget normalt at controller "lukker ned" ved en spænding på ca 31 Volt under belastning. (Hvis det er et 36v system)

Så vent på at modtage det nye batteri, eller få testet det du har. Dermed kan du få udelukket fejl på oplader og batteri.

Er batteriet OK, så må fejlen være i controller eller alternativt en knækket ledning et sted.
Nogle elcykler ville typisk give en fejl kode, men enten afbrydes strømmen før controller, eller også har den model ikke noget sådan.

Cyklen er ikke umiddelbart kendt i Danmark, så det bedste sted at få hjælp må være der hvor den er købt.

Et batteri fra 2010 kan godt være OK, men det afhænger af om det er vedligeholdt, eller selv har kunnet passe på sig selv.

Slavefar
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 jul 2014 19:40

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 20 aug 2014 23:10

alexfrbc skrev:Hvis du ikke rør ved noget indeni, så sker der ikke noget.

Det ville være interessant at se bagsiden af den plade på det øverste billede i det her link http://imgur.com/a/C0Gdk

Men altså, du kan jo lige vente og se om det nye batteri bare virker, fordi hvis det gør det, så er der rigtig meget grund til at se om mon ikke bare det er en dårlig lodning i det gamle batteri. Så er det nemlig nemt at fikse, og så har du jo 2 batterier der virker :)
Så er jeg her igen.

Mit batteri kaldes et 'Water Bottle' eller 'Dolphin'-batteri. Sådan her ser et andet ud indeni: http://endless-sphere.com/forums/downlo ... ?id=122350

Mit ser sådan her ud indeni: http://imgur.com/a/vmdzH

Jeg kan ikke sige andet end at det var svært at få åbnet batteriet, da det hele var klistret sammen med den hvide gummi-agtige masse, som heller ikke lugter alt for godt. Jeg vil tro, at det er noget anti-vibrations/anti-conductive gel... Og det er kommet i kort før batteriet er blevet samlet, da det er overalt i samlingerne og i skruernes søm osv. Det har nærmest limet batteriet fast.

Jeg kan IKKE se, hvad der sker på bagsiden af polerne, da det er totalt dækket af slim (som på billederne), men jeg tror, de sidder fast.
Jeg ved ikke hvem, jeg kan tale med (på dansk og helst i nærheden af Aarhus) som har forstand på eller ligger inde med det elektroniske test-udstyr, der foreslås.

Vildkat
Indlæg: 823
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 21 aug 2014 07:49

Slavefar skrev: Hvis du kigger på mit seneste album, hvor jeg har controllerboxen åben, kan du så sige, om mit printkort også ligger løst? Og hvad gør den hvide ledning? Den er ikke tilsluttet noget.
Den hvide ledning ender i et stik med 4 poler (er det korrekt i henhold til billedet ?). Det er sikkert et stik til gashåndtag, eller et display.

Årsagen til det hvide silikone er ønske om at forhindre fugt/vand i den nedre del altså i batteri cellerne. Når jeg spørger om batteri printet er løst. Det ene billede viser et print som er tapet fast, og det andet har man anvendt silikone. Skal et print fastgøres korrekt, bliver det skruet fast. SÅ det er nok en hovsa design i batteridesignet, at man havde glemt fugt eller vibration problemer. Det sker også i masseproduktion at man må rette op på et produkt senere.

A) Har du modtaget det nye batteri???
B) Du kan ikke få stød af 36V, men hvis du kortslutter batteriet ved et uheld med metal (skruetrækker), så vil du se gnister, og brænde printet af eller ødelægge cellerne. Til sammenligning hvis man havde en urlænke på, og kom til at kortslutte et bilbatter med det. Kæden blive rødglødende, og brænde hånden af... :?

Når du får det nye batteri, kan du afgøre om fejlen er i batteriet, eller på cyklen. ;)

Slavefar
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 jul 2014 19:40

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 21 aug 2014 13:38

Vildkat skrev:
Slavefar skrev: Hvis du kigger på mit seneste album, hvor jeg har controllerboxen åben, kan du så sige, om mit printkort også ligger løst? Og hvad gør den hvide ledning? Den er ikke tilsluttet noget.
Den hvide ledning ender i et stik med 4 poler (er det korrekt i henhold til billedet ?). Det er sikkert et stik til gashåndtag, eller et display.

Årsagen til det hvide silikone er ønske om at forhindre fugt/vand i den nedre del altså i batteri cellerne. Når jeg spørger om batteri printet er løst. Det ene billede viser et print som er tapet fast, og det andet har man anvendt silikone. Skal et print fastgøres korrekt, bliver det skruet fast. SÅ det er nok en hovsa design i batteridesignet, at man havde glemt fugt eller vibration problemer. Det sker også i masseproduktion at man må rette op på et produkt senere.

A) Har du modtaget det nye batteri???
B) Du kan ikke få stød af 36V, men hvis du kortslutter batteriet ved et uheld med metal (skruetrækker), så vil du se gnister, og brænde printet af eller ødelægge cellerne. Til sammenligning hvis man havde en urlænke på, og kom til at kortslutte et bilbatter med det. Kæden blive rødglødende, og brænde hånden af... :?

Når du får det nye batteri, kan du afgøre om fejlen er i batteriet, eller på cyklen. ;)
Jeg har IKKE modtaget det nye batteri endnu. Det er sendt mandag/tirsdag, så regner med i morgen fredag, når det kommer fra Tyskland.
Når du taler om print, mener du så i controlleren eller i selve batteriet (som er på billederne)?
Du taler om et hovsa i designet, og at man må rette op på det senere.. hvad skulle jeg helt præcis gøre med printkortet?

Vildkat
Indlæg: 823
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 21 aug 2014 21:14

[quote="Slavefar Når du taler om print, mener du så i controlleren eller i selve batteriet (som er på billederne)?
Du taler om et hovsa i designet, og at man må rette op på det senere.. hvad skulle jeg helt præcis gøre med printkortet?[/quote]

Print skal altid fastgøres med skruer. Det havde designere tydeligvis glemt, når det ene billede viser at printet er tapet fast og det andet er fyldt med silikone.
Hvad du skal gøre... Du skal se om printene kan bevæge sig, og tror jeg ikke at de kan.
Når du får det nye batteri, kan du afgøre om hvor fejlen ligger henne. Ligger fejlen i batteriet så ville jeg nok sende det til reparation (du kan se andet sted i forummet, hvor du kan sende det hen).

Både et løst print i controlleren eller i batteriet kan give dig problemer. Lad os se om fejlen bliver afhjulpet med det nye batteri.

Slavefar
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 jul 2014 19:40

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Slavefar » 22 aug 2014 12:30

Vildkat skrev:Lad os se om fejlen bliver afhjulpet med det nye batteri.
Så ankom det 'nye batteri' fra Tyskland. Det ses her i dette album: http://imgur.com/a/9RVI4
Det har en sort knap i stedet for en grøn, og området omkring 'Fuse' er også anderledes.
Så vidt jeg kan se, der batteriet brugt ud, på trods af, at der står 2013 på pakken. Selve batteriet er fra fabrikanten mærket med 2010.

Igen lyser batteriet præcis ligesom det gamle grønt med 4 ud af 5 pærer, og den sidste rød.
Når jeg kommer batteriet i cyklen, sker der intet. Åbenbart er der ikke strøm på det, så jeg lader det op i et døgns tid. Opladeren lyser også orange, hvilket betyder, at batteriet alligevel skal lades op. Med det gamle batteri lyste opladeren grøn, som i at det var opladt. Da jeg satte det gamle batteri i cyklen igen, sker der blot det samme, som der plejer med det. Den gider ikke forblive tændt.

Nu venter jeg på resultat om et døgns tid...........

Besvar