Min elcykel vil ikke forblive tændt

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Brugeravatar
Terminator
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Terminator » 26 aug 2014 18:59

Slavefar skrev:Jaja - skaden er sket. Jeg har brug for forslag til at finde ud af, hvad jeg så gør nu - ikke bagklogskab.
Hvilke former for virksomheder/personer tør røre ved en elcykel, der har fejl? Ingen cykelværksteder tør røre den med en ildtang. Jeg har ringet rundt og været ude i butikkerne.

En mekaniker? Auto-elektro? Privatpersoner???
Hvem kan fejlfinde, siden jeg ikke selv duer til det?

Desuden har jeg skrevet til Prophete (den tyske fabrikant), men har ikke fået svar endnu.
Man foreslår en masse om noget i vest og så svarer du om noget i øst... ;)

Dog til sidst, har du prøvet Fantombike.dk - de rep. alle slags cykler....og så er jeg ude af denne tråd... :arrow:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 26 aug 2014 21:55

Terminator skrev:Man foreslår en masse om noget i vest og så svarer du om noget i øst... ;)

Dog til sidst, har du prøvet Fantombike.dk - de rep. alle slags cykler....og så er jeg ude af denne tråd... :arrow:
Slet ikke. Jeg har bare ikke hørt svar fra ham tyskeren endnu, så dit forslag har bare ikke effekt indtil videre :)
Jeg sætter stor pris på at du har fortalt/linket om forbrugerret i EU. Jeg er bare efterhånden lidt utålmodig og leder efter øjeblikkelige løsninger.
Så det var som sådan ikke for at tale udenom. Jeg har bare ikke noget nyt at berette i det henseende. Det er pt. ikke relevant, for han samarbejder rigeligt ved at sende reservedele gratis til Danmark. Min reklamation kan komme på tale senere...

Men tak for din feedback indtil videre, det sætter jeg stor pris på :) Jeg håber, du vender snuden forbi tråden her, hvis det bliver relevant på et senere tidspunkt.
alexfrbc skrev:Kunne du prøve med evt. gaffa-tape eller lign. at sætte det gamle batteri fast, og se om det kan holde sig tændt. Og så køre de km. den skal kunne. Fordi i så fald MÅ det være en løs forbindelse eller kortslutning der opstår et sted, og potentielt et meget nemt problem at løse.
Nemt at løse.. kortslutning... hvad tænker du? Nogle forslag? Jeg synes efterhånden jeg har prøvet en hel del ting. Tyskeren vil nu sende en ny holder til batteriet, såfremt dét skulle være problemet. Så må vi se, om det gør en forskel! :)

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 27 aug 2014 07:27

Den eneste elcykel som jeg kender ligner din er fra cykelland, og deres forretninger ligger i Roskilde og Rødovre.
http://www.cykelland.com/cykler/el-madi ... -horse-36v

Det bedste sted at få den repareret hos en cykelsmed som har en lignende elcykel, så han har stumperne hjemme, og som kender systemet.

Der findes enkeltmandsfirmaer (computer service rep) som kunne fejlfinde på dit cykel, men de har ikke reservedelene hjemme, eller kender diagrammet.

Alternativ så kunne du tage en weekend tur til Tyskland i tog (med din elcykel). Du skal nok lige aftale med forhandleren at du kommer. Eller den billigste løsning at aftale at du sende din elcykel tilbage med ekstra batteri.

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 27 aug 2014 12:30

Vildkat skrev:Den eneste elcykel som jeg kender ligner din er fra cykelland, og deres forretninger ligger i Roskilde og Rødovre.
http://www.cykelland.com/cykler/el-madi ... -horse-36v

Det bedste sted at få den repareret hos en cykelsmed som har en lignende elcykel, så han har stumperne hjemme, og som kender systemet.

Der findes enkeltmandsfirmaer (computer service rep) som kunne fejlfinde på dit cykel, men de har ikke reservedelene hjemme, eller kender diagrammet.

Alternativ så kunne du tage en weekend tur til Tyskland i tog (med din elcykel). Du skal nok lige aftale med forhandleren at du kommer. Eller den billigste løsning at aftale at du sende din elcykel tilbage med ekstra batteri.
Fedt nok - elsystemet på den der cykel ligner mit! Måske har han forstand på det. Tak for linket. :)

Og enkeltmandsfirmaer er nok også en god idé. Jeg ved ikke hvor relevant en tur til Tyskland er lige foreløbig. Jeg har gemt alle kasser og papirer, så det er nok nemmere at returnere cyklen med posten end noget andet.

alexfrbc

Indlæg af alexfrbc » 27 aug 2014 17:53

Slavefar skrev:
alexfrbc skrev:Kunne du prøve med evt. gaffa-tape eller lign. at sætte det gamle batteri fast, og se om det kan holde sig tændt. Og så køre de km. den skal kunne. Fordi i så fald MÅ det være en løs forbindelse eller kortslutning der opstår et sted, og potentielt et meget nemt problem at løse.
Nemt at løse.. kortslutning... hvad tænker du? Nogle forslag? Jeg synes efterhånden jeg har prøvet en hel del ting. Tyskeren vil nu sende en ny holder til batteriet, såfremt dét skulle være problemet. Så må vi se, om det gør en forskel! :)
Ja potentielt nemt at løse :D

Det er jo svært at se når man ikke selv står med det, men f.eks hvis du har nogle forbindelser der kan blive brudt af at det kommer til at røre ved noget det ikke skal. Ligesom i din computer, der sidder dit bundkort (printplade) hævet på nogle messing skruer. Hvis de ikke sad dér, så ville alle lodningerne have kontakt til stellet i computer-kabinettet, og computeren ville derfor ikke virke pga. kortslutningen. Så snart du så hæver printkortet så kortslutningen forsvinder, så virker det som det skal igen.

Spændende med den nye batteriholder, håber den løser problemet for dig! :)

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 27 aug 2014 20:03

alexfrbc skrev:Ja potentielt nemt at løse :D

Det er jo svært at se når man ikke selv står med det, men f.eks hvis du har nogle forbindelser der kan blive brudt af at det kommer til at røre ved noget det ikke skal. Ligesom i din computer, der sidder dit bundkort (printplade) hævet på nogle messing skruer. Hvis de ikke sad dér, så ville alle lodningerne have kontakt til stellet i computer-kabinettet, og computeren ville derfor ikke virke pga. kortslutningen. Så snart du så hæver printkortet så kortslutningen forsvinder, så virker det som det skal igen.

Spændende med den nye batteriholder, håber den løser problemet for dig! :)
Vi får se - en cykelmekaniker, jeg talte med, sagde, at han ofte har været ude for at elcykler kan nægte at virke hvis batteriet sidder et par millimeter skævt på holderen. Så måske gør det en forskel med den nye holder. Jeg skriver i hvert fald, når jeg har forsøgt mig ad med den. Jeg håber virkelig ikke at nogen skal igennem det her, ligesom jeg har skulle. Buh. ;)

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 11 sep 2014 20:46

Opdatering: MIN CYKEL VIRKER. GODT.

Jeg kan sige én ting: Min elcykel virker, og meget godt endda.
Én ting, jeg IKKE kan sige: Jeg ved ikke hvordan jeg gjorde det.
Og på en måde er jeg også ligeglad.

Og her er hvad der skete.
Siden sidst har jeg fået tilsendt nogle reservedele fra både producenten Prophete og fra sælgeren BikePark-Dissen. Fra sælgeren fik jeg en ny socket, og fra producenten fik jeg en ny socket inklusive ny controller installeret og et nyt display. Jeg kan allerede nu sige, at der ikke var noget galt med de dele, der sad på cyklen eller på de nye, tilsendte dele. Jeg tog og lavede et eksternt kredsløb og købte på dette forums opfordring et multimeter. Begge mine batterier er 36v og 9Ah. Da jeg tjekkede mit originale batteri, så ville det langsomt stige fra ~20v til ~41v (både målt direkte på batteriets poler og gennem mit eksterne kredsløb).
Det eksterne kredsløb bestod af delene, jeg fik tilsendt fra producenten - dvs. socket, controller og display - mit multimeter og noget ledning til at forbinde tingene i kredsløbet. Hver gang jeg tændte for displayet (simpelt on/off) droppede volten fra 41v til ~17v eller helt ned til 11v, hvorefter den stille og roligt steg til de ~40v fordi displayet ikke kunne holde sig tændt. Det samme gjorde sig gældende, da jeg testede cyklens kredsløb - ergo måtte det være batteriet, der var noget galt med.

Det 'nye' batteri, som jeg fik tilsendt af sælgeren, har en ladning på 0.0 volt. Det er helt dødt. Det originale er som sagt lidt over de 36v.
Siden jeg er lidt af en nybegynder og ikke har forstand på elektronik, begik jeg en fejl (som jeg nu priser mig lykkelig for). Jeg satte multimeteret til noget ala ampere og har måske haft det røde stik i en forkert indgang, men da jeg satte den røde kolbe ned på et stykke sølvpapir, som jeg brugte til at lave forbindelse mellem batteriet og ledningen til det eksterne kredsløb, sprang der gnister ud og jeg fik et chok. Den røde kolbe fra multimeteret var sort af sod på metallet, og sølvpapiret var brændt igennem der, hvor de to havde rørt hinanden. Det lignede nærmest et forsøg på en svejsning!

Lettere skræmt sagde jeg til mig selv 'okay, ikke mere elektronik, du ødelægger bare endnu mere'. For at være sikker på, at jeg ikke havde ødelagt noget af udstyret med mit lille uheld testede jeg om batteriet holdt volt stadigvæk. I modsætning til tidligere målinger stod batteriet nu på 42v med det samme, i stedet for som tidligere at 'lade op langsomt fra 20v'. Det tænkte jeg ikke nærmere over, men var glad for, at der var en ladning at måle. Jeg testede det også igennem det eksterne kredsløb for at se, om jeg havde ristet nogle af de elektriske komponenter, men stadig viste multimeteret 42v.

Jeg valgte derefter at skille kredsløbet ad, og ville se om displayet stadig kunne tænde, eller om det var blevet ristet ihjel. Så jeg satte batteriet direkte ned på socketen og tændte på displayet. Jeg forventede enten, at det ville blinke kortvarigt som sædvanlig, eller helt undlade at tænde fordi det var blevet ødelagt. Til min store overraskelse tændte displayet helt op og forblev tændt. Og det på trods af at batteriet sad løst på socketen og at jeg slet ikke pressede det ned, som jeg normalt skulle på cyklen. Jeg pillede batteriet af, rystede det, for at se om ikke det var et heldigt sammentræf lige denne ene gang, men det virkede også, da jeg tændte for kredsløbet anden gang.

Meget fornøjet satte jeg batteriet på selve cyklen og tændte for den, og vupti - cyklen forblev tændt. Jeg løftede baghjulet, drejede i pedalerne, og motoren gik i gang. Jeg prøvede så at ryste cyklen voldsomt for at se, om der nu var noget af en løs forbindelse eller lignende, men ingen forskel gjorde det - cyklen var i live!

Siden da har jeg kørt batteriet tør for strøm samme dag ved at sætte det til max hjælp og køre i hvert fald 25-30km i meget bakket og voldsomt terræn i høj fart, nok omkring grænsen ved de 25km/t. Det blev for mørkt til at jeg kunne køre cyklen fuldstændig 100% tør for strøm. Nu har batteriet så ladet op natten over, selvom det kun tog 4 timer, og det virker lige så godt i dag! Jeg er fantastisk glad for at jeg fumlede med mit elektronik, og jeg ANER ikke hvad der er sket, men cyklen virker GODT. Jeg har købt en cykelcomputer og motoren hjælper op til de 25km/t meget præcist og går ikke ud.

Lige pludselig er mit 6.000 kroners køb blevet en meget god beslutning :)

Tusind tak til alle jeres forslag i løbet af denne lange tråd. Fordi jeg ikke forstår hvad, der er sket, så vil jeg ikke tro at jeg havde fundet ud af problemet hvis ikke jeg havde sendt gnister ud i luften med min uheldige 'svejsning' :)
Måske ligger nogle af jer inde med en forklaring på hvad, der har været galt med batteriet. Jeg ved det ikke. Nu virker min cykel, og det er det vigtigste.

God vind :)

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 12 sep 2014 07:28

Tja, du var meget heldig. Når du stiller multimeter i Ampere eller strømmåling, har multimeteret en meget lille modstand. Derfor vil løber der en høj strøm, når du kortslutter batteriet, og den slår gnister. Jeg vil tro at spidsen på multimeteret har ændret form, eller blevet kortere.

Det som du fandt ud af er at batteri nr 2 var dødt.

Årsagen til at den virker nu, jeg forstiller mig, skyldes at forbindelsen i kontakterne på batteriet (? der hvor du lavede gnister), er blevet renset i kontaktfladen. Der er snavs i luften, og kontakter kan oxigere, hvilket giver en større modstand. En anden teori er at du har i kortslutningen svejset en kontaktsamling længere bag ud i systemet.

Jeg ville nok offer 500kr, og få batteriet fixet. se evt. http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=723
Ha en god cykel tur og medvind på cykelstien....
;)

Slavefar

Indlæg af Slavefar » 12 sep 2014 11:46

Vildkat skrev:Tja, du var meget heldig. Når du stiller multimeter i Ampere eller strømmåling, har multimeteret en meget lille modstand. Derfor vil løber der en høj strøm, når du kortslutter batteriet, og den slår gnister. Jeg vil tro at spidsen på multimeteret har ændret form, eller blevet kortere.

Det som du fandt ud af er at batteri nr 2 var dødt.

Årsagen til at den virker nu, jeg forstiller mig, skyldes at forbindelsen i kontakterne på batteriet (? der hvor du lavede gnister), er blevet renset i kontaktfladen. Der er snavs i luften, og kontakter kan oxigere, hvilket giver en større modstand. En anden teori er at du har i kortslutningen svejset en kontaktsamling længere bag ud i systemet.

Jeg ville nok offer 500kr, og få batteriet fixet. se evt. http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=723
Ha en god cykel tur og medvind på cykelstien....
;)
Tusind tak! :)

Brugeravatar
Terminator
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Terminator » 12 sep 2014 14:58

DEt lyder godt at det virker nu..tillykke med reparationen.... :D
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar