Køb af el cykel i Bilka

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
gb16
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:44

Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af gb16 » 11 mar 2010 22:34

Hej
Jeg har idag været en tur i Bilka og kunne se at de har fået en ny elcykel :
* Model: "SCO Air" * Aluminiumsstel. * Batteri: 7AH 36V Lithium-Ion. 30-40 km. pr. opladning afhængig af vejforhold og egen indsats * Shimano 7 gear * Dobbeltbundede aluminiumsfælge, rustfrie eger og refleksdæk. Leveres samlet Ønsker du fornemmelsen af evig medvind når du cykler? Så er en el-cykel det helt rigtige valg. Kom ud i Bilka og få en prøvetur.

Det overraskede mig at der var kun en on/off knap til strømmen, ikke et "gashåndtag" eller 3 faste indstillinger, hvordan er det at bruge, nogen der har prøvet en ? Hvad er pluser og minuser ved dette system.

Mvh
Gb16

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af dk1 » 12 mar 2010 00:46

Har ikke prøvet den, men når der kun er et 1-trins autosystem, så kan man ikke tilrette elsystemet efter behov/omgivelser.

Har man f.eks flere hjælpetrin/trinløs hjælp, kan man jo selv bestemme hvor meget hjælp der elektrisk skal ydes op mod et valgt gear.
Når man kan vælge styrken af hjælp, kan man dermed bestemme hvor meget motion man vil have i forskellige situationer.
F.eks kan man til arbejde vælge at have forholdsvis meget hjælp, og dermed holde pulsen nede i et niveau, hvor man ikke kommer svedigt frem til jobbet. Til gengæld kan man på f.eks på hjemturen vælge forholdsvis mindre hjælp således at man får mere motion, men stadigvæk ikke går "død" på bakkerne eller i stiv modvind.

En anden situation kan også være fleksibiliteten i mulig hjælpestyrke i forhold til medtraffikanter som andre cyklister (som måske kører i eget tempo og langsommere) eller i forhold til sving, forhindringer på vejen som huller, grus, vejkanter eller simpelhen blot at man følges med en der kører på en helt almindelig cykel.

Man kan selvfølgelig altid vælge at træde-stoppe-træde-stoppe, og derved justerer hvor hurtigt man kører, men det er jo knap så lækkert som når det kører flydende efter behov.

Derfor er det vigtigt at have et godt udvalg af gear på rugbrødsmotoren (baghjulet) som f.eks 5-8 gear, men ligeledes mulighed for at vælge en passende assistance hjælp på forhjulstrækket via motoren. Husk det er jo et 2-hjuls trukken køretøj, og det eneste lovlige motoriserede køretøj der f.eks må køre i skove.
Alt kan lade sig gøre (man kan vænne sig til mange ting), men teknikken er meget vigtig for at den rette følelse kan fås i forskellige situationer.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af Vildkat » 12 mar 2010 10:19

Jeg fandt den på nettet.
Pluser:
36V system (Batteri 36V/ 7Ah).
Lukket kæde skærm.
Pris: 8.499 kr

Minuser:
Der er ikke forlygtet til cyklen.
Batteriet har en ny formfaktor (Resevedele ?)

http://www.bilka.dk/Catalog/28__SCO_el_ ... _Other_DS)

Ellers prøv en tur på den.

gb16
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:44

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af gb16 » 12 mar 2010 17:49

Hej jeg har set den i Bilka, men det var ikke muligt at få en prøvetur. Men de sagde at der senere vil være muligt, og at det ville komme til at så hvilke dage i tilbuds avisen. Det ser ud som om den har lukket kædeskærm, men den er åben "ind mod" cyklen.

Mvh
Gb16

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af allancyklen » 13 mar 2010 11:30

Ja jeg har en SCO fra Bilka. Den "gamle?" Model med 3 gear.. det er en stiv sag at køre på
og der er kun strøm på eller ingen strøm på.. Og uden strøm er den ikke let
at køre på..
Du får meget mere cykel og til samme pris :

http://www.fantombike.dk/pi/Marathon_C7 ... 2_137.aspx

http://www.fantombike.dk/pi/Schwinn_Cam ... 0_105.aspx

Desuden skal du købe Lås (ca 300 kr i Bilka)

Måske sælger jeg min SCO en dag ??

Victor23
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 jun 2010 05:04

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af Victor23 » 10 jun 2010 05:25

SCO "Air"

Jeg prøvekørte den omtalte el-cykel i en Bilka-butik i går, og kan bekræfte at
motoren KUN har to indstillinger: ON eller OFF, hvilket sikkert nok kan blive
irriterende i længden, vil jeg tro.

Mine største bekymringer (på min mors vegne) er dog nogle helt andre:
1. Batteriets forventede korte holdbarhed, med blot 6 mdr. garanti
2. Cyklens relativ høje totalvægt, når man vil op ad stejle bakker

- Er der nogen, som kan fortælle mig hvad et nyt batteri koster?
- Findes der i øvrigt mange forskellige formater, altså de ydre mål osv?
- Ved du/I hvad cyklens vægt er sammenlignet med andre cykler og el-cykler?

V.h. Victor23.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af Vildkat » 10 jun 2010 09:49

1) Batteriet levetid påvirkes af efter hvor meget din mor kører på cyklen, og samt om batteriet står indenfor når det er kold i vejret.
Køre hun lokal dvs 4 km om dagen, vil batteriet først give problemer om 3-4 år.
2) Så vidt jeg jeg husker ligger SCO air i mellem vægtklasse omkring 23-25kg (?), og det er okay for en elcykel.
3) Jeg kender ikke Bilka pris, men min forventing er omkring 3000kr. Ja der er forskellige mål for batterier. Bilka's SCO 36V batteri har et meget tyndt ydre, men er også kun på 7Ah.
4) De letteste elcykler jeg har set er helt nede på 14-15 kg, men så er det special cykler.
De tunge elcykler som var med Bly batterier lå på 34-40 kg og var første generation elcykler.
Som kom lithiumion cyklerne med affjedring på de 25-32kg. Mellemklassen uden affjedring på 22-25kg.
Til sidst kom de ultrallette racer/ special cykel under de 22kg.
Til sammenligning kan jeg nævne at en lille foldeelcykel med 20" hjul vejer de 22-24kg.

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af TrineLouise » 10 jun 2010 15:03

Mig bekendt rigtigt, at batterier til el-cykler betragtes som slid-dele og som sådan har man kun ½ års garanti iflg. købelov. Så hvis der opstår problemer efter ½ år er man dårligt stillet, uanset at det burde kunne holde adskillige år.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af Vildkat » 10 jun 2010 15:33

Selvfølgelig hvis garantien siger ½ år, så er den et halv år. Jeg taler om en praktisk levetid på et batteri, alt efter hvor meget man køre.

GertVinnie.dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jul 2010 16:15

Re: Køb af el cykel i Bilka

Indlæg af GertVinnie.dk » 07 jul 2010 16:28

Jeg kører på en el-cykel fra Bilka. (Dame model)
Den har 7 gear og desuden 3 trin til elmotoren.
Den startes på en on/off knap og bagefter kan man vælge tre niveauer alt efter hvor meget hjælp man vil have.
Cyklen starter altid på laveste hjælpe niveau.
Jeg cykler p.t. på en grus cykelsti 18 km pr dag og kører på trin 2 som ca hjælper op til 20 km/t derefter holder jeg den på mellem 23 og 25 km og når jeg vil slappe lidt af kan den jo bare løbe farten af, når jeg træder igen aktiveres hjælpen. Cyklen er let og kan nemt køres uden hjælp hvis jeg har lyst og det er ok at svede lidt...
Et nyt batteri koster mellem 3 og 4 tusind.

Besvar