Kvickly elcykel med LiFePO4

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 30 jun 2010 14:52

Just picked up my new bike at Kvickly. The only thing I had been reluctant about was the Lithium battery as I wanted LiFePO4, but to my surprise, it DOES have a LiFePO4 battery--FANTASTIC!!!.

Read about LiFePO4 advantages: http://www.metaefficient.com/rechargeab ... icles.html

I had looked at the Kvickly bikes before when they were on sale for 5999 dkk, but they only had women's bikes, and when they finally got a men's bike, the price on it was 9999 dkk. However I spoke with the manager and he agreed to let me have it for 5999, so I'm a happy camper (or biker ;-)

It also has the Nexus 7-gear, which is a distinct advantage over the 3-gear models.

I rode it home without battery assist, and there was no motor resistance, and it rode like a normal bike.

I'm charging it now, so I'll have more to tell later.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af allancyklen » 08 jul 2010 22:10

Jeg syntes den el-cykel fra Kvikly ser OK ud.
5.999 kr med hele balladen det er en OK pris.
Jeg så den i dag og vil nok få nogle bedre dæk og lid men
den ser eller god ud. Det er en Mustang el-cykel ..
Jeg spurgte ikke om batteri med mere da det næsten ikke er til at få en
ekspedient..

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 12 jul 2010 11:30

Yeah, the tires look cheap, but no problem with them yet. What's the "lid"?

I just charged the battery after a 10 km ride and it took 2 hours. Taking a longer ride (prob around 25 km) this afternoon to Karrebæksminde, so it will interesting to see how much power drains and how long the recharge time is.

The store clerks won't know anything about the bike or the batteries, but page 4 of the manual and also on the battery itself you can see it's a LiFeP04 or LFP 10ah 24v, which means that inside there are 8 LiFeP04 cells. There are just 4 screws holding the case together, but I'd rather not take it apart to take photos or replace cells until I have to. LFP cells run $15 to $25 each from China, and should be easy to replace.

I just weighed the battery and it's 3.6 kg--light enough that I can throw it in my backpack if the bike is parked in a not-so-safe spot (there's a battery lock, but a thief would probably break the battery trying to steal it if he knew it was worth 2,000 krone).

The motor is 200W.

I didn't understand the need for the 3 power levels until I rode this one. On my heavy, old electrics I just wanted full power all the time, but on the 24kg Mustang there are a lot of situations where level 3 is too fast (24 to 25 kmh), so I'm often switching down to level 1 or 2.

There's a lot of noise under load on level 3 (enough to surprise pedestrians), I just hope that's normal, but at least I've got the warranty if it grinds itself apart.

Btw, which Kvickly had the elcykel and what price did they have on it?
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Vildkat » 12 jul 2010 12:07

Jeg ville købe en Kvickly elcykel, men da jeg så den højere pris til 10.000kr, valgte jeg at købe en T-hansen elcykel til 7.000kr.
Jeg har bemærket at T-hansen elcyklen har støj fra elmotoren ved lave hastigheder (< 12km/t).
Har Mustang elcyklen også det?

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 12 jul 2010 12:19

Vildkat skrev:Jeg ville købe en Kvickly elcykel, men da jeg så den højere pris til 10.000kr, valgte jeg at købe en T-hansen elcykel til 7.000kr.
Jeg har bemærket at T-hansen elcyklen har støj fra elmotoren ved lave hastigheder (< 12km/t).
Har Mustang elcyklen også det?
No, it's pretty quiet except under heavy load.

Try lifting up the front wheel and spinning it by hand to see if there's any noise or resistance. The T-hansen bike I checked out had both, which is not good, though the women's model they had didn't, so they may have some defective motors.

I spoke to the manager at Kvickly and he let me have it for the original price of 5999--it doesn't hurt to ask. He checked his computer first to see if he could give it to me for that price, so I'm sure he saw there was a good markup. They probably buy a container full from China for 1500 krone each.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 13 jul 2010 01:17

Det har ikke noget at gøre med om det er defekt eller ej, (om der er modstand i motor eller "friløb"), men blot 2 forskellige måder at at lave et elsystem på. Normalvis ihvertfald.

De systemer der har modstand ved høje hastigheder, eller med et slukket system, generer typisk strøm til batteriet når der f.eks køres hurtigt ned af bakker, men er tilgengæld ikke så velegnede til at køre som normal cykel uden motor hjælp som en "friløbs" elcykel.

Hvis man afligevel kører hovedsagligt med motorhjælp, og ikke ønsker at køre hurtigere end ca. 30km/t, vil jeg sige at det er ligegyldigt hvad man vælger, men handler mere om smag og behag.

At to "ens" cykler så ikke har samme elsystem syntes jeg til gengæld lyder lidt suspekt.....

Det siges til gengæld at friløbs systemer er mere sårbare holdbarhedsmæssigt, da det kræver mere teknik indbygget i motoren. Men det er sikkert også forskelligt fra mærke til mærke, hvad der puttes i kvalitetsmæssigt til prisen.

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 13 jul 2010 06:09

After having 2 of the older type that had resistance and were really hard to ride when the battery went dead, I can only recommend that people buying new electric bikes make sure that the motors have no resistance.

It's really a drag to have to worry about the battery going dead. I had to leave my old bike in Karrebæksminde one night and carry the battery home on the bus to charge it so I could take it back the next day and ride my bike home--that ain't fun--you want a bike you can ride without battery power.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 13 jul 2010 09:21

Tror du skal prøve nogle moderne elcykler, da vi vist ikke snakker om det samme, men der er forskel på modstand i motorer. Der er ikke så meget modstand at man ikke kan cykle på cyklen normalt, men man kan bare ikke få cyklen over 45-50km/t hvis motoren har "dynamo" effekt, og det er der trods alt ikke ret mange der cykler afligevel.

En motor har af natur modstand da den jo både kan benyttes som trækmotor eller vendes og benyttes som dynamo, men det kan man komme uden om ved at tilføje elektronik.

Men der er forskel på motorer, og man kan sagtens designe en motor uden at lave den kompliceret så man ikke ved normal cykling kan mærke modstanden. Men den er der, hvis man mærker efter, blot ved at lade hjullet spinde i luften.

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 13 jul 2010 10:32

I think the dynamo effect or regenerating electricity doesn't produce enough of a recharge to be worthwhile, not to mention, making it harder to peddle.

An exception might be Shimano's new STEPS system which only engages when the brakes are applied. I still think the increased range from the recharge will be so minimal (a few hundred meters at best on a 30 kilometer ride) as to not be worth the cost or complication.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 13 jul 2010 12:26

Kan godt følge din tankegang, men det er ikke sådan for alle regenererings systemer, da du faktisk først kan mærke modstand over de 30km/t, og det er der jo ikke ret mange der kører ret ofte afligevel.
Er dog enig i at de lidt ældre systemer godt kunne være tunge, og specielt hvis der slet ikke var aktiverings strøm tilbage overhovedet til at systemet kan styre sig selv.

Min pointe er derfor, at man ikke kan bedømme det alene på om der er generator effekt fra motor eller ej, da det specifikke elsystem jo kan være designet til at fungerer ved normale hastigheder uden at almindelige forbrugere vil kunne mærke nogen forskel.

Erfaringsmæssigt har jeg set effekt på ca. 10% genereret strøm, men det er jo så heller ikke strøm for mere end ca. 10øre over 50km kørsel...... Det vil nok være mere et spørgsmål om fanatisk grøn etik, hvis man vil vælge cykel på den baggrund.

De fleste vil næppe kunne mærke forskel fra 0-30km/t som med f.eks Raleigh, Winther eller ProMovec generator systemers måde at virke på, mens friløbs motorerne er noget lettere at få op på høje hastigheder på mere end ca. 40km/t. ProMovec har jo også friløbsmotorer, så de kan sagtens lave begge dele.

Besvar