Winther eller Raleigh cykler

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Brugeravatar
MtM
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 maj 2008 07:13

Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af MtM » 09 maj 2008 07:28

Hej alle sammen.

Jeg er ved at købe en el cykel til både mig og fruen...

Og har kikket på et par Winther eller Raleigh cykler, da de gerne må se ud som en "alm." cykel...

Nogen der kan sige noget om dem?

Gode/dårlige?
Er den ene bedre end den anden :?:
er der kendte fejl ved dem.
osv.

Har I evt. andre forslag til cykler..

På forhånd tak
MtM

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af Vildkat » 09 maj 2008 20:38

Hej MtM
Det er samme firma som laver styringen til begge cykler, så det som du skal se efter er hvor kraftig er motoren, hvilket har betydning for accelerationen, men ikke topfarten, som er elektronisk begrænset. Dernæst Batteriet størrelse i Ampere/timer (og spænding).

Prøv begge cykler, er mit bedste råd.
Måske skulle I også prøve Schwinn, og Bilka's SCO elcykel. (Der sidder også samme elektonik i dem) :roll:
mvh
Ole

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af dk1 » 12 maj 2008 11:20

Winter, Raleigh og MBK kommer fra samme firma, og er i princippet ens. Vær opmærksom på om de har fået en Controller der har et funktions dygtigt gasspeeder, da de fleste har en der ikke virker. Dermed starter cykel meget hårdt op, og bruger væsentligt mere strøm. Cykelhandleren har mulighed for at ombytte controlleren (På Raleigh, Winter & MBK som har en contoller uden speeder), men det er ikke alle da har lyst til det. Importøren har en ombytnings aftale som forhandleren kan benytte. Problemet med controlleren der ikke har en speeder funktion er endvidere at den let kan brænde af pga overbelastning hvis elmotoren benyttes meget.

Topfarten kan også afvige, da nogle af disse controllere går lidt højere op i topfart.
Man kan ikke umiddelbart se forskel på controllerne, uden at de skilles ad, eller testes på vejen.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af dk1 » 12 maj 2008 11:37

Kan også anbefale at tjekke Marathon cyklerne ud fra Pro-Movec, som har et 36V el system og har en motor på 250W, og dermed både et nyt design og et meget kraftigt elsystem. De fleste andre benytter sig af et 24V elsystem og en motor på 180W. Marathon er en dansk designet el cykel. Alle nydesignede elcykler benytter sig af litium batteri teknologi.
Schwinn har også nogle modeller der er mere hightech med hensyn til flot design.

Brugeravatar
MtM
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 maj 2008 07:13

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af MtM » 13 maj 2008 10:55

hej
tak for svarene...
dk1, hvordan kan man se/vide at denne controller virker
(Jeg synes at cykelen starter hurtigt op, men ved at forhandleren snakkede noget om dette)

de skriver også at cykelen kan kører ca. 60 km..på en opladning
men hvor meget kan den kører ved alm kørelse uden de helt store bakker?
Snakker vi om 30, 40, 50 eller kan den køre ca. 60 km...

Hilsen
MtM

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af dk1 » 13 maj 2008 17:22

Hvis controller virker, starter motor med et blødt træk. Det sparer selvfølgelig mere strøm end hvis cyklen starter op med fuld knald.
Når controlleren virker er distancen længere per opladning end hvis den ikke virker.
Man kan ikke sige konkret hvor langt man kan køre på en opladning, da det kommer an på personvægt, og hvor meget man laver, samt terræn og vejr.

Dertil har controllerens virkemåde også større indflydelse på rækkeviden, samt tophastighed før controller slår fra automatisk. (og gearing på cykel)
Selv samme model fra samme leverandør kan have forskellige controller, så det er lidt forvirrende for øjeblikket....

Et batteri på 10AH kan derfor typisk række et sted mellem 20 og 60km, alt efter system og personen der kører cyklen. En cykel på 36V med samme AH batteri kan dog altid køre længere.

Er det en "cykelrytter" der kører kan han sikkert få den over 100km på en opladning...., men det kræver selvsagt at han kan holde en gennemsnitsfart på noget over 25km/t. (Hvor motor slå automatisk fra)

Allround vil jeg skyde på at en Bilka cykel (5 AH) burde ligge et sted mellem 12 og 25-28km per opladning, hvor de andre med 10AH og 24V motor burde ligge et sted mellem 30 og 55km. 60km vil sikkert kunne lade sig gøre hvis personen er let og arbejder meget, og cyklen har en "spare funktions knap". Har cyklen ingen "spare funktion", vil de klart ligge i den lave ende.

Man kan tjekke om controller "spare funktionen" virker ved at køre langsom i høj gear (gerne op at let stigende vej), og så trykke på knappen, og så burde man kunne mærke at motoren trækker mere. Nogen modeller har dog en spare funktion der ligger meget højt i km hastighed, og de kan godt være lidt svære at mærke på om de virker.
Forhandler burde dog vide det, men det gør langt fra alle.

Man kan ikke sige at det er forkert at den virker eller ej, da nogen kan lide det ene, og andre det andet. For mange er det blot et spørgsmål om tilvending.

jesros
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 maj 2008 00:06

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af jesros » 28 maj 2008 00:09

hej, er der nogen mulighed for at chekke / modificere controlleren i disse cykler, - det lyder lidt på mig som om man ikke rigtig hved hvad man køber.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af dk1 » 28 maj 2008 22:03

Hej Jeros

Den bedste måde er at tage en tur på vejen, hvis ikke det kan oplyses af forhandleren. Tjekker man selve controlleren i "kassen" foran batteriet, kan man ikke se forskel. Kender man type numrene kan man ved at skrue controlleren helt ud af boksen, og der læse typenummeret på undersiden af controlleren.
Mig bekendt er det kun Winter, Raleigh og MBK der "svinger", da importøren (samme) ikke har helt styr på hvad der sidder/kommer på deres elcykler.
De er jo også først startet med elcykler i dette forår, så mon ikke de får styr på hvordan deres elcykler bør virke på et tidspunkt, når deres erfaring bliver bedre.
På SCO benyttes flere forskellige controllere, men der skal Bilka jo også ramme et lavt prispoint og så er det vel også OK.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af dk1 » 28 maj 2008 22:12

Man kan ikke ændre på controlleren (Protanium), men man kan i teorien skifte controlleren. Både SCO, Schwinn, Raleigh, Winter & MBK benytter Protanium systemet. Lige nu kan der stort set ikke opdrives controllere....
F.eks kører en US controller typisk hurtigere end en EU controller, da amerikanerne mener at en perfekt march hastighed på en elcykel er ca. 27-28km/t, men det må man jo ikke her ifølge EU cykelloven. Den siger max 25km/t.
Desuden er man jo ikke i amerika så emsig omkring at være energi rigtig....;-I

kongemoder
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 okt 2007 08:35

Re: Winther eller Raleigh cykler

Indlæg af kongemoder » 30 maj 2008 07:09

dk1 skrev:Kan også anbefale at tjekke Marathon cyklerne ud fra Pro-Movec, som har et 36V el system og har en motor på 250W, og dermed både et nyt design og et meget kraftigt elsystem. De fleste andre benytter sig af et 24V elsystem og en motor på 180W. Marathon er en dansk designet el cykel. Alle nydesignede elcykler benytter sig af litium batteri teknologi.
Schwinn har også nogle modeller der er mere hightech med hensyn til flot design.
;)

Hej, jeg har netop fået leveret en Marathon i sidste uge efter lang ventetid, (jeg bestilte i efteråret) og hold da op den var værd at vente efter. Den havde lige lidt "børnesygdomme" man da de var klaret må jeg overgive mig til El-cyklens afhængighed.
Nu har jeg haft den i en uge,og har prøvet den følelse af frihed i forhold til ikke hele tiden at skulle være afhængig af vind og bakker.
Jeg bor i et område med en masse skøn natur, men også en masse bakker.Og med en hjertesygdom var jeg ofte begrænset af vejr/bakker.
Nu kan jeg med ro i kroppen vælge den vej jeg har lyst til. SKØNT !!!!
Og den kraftigere motor gør jo at selv rimelig stejle bakker kan forceres. jeg har ikke helt fundet ud af hvor langt jeg kan køre på en opladning,(afhænger lidt af hvor meget jeg bruger motoren).
Det er netop en af fordelene ved Marathon at man selv skal aktivere motoren, så der kan køres langt. Og en af grundene til at jeg valgte netop den model, fordi jeg stadig selv vil cykle "normalt". men gerne have hjælpen når det kniber.
Og ved at købe hos en forhandler der ved noget om cyklerne, får man også en god vejledling. Det kan godt være man i Bilka kan sælge en El-cykel til under halv pris, men så skal man klare sig selv, og hvor mange har lige en cykelsmed i maven :lol:

Besvar