Side 1 af 2
El cykel jomfru - hjælp!!
: 16 nov 2010 19:59
af Singa
Hej alle i kyndige el cyklister,
Efter at have læst et utal af hjemmesider, debatter, annoncer, tråde osv. er jeg godt og grundigt forvirret. HJÆLP!!!
Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en el-cykel. Så langt så godt.
Jeg skal udelukkende bruge den til cykelturen til uni (ca. 15 km dagligt - også gerne en som kan holde til vinterens vej og vejrforhold....vejsalt, rigeligt med vand osv???)
Det ville være fedt med nogle konkrete links til cykler, hvis i lige kender til det rigtige tilbud
Eller nogle keywords om de specifikationer som jeg skal lede efter (som passer til mit behov, som jeg jo ikke kan gennemskue hvad er - her har jeg brug for Jeres hjælp)
Havde håbet jeg kunne finde en cykel, som også passer til mit studiebudget. Er 5000 k -plus/minus fuldstændig urealistisk?
Håber der er en eller flere venlige sjæle derude, som kan hjælpe mig!
Mange Hilsner
Singa
[/]b
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 17 nov 2010 00:09
af dk1
Hej Singa
Til dit behov på 15km per dag, kan stort set alle klare rækkeviden.
Du kan også finde elcykler i 5000-6000kr niveau, men det er jo selvsagt fordi noget er lavet billigere eller anderledes end på de cykler der er dyrere.
Hvis du ikke har andre krav til din nye elcykel, syntes jeg du skal have endnu et krav og det er minimum 5 gear, da du ellers ikke får cykelfølelse når du cykler, men mere knallertfølelse på din tur. Er det knallertfølelse og minimal motion du ønsker, er en elcykel med 3 gear dog OK.
Andre ting du skal tænke over:
Fodbremse eller håndbremse på baghjul ?
Siddestilling når du cykler ? (ret ryg eller foroverbøjet)
Gerne mulighed for at kunne vælge flere styrker af elhjælp, eller "gas"håndtag.
(Gashåndtag skal typisk holdes hele tiden så du får den ønskede hjælp, mens auto systemer kører..... automatisk, men kan have flere styrke/hjælpe trin at vælge imellem.)
Vær sikker på at du køber en cykel med et litium batteri, og ikke med de gamle tunge bly/gel batterier.
Skal du holde på offentlige steder, kan det også være en fordel at have en elcykel der har tændingsnøgle i batteri, da det gør cyklen mere besværlig og uatraktiv for tyve, da den er sværere at sælge for en hurtig fortjenste.
Du kan finde masser af information omkring egenskaberne på elcykler og forslag på følgende link:
http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_oversigt_100.aspx
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 17 nov 2010 09:27
af Vildkat
Ja, DK1 har ret.
Du skal gå efter følgende.
1) Li-ion batterier. >24V/10Ah.
2) Køb en brugt elcykel, men vær opmærksom på hvad nyprisen koster for batteriet.
Batterier koster fra 2000kr, og du skal forvente en levetid på 1-2 år, hvis du passer på batteriet og får ladet det op, samt undgår frost om natten.
3) Du kan kikke under på elcykling's Links der finder du også priser.
4) Ønsker du en ny cykel er mit bedste bud er en elcykel fra Harald Nyborg, men den har kun 3 gear.
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 17 nov 2010 13:17
af dk1
Jeg vil nu mene at 36V systmer er bedre end 24V, men typisk dyrere. Vær opmærksom på at AH ikke betyder det samme på en 24V som på en 36V elcykel, da man ganger antal Volt med AH, for at få beregnet hvor stor en el-"tank" man har med på sin tur. F.eks er et 9AH 36 Volt batteri større end et 10AH 24Volt batteri, da regnet stykket siger et 324 watttimers batteri mod et 240 watttimers batteri for 24Volt batteriets vedkommende. (24x10=240watttimer)
Det er altid smart at sammenligne elcyklers kapacitet på watttimer istedet for fabrikanters oplysning om mulig distance på en opladning, da wattimer er sammenlignelige mellem batteri kapaciteter, hvilket mere eller mindre tilfældige oplysninger om mulige distancer per opladning. Årsagen hertil er at man jo kan teste en mulig distance per opladning på mange forskellige måder, og nogen mærker er ikke blege for at oplyse hvor langt en cykelrytter kan komme på deres system.....
Litium batterier findes i mange typer og betegnelser og med forskellige efternavne, så for ikke at gøre det mere teknisk end højest nødvendigt, er litium betegnelsen vigtigt at være opmærksom på.
Til dit behov dækker en cykel med ca. 240 watttimer fint dit behov, og har også kapacitet til at kunne holde længe med dit nuværende behov.
Med hensyn til levetid på litium batterier, så er 1-2år meget lavt sat efter mine erfaringer, da jeg kender mange der benytter batterier med Panasonic batteri celler der bruger cyklen dagligt og stadig holder en kapacitet på over 80%, trods cyklen er 2-3-4 år gammel. Men er det en cykel med kinesisk producerede "noname" battericeller så vil holdbarheden helt sikkert være lavere, men det er købsprisen så også......
Problemet med holdbarheden på batterier er dog også påvirket meget af, hvor godt man passer på sit batteri, da dårlig pasning af batteriet kan nedsætte levetiden og kapaciteten væsentligt. Med dårlig pasning menes at batteriet er udsat for hårde stød (f.eks tabning af batteri), eller at batteriet ikke genoplades jævnligt. (og specielt hvis det er tømt for strøm)
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 17 nov 2010 13:40
af Vildkat
Jeps, et 36V/10Ah batteri er bedre end 24V/10Ah batteri, men set i forhold til budget på 5000-6000kr, plus at et batteri bliver slidt og skal udskiftes med tiden.
I forhold til SU'en er batterier pris på 3000-5000kr mange penge.
Forudsætning for en levetid på 1-2år, er med et hverdagskørelse på 30km x 2 om dagen, er en erfaring som jeg selv har fået.
Jeg kan også se, at det er ikke altid kun batteriet som har betydning for rækkeviden. De kontakter som batteriet har fat i skal være rene. Snavs øger kontaktmodstanden, og større modstand giver en lavere spænding hos motoren.
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 17 nov 2010 16:59
af dk1
Hej Vildkat. Du kører da godt nok også langt på et år...
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 18 nov 2010 09:38
af Vildkat
Ja, man må sno sig sagde ålen.
Det var Roskilde-Frederiksberg non-stop omkring 10mdr om året, men...igennem det sidste år har jeg haft hjemmearbejdsplads, så km antallet er blevet mærkbart mindre
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 18 nov 2010 23:20
af susetsuset
Singa skrev:Hej alle i kyndige el cyklister,
Efter at have læst et utal af hjemmesider, debatter, annoncer, tråde osv. er jeg godt og grundigt forvirret. HJÆLP!!!
Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en el-cykel. Så langt så godt.
Jeg skal udelukkende bruge den til cykelturen til uni (ca. 15 km dagligt - også gerne en som kan holde til vinterens vej og vejrforhold....vejsalt, rigeligt med vand osv???)
Det ville være fedt med nogle konkrete links til cykler, hvis i lige kender til det rigtige tilbud
Eller nogle keywords om de specifikationer som jeg skal lede efter (som passer til mit behov, som jeg jo ikke kan gennemskue hvad er - her har jeg brug for Jeres hjælp)
Havde håbet jeg kunne finde en cykel, som også passer til mit studiebudget. Er 5000 k -plus/minus fuldstændig urealistisk?
Håber der er en eller flere venlige sjæle derude, som kan hjælpe mig!
Mange Hilsner
Singa
[/]b
Hej Singa!!
Du skal endelig sørge for det er MULIGT at få den repareret rimelig hurtigt, hvis den går itu, jeg har købt i Kvickly, det var noget af en ret træls oplevelse, nu på næsten 14 dage - - udsigterne er ikke til at se en ende på - - - håber det sker noget iNDEN jeg bliver rigtig gal.
Tænd / slukknappen stod af, det har givet alle de besværligheder, det burde det bestemt ikke gøre i dagens Danmark.
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 19 nov 2010 11:22
af Vildkat
Hey Sunset
Du kan også klage din nød til :
CoopForbrugerservice@coop.dk
Du kan foreslå at hvis du skaffer reservedelen, kan de betale udgifterne til udskiftningen, ellers må de levere en lånecykel.
Der er ikke et billede af varen, men det må næsten være denne her.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=449 ... 1168425129
Re: El cykel jomfru - hjælp!!
: 19 nov 2010 12:18
af dk1
Når man køber i et supermarked frem for hos cykelbranchen, og specielt når det drejer sig om tekniske ting som elcykler, så er det jo meget normalt at reklamationer tager forholdsvis lang tid, og specielt når det er dyre ting som ikke bare ombyttes.
Det der er svært omkring elcykler efter min mening er, at selv i cykelbranchen er der mange der ikke aner en dyt omkring elcykler, hverken med hensyn til vejledning eller reparation.
Kan en butik ikke vejlede ordenligt i salget, så skal man næppe heller forvente at de kan reparerer ordenligt og hurtigt.
Fordelen ved supermarkedskæderne er, at de har billigere cykler end i fagbrachen, men man skal så også forvente at kvalitet og service er dårligere end ihvertfald hos den seriøse cykelhandler i fagbrachen.
Dertil kommer at mange tror at en elcykel er en elcykel, men de er lige så forskellige som andre typer køretøjer som biler eller lastbiler. En elcykel er en elcykel og ligger forholdsvis teknisk langt fra en almindelig cykel, hvilket også er årsagen til at mange cykelhandlere ikke har sat sig ind i teknikken omkring elcykler.
Forskellen om man vælger den ene eller det anden type forhandler, bør måske også have lidt at gøre med hvor vigtigt køretøjet er for en, da hvis man ikke er afhængig af køretøjet dagligt, jo bedre kan tåle lidt flere værkstedsdage hvis teknikken driller.
Mener at Coop normalt har nogle lokale cykelhandlere til at hjælpe dem, og de er jo sikkert heller ikke alle lige dygtige, eller også mangler de måske bare reservedele....