forvirret

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
jogi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:54

forvirret

Indlæg af jogi » 27 aug 2008 21:23

Hej er der nogle der kan hjælpe mig ??
Kikker efter en el cykel( dame) men kan ikke finde ud af hvilken en jeg skal købe.
Jeg syntes der er så meget at tage hensyn til: batteri, km pris frostsikker. Håber der er nogen der kan give mig et fif har kikket på nettet i mange dage nu, men bliver bare mere forvirret. ;)
Hilsen Jogi

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: forvirret

Indlæg af dk1 » 28 aug 2008 18:57

Prøv at tjekke http://www.FantomBike.dk og f.eks Marathon cyklerne, da de har både et kraftigt elsystem og lang distance på batteriet. Marathon cyklerne har et motorhjælpe system ala på en knallert, da man selv kan bestemme hvor meget hjælp man vil have via et gashåndtag, der drejes som på en knallert/MC. Dermed kan hjælpen justeres både via gashåndtaget, samt valg af gear. På den måde kan cyklen benyttes i passende fart, både hvis man kører sammen med andre der ikke kører på elcykel, eller hvis man bare skal hurtigst muligt afsted. På en elcykel køre man hurtigere end på en almindelig cykel, og selvfølgelig væsentlig hurtigere i modvind og på bakker. Derfor skal du sørge for at have minimum 5 gear på din elcykel, da f.eks de 3 gearede elcykler typisk er så lavt gearede at man ikke kan træde hurtigt nok i høj fart.
På en elcykel har man behov for flere gear end på en almindelig cykel da man typisk kan køre noget hurtigere med den elektriske hjælp.

Er du ikke til fodbremse kan Schwinn cyklerne anbefales. Schwinn cyklerne har et automatisk system der altid hjælper til. Speederen er en strømsparer, der gør at man kan køre længere på en opladning end hvis den ikke var der. Desuden giver den en mere blød opstart end hvis strømspareknappen ikke er virksom.
(På nogle elcykler har knappen ingen funktion, og derfor kører disse cykler ikke så langt per opladning og er også sværere at tilpasse farten ved bykørsel)

Med hensyn til frost, kan Litium Ion batterierne bedre tåle frost end Litium Polymer batterierne. Forskellen er hvordan battericellerne er samlet, og da Ion batteriet er samlet i "flade plader" kan det ikke tåle kraftig opladning hvis det er frossen. (På grund af isoleringseven der er svækket ved meget lave temperaturer)
Litium Ion batteriet er lavet med mindre celler, samlet af batteri celler ala dem man kender fra almindelige runde batterier, og som er serie forbundet.
Fordelen ved Ion Litium typen er, at de bedre kan tåle frost og op- og aflades mere jævnt på batteri cellerne. Polymer Litium typen er til gengæld lidt lettere.
Det væsentligste er dog at man har Litium batteri typen på sin elcykel.

Ved valg af elcykel, ville jeg tage følgende prioritering:
1: Dame / Herre cykel
2: Sidde stilling (ret ryg, mere eller mindre for-overbøjet siddestilling)
3: Fodbremse eller håndbremse(r)
4: Nødvendig kapacitet på distancen
a: 24 Volt 10 AH med 180watts motor giver typisk ca 30-35km/opladning
b: 24 Volt 5AH med 180 watts motor ca. 10-20km/opladning
c: 36 Volt 7AH med 250 watts motor giver typisk 30-40km/opladning
d: 36 Volt 9AH med 250 watts motor giver typisk 45-60km/opladning
Distancen afhænger af vægt på person & bagage, samt hvor meget cyklisten laver, og desuden temperatur, terræn, lufttryk i dæk og underlaget der køres på.
En 250watts motor giver mere bundtræk (hjælp på bakker eller til træk af trailer)
Et 36 Volt strøm system er et kraftigere strømsystem end et 24 volts system.
5: Skal motorhjælpen være fast, eller skal den være variabel. (Gashåndtag eller ej)
6: Krav om affjedring i forgaffel samt sadel.
7: Pris og design på cyklen....

At jeg nævner prisen til sidst skyldes at hvis man køber en cykel man ikke bryder sig om at køre på, vil man jo næppe benytte den ret meget.

Ifølge ovenstående liste vil det praktisk være lettest at finde en forhandler der har mange typer elsykler der kan afprøves, da smag og behag selvfølgelig er forskellig fra person til person.

Sammenlign det med at købe en bil, da man her også skal føle sig tilpas ud over at være tilpas med prisen. Alle cykler føles forskelligt at køre på, og på en elcykel er der endnu flere faktorer der er i spil, da elsystemet virker forskelligt, alt efter hvordan det er designet. Man kan ikke tænke sig til den rette model, da vi jo alle er bygget forskelligt og dermed vil modellerne føles forskelligt at køre på.

En elckel er en elcykel, og hverken en cykel eller en knallert/scooter.
Følelsen at kører på en elcykel kan bedst beskrives som " følelsen af medvind og flade bakker", og derfor bliver ens aktions radius væsentligt længere end på en almindelig cykel.

Med hensyn til motion, kan man på en elcykel selv vælge hvor meget motion man vil have, ala på en motions cykel. På motions cyklen kan man stille modstanden, og det kan man også på en elcykel via gashåndtag og cyklens gear.

Håber ikke jeg har forvirret dig yderligere.....

jogi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:54

Re: forvirret

Indlæg af jogi » 28 aug 2008 21:54

Mange tak for tippet, havde tænkt på en winter eller raleigh nogle erfaringer med dem, skal køre ca 20 km hver dag.
Hilsen jogi

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: forvirret

Indlæg af dk1 » 28 aug 2008 22:46

Raleigh, Winter og MBK har pt. lidt problemer med teknikken, og kræver derfor en forhandler der kan tjekke cyklen ordenlig igennem. (Samme importør/producent)
Sammenlignes på pris/udstyr/kvalitet ligger de i den dyre ende. Nogle af MBK modellerne har kun 3 gear og er derfor kun velegnet til kortere ture, og dermed ikke velegnet som motionscykel / langdistance cykel.

20km per dag burde de alle kunne klare, også på en kold vinter dag.

hli
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 aug 2008 18:38

Re: forvirret

Indlæg af hli » 02 sep 2008 21:27

Se mit indlæg under : Hvilken cykel skal jeg købe. Jeg har nu købt en Batavus - den overgår alle de andre modeller.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: forvirret

Indlæg af dk1 » 02 sep 2008 21:52

Det gør den så også på prisen, da den er noget dyrere.
Jeg syntes nu ikke man behøver at give en halv gang så meget for at få noget der fungerer godt.

jogi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:54

Re: forvirret

Indlæg af jogi » 03 sep 2008 17:59

Hej tak for alle svarerne :lol: har købt en raleigh som jeg tror, jeg bliver super glad for.

Besvar