80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 24 mar 2014 22:33

Foråret og sommeren er hastigt på vej, så det er på høje tid at beslutte sig til hvilken cykel der skal indkøbes.
Lørdag formiddag besluttede jeg mig til at prøvekøre nogle forskellige elcykler.

Jeg har i de sidste ca. 15 år haft en Batavus Adagio cykel med rugbrødsmotor. Denne cykel er trods sin alder som ny. Ingen synlig slid eller ælde. Det samme kan man desværre ikke sige om dens ejer, der på de 15 år er rykket op i en anden vægtklasse, og har passeret de 60 år og det er nemt at få øje på synligt slid. Jeg konstaterer at "vennerne" er imponerede over, at det er muligt at cykle så langsomt og samtidig holde balancen. Det er også lidt irriterende at blive overhalet af alle. Selv gamle damer med rollator.

Så jeg kørte mod Brøndby, Hvor jeg sidste år prøvekørte en BH NEO Cross. Jeg befandt mig godt på den cykel, og der var masser af hjælp at hente. Men denne gang var jeg lidt mere skeptisk. Ikke mindst efter at have læst om problemer med motor og hjul på netop denne model. Ekspedienten forsikrede mig om, at der var kommet en ny motor her i 2014, og mht. hjulene var det et spørgsmål om opspænding. Jeg kunne godt se forskel på den gamle og den nye motor, der er bredere. Jeg besluttede mig for at prøve en Batavus med forhjulsmotor. En siddestilling der passede mig bedre end BH NEO Cross, men jeg fik for lidt hjælp, især i modvind og efter 18 km/t. Ærgeligt, for jeg har jo en forkærlighed for Batavus. Så prøvede jeg en Gazelle med Bosch krankmotor. Også en skøn cykel, men endnu svagere. Ekspedienten anbefalede mig nu en Move Easy, Easy-Run, men uden momentregulering. Denne cykel var virkelig god. Og der kunne tilkøbes en teleskopforgaffel. Men kvaliteten og bremserne er ikke som jeg foretrækker. Men absolut en mulighed jeg ikke har udelukket. Nu er der desværre også rørende historier om denne cykel her på forum, der kan give betænkeligheder for sarte sjæle.

Da jeg kom hjem satte jeg mig bag min PC og lavede lidt research.

Batavus fremstiller nu en model med en særdeles momentstærk krankmotor fremstillet af Yamaha.

http://www.batavus.dk/elektriske-cykler/Stream.htm

Lige en cykel efter mit hovede. Motoren er helt ny og næppe landet i DK endnu. Men de reklamerer da for den på Batavus danske hjemmeside.

http://www.bike-eu.com/Home/General/201 ... -1369087W/

Spørgsmålet er nu, er der nogen af jer elcykelnørder, der ved noget yderligere om denne Batavus Stream?
Gode råd søges. Foråret er her allerede.

Mange hilsner
Jan

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af dk1 » 26 mar 2014 11:30

Den er vist blevet fjernet, da jeg ikke kan se den nu. Har ikke hørt om den før heller.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 26 mar 2014 11:41

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=dk

Stream kan ses via dette link, minder om Trento:
http://www.batavus.dk/elektriske-cykler ... -E-go-.htm

Som dog ikke har den kraftige 80 Nm-motor.

60 Nm har Sella:
http://www.batavus.dk/elektriske-cykler/Sella-E-go-.htm
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 26 mar 2014 18:03

Det er fuldstændig rigtigt. Den er taget af den danske Batavus hjemmeside i dag.

Her er et nyt link cyklen på den Hollandske Batavus hjemmeside:

http://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/Stream.htm

Bemærk prisen, 17911 kr incl 497 Wh batteri.

Den nye motor i Yamahas PW-serie vil blive monteret på mange forskellige modeller, idet der er lavet kontrakter med to store Hollandske producenter, samt en dansk producent der producerer i Tyskland. Den første Yamaha motor kom på markedet oktober 2013. En Giant cykel. Tanken er at "bryde" Bosch´s monopolagtige status på markedet for centermotorer. Yamahaen er da også overlegen på mange områder, - i teorien.

Men Batavus Stream er ikke desto mindre den første Batavus med denne motor. Den kostede i følge den danske hjemmeside der var på i går, ca. 18500 kr incl. batteri.
Enten må man sætte sig ned og vente, eller også må man selv hente den hjem, og så have problemer med at få serviceret cyklen, med mindre man er halvvejs elektroingenør eller lignende.

Man kunne også håbe på, at en af de større el-cykelforhandlere var progressive nok til at gå i front, og importere cyklen på forespørgelse og eventuel forudbetaling. Der er i øjeblikket 2 1/2 uges ventetid på levering.
Vedhæftede filer
Stream.jpg
Stream.jpg (58.73 KiB) Vist 30994 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Vildkat » 26 mar 2014 23:03

Jeg lavede lige et hurtig check på det kinesiske marked, og mid-drive cykler er tilgængelige nu.

De er dog dyrere end "motor i hjul" modeller.
http://www.alibaba.com/product-detail/2 ... 10440.html

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 28 mar 2014 16:35

Nedenstående er hentet (som det fremgår vha Google oversæt) fra portalen Bike Totaal:


Snart i butikken: Batavus Stream med Yamaha PW-serie motor
Tirsdag, 18 marts, 2014 16:53
I omkring en måned vil han indtaste den nye sporty Batavus Stream e-cykel. Især på dette elektrisk cykel er Yamaha PW serien mid-motor. Denne e-cykel er en reel kraftcenter. Kan levere op til 80 Nm! Yamaha motor i denne e-bike Til sammenligning får mest ud af e-cykler mellem 10 og 50 Nm.
Jo mere Nm (Newtonmeter) en motor kan give, jo mere magtfuld han er. Det er vigtigt, når du kører gennem bakkede landskaber. Motoren er i midten, fordi det helt sikkert med en sådan kraft, er det vigtigt at holde. Sikker balance Kraften overføres direkte til krumtapakslen.
Ud over den kraftfulde motor, Batavus Stream et batteri energiindhold på 500 Wh afgrunden. Dette gør det muligt at hente. Actieradiussen høj Denne kombination gør Batavus Stream en ideel cykel til at gøre rekreative ture
En anden stor plus for denne cykel er Triple Sensor System. Dette indebærer, at Batavus Stream en rotation sensor og en hastighedssensoren og et drejningsmoment sensor. Når du sidder på cyklen, vil du drage fordel af denne vedvarende støtte på alle tidspunkter. Derfor oprindelsen af denne e-cykel er meget naturligt køreoplevelse. Bremsning er lige så glat som ride med hydrauliske fælgbremser.
At dette elektrisk cykel så naturligvis kører ikke kun siger Batavus selv. En uafhængig test panel af forbrugere, indikerede, at e-bike kører problemfrit, at støtten er altid glat og flydende, og at systemet er stærk på tidspunkter, hvor det er nødvendigt. Hvis du ønsker at teste dig selv, kan du gøre det naturligt. Kom forbi til en prøvetur!

Batavus Stream funktioner:
- Yamaha PW-serien aktuator
- Meget stærk støtte (500 Wh afrundet)
- Support tre tilstande: Eco, Standard og High
- Behagelig håndtering
- Mid Motor: sikker og komfortabel balance
- Rækkevidde:
Stativ Range
Eco 110-140
Standard 80-90
Høj 65-80
Specifikationer:
Udførelse 7 speed Shimano Nexus med hydrauliske fælgbremser
Frame Størrelser Damer: 48, 53, 57, 61
Mænd: 53, 57, 61, 65
Farve Sølv
Vægt 23,5 kg (uden batteri)
Pris € 2399, -

Denne el-cykel burde være svaret til de kunder der har efterspurgt en god kvalitetscykel som Gazelle eller Batavus, og er blevet lidt skuffet når det har vist sig, efter en prøvetur, at det har knebet med hjælpen på bakkerne og i modvind.

Jeg håber virkelig at denne nye generation af motorer snart bliver tilgængelig på det danske markede.
Jeg er selvfølgelig fristet til at hente denne cykel i påsken, men som jeg oplever det blandt andet fra dette forum, er der ofte problemer med el-cyklerne. - Og hvem vil servicere sådan en importeret cykel?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Terminator » 28 mar 2014 20:07

KUB skrev:, men som jeg oplever det blandt andet fra dette forum, er der ofte problemer med el-cyklerne. - Og hvem vil servicere sådan en importeret cykel?
Service og vedligehold vil de fleste forhandlere nok. Fantombike har serviceret min Ebsen selvom den ikke var købt der, så om den er importeret eller ej er vel underordnet. Men ved ikke om Fantombike f.eks har reservedele og forstand på den Yamaha motor, det kunne måske godt give problemer.
Og garanti er nok en by i Rusland, men går motoren i stykker kan den vel pilles af og sendes til den udenlandske forhandler....
Men det er jo en cykel uden stelnummer, så forsikringen dækker jo nok ikke.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af dk1 » 28 mar 2014 22:20

Rygtebørsen siger at Bosch i 2014 kun kan leverer ca halvdelen af hvad de kunne sælge, hvilket burde være et positivt tegn. Problemet ved det er at Bosch ikke kan følge med på service siden, ud over at de ikke kan leverer stumper.
F.eks kniber det med at tilbyde Bosch forhandler kurser, og der er ingen hjælp at hente, hvilket betyder lang service behandling.

Rygtet siger også at Yamaha motoren føles anderledes at cykle med, end med Bosch motoren, men det er jo nok en smagssag.

Kalkhoff og Gazelle benytter også deres egen krankmotor, som klart er imellem de 3 mest populære europæiske krankmotor systemer.

Men nu er der jo stadigvæk rigtigt mange (specielt danskere) der foretrækker enten forhjuls- eller baghjulsmotor. Så ud og prøv, og spørg hvad der kan skaffes inden for en rimelig tidshorisont.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Vildkat » 29 mar 2014 09:36

NB: Når man importerer en cykel som privatperson (eller forhandler), kan man ikke sælge den videre uden et stelnummer eller få den forsikret. Derfor køber man en el-cykel på nettet, bør man sikre sig at den har et stelnummer (et dansk). Der er et lovkrav om alle importører har pligt til at få DK stelnummer på cyklen.
Som privatperson kan må man gå til en forhandler/importør, for at høre om man kan købe/få et stelnummer af ham. Eller få et stelnummer hos politiet.
Det er ikke alle cykelhandlere som et personlige stel-løbenummer, for de skal være importør, eller fabrikat.

Bemærk at stelnummeret skal være synligt, og være på venstre side sadelrøret eller kronrøret
Regler om stelnummer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=122988

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 29 mar 2014 14:56

Det begynder at blive temmelig kompliceret, det her.
Nu var det jo ikke med videresalg for øje jeg ville hente (importere) cyklen. Men det er jo ikke smart at forsikringen ikke dækker. Og det er jo under alle omstændigheder slet ikke smart, hvis man kommer til at foretage sig noget ulovligt.
Jeg kunne måske få en cykelhandler til at importere cyklen mod behørig avance. Men set i lyset af Batavus.dk fjernede cyklen fra deres hjemmeside bliver det nok for kompliceret. :(

Besvar