80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 30 mar 2014 15:42

Som Thomas skrev i et tidligere indlæg, er Batavus Sella E- Go også en mulighed.
For cyklister med en "vis tyngde" ikke noget dårligt forslag. Den er forsynet med Den nye Bosch Performance motor, der ved spidsbelastning yder 60 Nm.
Den kan rent faktisk købes i DK. Den er prissat til ca. 24500 Dkr. hvilket er en pæn slat. Navnlig set i lyset af den koster ca. 17500 Dkr i Tyskland og Holland.
Skal vi være enige om at stelnummer, garanti, service, og forsikringsmulighed koster en del. ;)
Men jeg kommer nok til at æde den, for det er sådan en cykel (som min kære gamle Batavus), jeg har så gode erfaringer med.

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 02 apr 2014 09:59

Sakset fra www.politi.dk

Mærkning af cykler købt i udlandet

Har du som borger købt en cykel i udlandet, herunder via internetforhandlere hjemmehørende i udlandet, skal du sikre dig, at dit forsikringsselskab vil forsikre cyklen, da cyklen ikke har et dansk stelnummer indhugget.

Politistelnummer
Hvis dit forsikringsselskab stiller som en betingelse, at cyklen bliver mærket med et dansk stelnummer, kan du henvende dig på din lokale politistation, som kan give dig et såkaldt ”politistelnummer”, som du kan få mærket din cykel med. Herefter kan du få cyklen mærket med det udleverede stelnummer hos f.eks. en lokal cykelhandler i overensstemmelse med forsikringsselskabets krav til mærkningen.

Stelnummer til full-carboncykler mv.
Hvis du har købt en cykel, hvori der ikke kan indhugges et stelnummer (eksempelvis en full-carboncykel), skal du ligeledes rådføre dig med dit forsikringsselskab, om hvilken metode forsikringsselskabet vil godkende som mærkning. En full-carboncykel kan typisk mærkes ved at påklistre en label med det danske stelnummer under et lag klarlak.

Forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension, har meddelt Rigspolitiet, at de vil indstille til forsikringsselskaberne, at den ovenfor beskrevne mærkningsform accepteres som en tilstrækkelig mærkning af en privatimporteret cykel.

Hvis du er i tvivl er det altid en god ide at rådføre dig med dit forsikringsselskab.


Se oversigt over spørgsmål & svar


Senest opdateret: 28. september 2012

Kimn54
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 maj 2014 19:48

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Kimn54 » 01 maj 2014 19:54

Batavus Stream har jeg idag set i Fribikeshop i Rødovre. Pris er 18K og de har den lige nu i dame. Herrecykel kommer en af dagene. Jeg går selv og overvejer hvad jeg skal købe (en af mine fætre købte en Batavus Garda E-go) sidste år og DET er en dejlig cykel. De er dog lidt dyre (20-21000). Jeg kan købe en tilsvarende i Tyskland for 2000 Euro (15000 kr) og få den fragtet til DK grænse for under 500 kr.
Men nu er den nye Stream så kommet, med Yahama motor og en noget mere spiselig pris : 18000. Det bliver en af de to. DK/Tysk købt...

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 03 maj 2014 21:49

Tak til Kimn54 for oplysningen om at Batavus Stream var kommet i handlen herhjemme.

Jeg kunne imidlertid så konstatere ved at slå op i Berlingske i dag, at der var en helsides annonce for netop denne cykel.

Der køres priskampagne hele maj månede.

Selvfølgelig har jeg været ude og prøve cyklen med den nye Yamaha motor i PW-serien.

Lad det være sagt med det samme. Der er virkelig smæk for skillingen. Hjælpen kommer øjeblikkeligt uden tøven. Man fornemmer momentkurven er lineær og konstant helt op til 25 km/t, hvor støtten ophører. Hverken før eller siden. - Og det er en god behagelig og helt tyst hjælp motoren yder. Den er virkelig momentstærk. Man savner ikke noget. Heller ikke ved hastigheder fra 18-25 km/t, som jeg før har oplevet det med centermotorer.
Betjeningen af motoren er "lige ved hånden" , simpel og logisk. Displayet stort og tydeligt.
Batteriet og dermed bagagebæren, er meget langt med baglygte påmonteret. Der er derfor rigtig god plads bag sadlen.
Lidt malurt i bægeret,- sadelrøret er meget stejlt, hvilket betyder at man i min optik ikke sidder helt ideelt over pedalerne. Dette kan i nogen grad kompenceres ved ar skubbe sadlen tilbage. Der er ellers god plads bag saddelrøret til at skråstille det.

Nu er jeg jo ikke erfaren mht. til el-cykler, men her er nu tale om en meget helstøbt cykel i mine øjne.
Når det er sagt fornemmer jeg, at den grundlæggende samlekvalitet som Batavus så er kendt for, måske er lidt ringere end tilfældet var for min gamle havelåge hvor årene er gået sporløst hen. Men det kan også være at jeg er et nostalgisk gammelt fjols.
Cyklerne skal jo være lettere end før i tiden.

Stream er helt klart en klassecykel.
Vedhæftede filer
Batavus Stream (640x409).jpg
Batavus Stream (640x409).jpg (249.33 KiB) Vist 22185 gange
Senest rettet af KUB 04 maj 2014 16:55, rettet i alt 1 gang.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 04 maj 2014 08:36

http://www.fribikeshop.dk/Produkter/Batavus-Stream.aspx

Er det denne kampagne til 17.999,- du tænker på?

http://www.ecykler.dk/dame/2069-sinus-b1-da-13.html

Kan man leve med denne motor og det lidt mindre batteri er ovennævnte et rigtigt godt tilbud i mine øjne.
Og leverer en cykeloplevelse der meget mere minder om en almindelig cykel fremfor de mange forhjulstrukne, der tit reagerer for sent på ændringer i pedaltrådet.

Den mere avancerede Sinus B4 har desværre ikke affjedring i forgaflen og alle bump forplanter sig derfor i hænderne og man bliver hurtigt træt i armene og får ondt bagi.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af dk1 » 04 maj 2014 09:01

Så syntes jeg også tyske Hercules kan være med, da det jo er med den nye Bosch motor fra i år, og som koster 16.998kr eller 18.498kr alt efter hvor stort batteri modellen har.

http://www.fantombike.dk/pl/El_cykel_ov ... s_420.aspx

(Kan umiddelbart ikke få link til at virke, så kopier)

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 04 maj 2014 12:33

dk1 skrev:Så syntes jeg også tyske Hercules kan være med, da det jo er med den nye Bosch motor fra i år, og som koster 16.998kr eller 18.498kr alt efter hvor stort batteri modellen har.

http://www.fantombike.dk/pl/El_cykel_ov ... s_420.aspx

(Kan umiddelbart ikke få link til at virke, så kopier)
http://www.fantombike.dk/pi/Hercules_Ro ... 8_420.aspx

Syntes jeg bliver alt for dyr, den koster immervæk 4.500 kr mere end Sinus og med samme størrelse batteri og samme motor og teknik.
De 3.500 kr som Sinus B1 er nedsat er jo det, der gør den til et godt køb, hvor man får meget cykel for pengene.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af dk1 » 04 maj 2014 13:49

Det er den gamle Bosch motor der sidder på Sinus, da de nye Bosch motorer jo først er kommet på markedet til 2014. Bosch har fra i år 2 nye motorer, hvor den ene kan kendes på den ovale facon som den kan ses på Hercules. Næsten alle mærker med Bosch krankmotor modeller tilbyder den motor på en af deres modeller i deres 2014 program.

Bosch er i 2014 kommet med endnu en ny endnu kraftigere motor som efter hukommelsen kan yde helt op til 75Nm, men den tilbydes ikke på så mange modeller endnu. Batavus har en model med den motor.

Den nye ovale Bosch motor giver et bedre "flow" end den gamle men det er jo en smagssag, og bare inden for krank motorer er der nu ved at være en del forskellige typer af motorer.
F.eks har Kalkhoff og Gazelle både deres egen motor og Bosch motorer i deres program.
Batavus har både Yamaha og Bosch motorerne, og vi er allerede oppe på 5 forskellige typer af krankmotorer....

Forskellen kan ligge i hvor mange Nm motoren kan yde, men også hvordan og hvor hurtigt motoren modtager impulser for styring af motorkraft samt hvordan f.eks en fodbremse fungerer med motoren. (Ikke alle krank motorer er designet til fodbremse, og nogle føles underlige)

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 04 maj 2014 14:28

Jeg er enig med dk1.
Forskellen ligger i motorenes trækstyrke, momentet. Det er jo det, der afgør om man reelt får den hjælp fra motoren man behøver. Det er den faktor det hele går ud på.
Det er mig derfor en gåde at forhandlerne ikke tydeligt angiver momentet ved her eneste cykel der annonceres.

Bosch performance line 2014 (den helt sorte motor) leverer 60 Nm ved spidsbelastning, ellers 50 Nm.
Bosch Active line 2014 (der grå motor) leverer op til 45 Nm
Bosch Classic line 2013 ( Også grå motor, større og med men mindre frihøjde) leverer 40 Nm
Yamaha PW motor 2014 leverer 80 Nm, trods mindre omfang og lavere vægt.

Hvis man tror man ikke kan mærke nævneværdig forskel på disse motorer, er det bare at sætte sig op og prøve.
Den Sinus model der omtales er billigere end de øvrige modeller vi har omtalt her i tråden. Men den kan heller ikke måle sig med dem. Det er jo ikke "kun" cykler vi taler om. Det er el-cykler. Motor og batterikapacitet har stor betydning.

Det er bevist jeg ikke omtaler specifikke forhandlere. Jeg vil ikke fremhæve den ene frem for den anden. Jeg forsøger kun at forholde mig til cyklerne.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af dk1 » 04 maj 2014 18:05

KUB skrev:Forskellen ligger i motorenes trækstyrke, momentet. Det er jo det, der afgør om man reelt får den hjælp fra motoren man behøver. Det er den faktor det hele går ud på.
Det er mig derfor en gåde at forhandlerne ikke tydeligt angiver momentet ved her eneste cykel der annonceres.
Har faktisk haft den samme mening længe med hensyn til oplysning af moment målt i Nm, men syntes efter hånden at det også kan være misvisende, da man kan prøvekøre en på et mindre oplyst Nm ydeevne, der trækker mere end en elcykel oplyst med et større antal Nm.
(Afhænger jo også af hvordan man cykler)

Dengang en elcykel enten var moment styret eller ikke moment styre var det mere aktuelt, men idag hvor det kan være mere eller mindre (delvis) momentstyret, og nu også med motorer der i meget højere grad styres mere avanceret således at cykelfølelsen varierer fra system til system. (Eller valgt software)
Men jo, selvfølgelig kan en motor med 15Nm ikke trække så meget som en på 40Nm....

En motor kan jo også trække FOR meget, da det kan gå ud over holdbarheden på mekaniske dele der ikke er designet til så meget power.

Besvar