80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 04 maj 2014 20:37

Dk1> Det kan jeg godt se. Der skal være en sammenhæng mellem motorens ydelse og cyklens byggekvalitet. De nye kraftige Bosch performance motorer har indbygget et "værn" mod kædebrud i forbindelse med gearskift pga. det store moment.

Jeg har også oplevet at prøve en cykel med et lavere moment som føltes meget stærk. BH Neo jet f.eks.
Man burde faktisk arbejde med 2 værdier. Et objektivt absolut moment, og et subjektivt faktisk moment.
Men nu kommer vi ud på overdrevet.

Det handler om, at vi alle er forskellige i styrke og bygning. En slank let person er jo ikke så afhængig af det store moment som sværvægteren med de slidte knæ. Men de to typer har trods alt det til fælles, at skal de have fornøjelse af en el-cykel, og værdi for de ekstra penge sådan en koster, ja så skal den også kunne skubbe så det mærkes.- Og man har jo lov at skrue ned for hjælpen. Det er straks mere irriterende når man ikke kan skrue op. ;)

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 22 maj 2014 19:30

Efter at have prøvekørt en cykel med Bosch performance motor (Haibike), må jeg sige, at det der med momentstyret motorer skal tages helt bogstaveligt for Bosch´vedkommende. Du skal virkelig yde før du kan nyde. - Og det er ikke alle der kan det. Man opdager først hvor stor hjælpen er, når systemet slukkes på bakken. En baghjulsmotor føles umiddelbart lidt mere "aggressiv" , og det er måske årsagen til der kører rigtig mange af den type motorer her i landet.
Jeg var en tur i Schweiz og bemærkede hvor mange ebikes man så overalt. De er meget udbredt i Schweiz. Især Mountinbikes kørt af unge mennesker. De komme jo helt til sin ret i bjergene og kan i nogen grad erstatte en bil, for dem der bor lidt uden for byen i kuperet terræn.
Jeg besøgte en cykelhandler, der roste Bosch motorerne i høje toner. De var skuffet over ikke at kunne levere cyklerne nu det var højsæsson. Bosch kan ikke levere før til efteråret. Forhandlerne har kun lagervarerne at sælge af. Men også i Schweiz bruger de fleste baghjulsmotor.
Denne tråd handler jo om Yamaha middenmotoren. Den bliver monteret på flere cykelmærker i øjeblikket. Jeg føler selv, at denne motor føles som en kraftig baghjulsmotor. Men den er mindre end Boschmotoren og lettere. Dertil stærkere.

Skemaet (kilde: http://ebikeee.com/2013/08/13/ebike-systems-for-2014/) sammenligner en række motorer, men de relevante værdier for Yamahas motor mangler, eller er forkerte. Bl.a. momentangivelsen. Desuden er det ærgeligt at Bionx` afløser, xionmotoren som man ser på flere Kalkhoff, Focus og Univegamodeller ikke er repræsenteret.
Jeg viser desuden et par Giantcykler med den nye Yamahamotor.
Vedhæftede filer
ebike_drivetrains_2014.jpg
ebike_drivetrains_2014.jpg (94.02 KiB) Vist 21431 gange
Giant Prime-E-2-GTS.jpg
Giant Prime-E-2-GTS.jpg (76.35 KiB) Vist 21433 gange
Giant Explore E 0 GTS.jpg
Giant Explore E 0 GTS.jpg (79.55 KiB) Vist 21433 gange

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 23 maj 2014 18:48

Jeg har testet en Batavus Stream idag, det er virkelig kram.
Og er i syv sind sind om jeg skal vælge den eller en BH Neo Cross.
Begge er hurtige cykler, BH nok op til 30 km og Stream op til 27 km.
Så valget er lidt mellem en citybike med nyeste teknologi eller en sportslig cykel, der uden tvivl vil bringe mig hurtigere frem.

Prøvede også en BH NeoCity, men den er for ustabíl, så den wobler i overrøret, men er i princippet stor nok (i str. 55), hvis man kan leve med udseendet.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 23 maj 2014 19:59

Thomas jeg kan godt forstå du er i syv sind. Begge cykler kører suverænt. Udviklingen går stærkt og selv om Yamaha har fremstillet en ny motor, er BH´s Brushless motor også forbedret i de nye 2014 modeller. Det samme er baghjulene. Så valget er svært.
Der er nu endnu en model i samme liga du burde prøve,- ikke for at gøre forvirringen total, men fordi jeg også tror den kunne vække din begejstring. Det er en af Kalkhoff´modellerne. Den er udstyret med den nye Zion motor, der en en tysk videreudvikling af den Canadiske Bionx motor. Der er tale om små men afgørende ændringer, der betyder noget for varmeudviklingen og holdbarheden. Men det er jo selvfølgelig en 250 Wh motor der er tale om. Det specielle er, at den yder op til 650 watt i accelerationerne. Og det kan mærkes. Jeg kan fornemme i dit indlæg, at speed er højt prioriteret. Det får du så her. Desuden leveres denne cykel med et 15,5 Ah batteri på 558 Wh. Modellen findes med forskellige bestykninger alt efter økonomi og behov.
Du får et par billeder her. Så ved du hvad weekenden skal bruges til. At stemme til EU er det rene vand ved siden af disse svære beslutninger der skal træffes her.
God weekend.
Vedhæftede filer
Kalkhoff 14_pro_connect_x30_xt-lpr.jpg
Kalkhoff 14_pro_connect_x30_xt-lpr.jpg (127.35 KiB) Vist 21411 gange
Kalkhoff 14_pro_connect_x30-lpr.jpg
Kalkhoff 14_pro_connect_x30-lpr.jpg (105.84 KiB) Vist 21411 gange

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 23 maj 2014 21:57

Speed er ikke det vigtigste for mig, men den skal hjælpe fornuftigt og helst føles som en almindelig cykel.

http://www.ebikecenter.dk/elcykler/cyke ... ?limit=int

Kalkhoff'en koster 25.000 kr med batteri og kan næppe få den med rabat.

BH NeoCross koster 18-19.000 kr alt efter batteristørrelse og kan få modellen med stort batteri for 16.720 kr
Hertil skal så lægges skærme, bagagebærer og godkendt lås, ligesom dækkene nok bør opgraderes til Schwalbe.

Batavus Stream står til 18.000 kr og kan få den til 14.760 kr, endog med 61 cm stel, der passer bedre til mine lange ben og arme.
Ulempen er at den kun har indvendige gear og en mere opret kørestilling end jeg er vant til. En fordel er det store 500W batteri og den kraftige krankmotor.

En 3. mulighed er Sinus B4 til 15.999 kr i str. 56, denne er ligeledes med stort batteri, men uden støddæmpende forgaffel.
http://www.ecykler.dk/herre/2066-sinus-b4-hr-13.html
Læg mærke til anprisningen:
"Sporty elcykel kom forbi og få en prøvetur - den kører rigtig, rigtig godt!!"

Begge de 2 sidstnævnte er meget komplette cykler, hvor man ikke skal købe noget tilbehør og begge bruger samme nøgle til batteri og lås.

Den nye BH Evo Diamond kunne også være en mulighed:
http://www.fantombike.dk/pi/BH_Evo_Diam ... 6_346.aspx
Og fås tilsyneladende også i billigere udgave:
http://www.fantombike.dk/pi/BH_Evo_City ... 8_346.aspx

Disse 2 kan muligvis få rabat på, men der er desværre leveringstid fra leverandøren.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 26 maj 2014 16:19

http://www.ebikecenter.dk/elcykler/prod ... e-detaljer

Den lidt billigere x30-deore svarer nogenlunde til NeoCross i udstyr, dog med 30 gear istedet for 24.
Men koster immervæk også hele 22.499 kr, mange penge i forhold til de små 17.000 kr jeg lagde for NeoCross med bagagebærer og stort batteri.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Terminator » 26 maj 2014 17:53

@KUB - vil det sige at BH mener de har afhjulpet de fejl på 2013 cyklerne, med hjullejer der går i stykker og baghjulseger der knækker? Du skrev: "BH´s Brushless motor også forbedret i de nye 2014 modeller. Det samme er baghjulene"

Hvis det er tilfældet, er det nok en af de cykler der giver mest køreglæde efter min mening. Vild cykel og en rigtig "lille" racer. Og så med en god batteri garanti som andre kunne lære noget af!
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af KUB » 26 maj 2014 21:55

Hej Terminator
Det er hvad jeg har fået oplyst hos FantomBike.dk
Ekspedienten viste mig en 2013 model og en 2014 model. Man kunne tydeligt se motoren er blevet bredere i 2014.

Jeg var ikke i stand til at se om der var ændret på baghjulene ved selvsyn. men det var hvad der blev sagt. Ligesom bespændingen af egerne er meget vigtig. - Og her hersker der forvirring. Hos Fantom fik jeg at vide at hjulet skulle spændes hårdt. Hos konkurrenten at det ikke var så vigtigt, idet egerne jo er kortere med en baghjulsmotor.

Jeg er ikke betænkelig ved BH. De kører fremragende. I weekenden prøvede jeg en 650B. Den kører fantastisk. Men jeg har mildest talt svært ved at administrere de mange gear. No problem on BH NEO 650 B. Man kan jo bare nøjes med at køre i det 30` gear. Den trækker fint fra 0 KM/t. 6-10 gear må være nok på elcykel. Jeg har prøvet en Cross, og er også begejstret for den. Men i min vægtklasse synes jeg det er synd for hesten. Der er mere gods i en mountainbike, og med 27,5 tommer hjul med glatte kombidæk fungerer det for mig.

Med hensyn til motorer er jeg fristet til at give et link, der sammenligner de mest gængse motorer på et lidt højere plan.

http://newwheel.net/electric-bike-basic ... or-systems

I weekenden besluttede jeg mig om sider, og købte en cykel. Jeg følte mig lige som manden der venter på den sidste nye Ford model, og har ventet siden Ford A 1931. Jeg vil jo gerne nå at få glæde af cyklen inden vinter.
Det blev alligevel en cykel med en Bosch performance motor. Jeg lærte at udnytte motorens potentiale gennem gearene. Det hjalp. Med en Bosch kan man ikke starte i 30` gear. Den er krævende og vil køres ordentligt hvis den skal præstere. Netop af den årsag en det en meget populær motor på mountainbikes, der ofte køres af yngre sportstrænede mennesker.
Så nu kan byens elcykelhandlere ånde lettet op. Ikke et kvæk mere fra mig.
Senest rettet af KUB 28 maj 2014 08:53, rettet i alt 1 gang.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Thomas » 27 maj 2014 08:38

http://www.ebikecenter.dk/elcykler/prod ... 5-detaljer

Vi er jo også i en anden prisklasse, man kan jo få 2½ Neo Cross for den pris.

For øvrigt trak den Batavus Stream ganske udemærket med en motor, der var klart momentstyret.
Ulempen er kørestillingen og de indvendige gear, som giver større effekttab end udvendige.

Har osse prøvet Kalkhoff Connect Impulse, men bryder mig ikke om batteriplaceringen, der forlænger cyklen.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: 80 Nm, Yamaha middenmotor 'PW-serie'

Indlæg af Terminator » 27 maj 2014 11:22

KUB skrev:Hej Terminator
Det er hvad jeg har fået oplyst hos FantomBike.dk
Ekspedienten viste mig en 2013 model og en 2014 model. Man kunne tydeligt se motoren er blevet bredere i 2014.

Jeg var ikke i stand til at se om der var ændret på baghjulene ved selvsyn. men det var hvad der blev sagt. Ligesom bespændingen af egerne er meget vigtig. - Og her hersker der forvirring. Hos Fantom fik jeg at vide at hjulet skulle spændes hårdt. Hos konkurrenten at det ikke var så vigtigt, idet egerne jo er kortere med en baghjulsmotor.

Jeg er ikke betænkelig ved BH. De kører fremragende. I weekenden prøvede jeg en 650B. Den kører fantastisk. Men jeg har mildest talt svært ved at administrere de mange gear. No problem on BH NEO 650 B. Man kan jo bare nøjes med at køre i det 30` gear. Den trækker fint fra 0 KM/t. 6-10 gear må være nok på elcykel. Jeg har prøvet en Cross, og er også begejstret for den. Men i min vægtklasse synes jeg det er synd for hesten. Der er mere gods i en mountainbike, og med 27,5 tommer hjul med glatte kombidæk fungerer det for mig.

Med hensyn til motorer er jeg fristet til at give et link, der sammenligner de mest gængse motorer på et lidt højere plan.

http://newwheel.net/electric-bike-basic ... or-systems

I weekenden besluttede jeg mig om sider, og købte en cykel. Jeg følte mig lige som manden der venter på den sidste nye Ford model, og har ventet siden Ford A 1931. Jeg vil jo gerne nå at få glæde af cyklen inden vinter.
Det blev alligevel en cykel med en Bosch performance motor. Jeg lærte at udnytte motorens potentiale gennem gearene. Det hjalp. Med en Bosch kan man ikke starte i 30` gear. Den er krævende og vil køres ordentligt hvis den skal præstere. Netop af den årsag en det en meget populær motor på mountainbikes, der ofte køres af yngre sportstrænede mennesker. Bortset fra en enkelt gammel original der vil blæse på normerne og køre mountainbike af helt andre årsager. Den er stærk. Og på den jeg har valgt, kan man svinge benene over sadlen fordi den kan hæves og sænkes ved at trykke på en knap på styret. Så når jeg har svinget benet over den sænkede sadel og står med et ben på hver side af cyklen, trykker jeg bare på knappen, så kommer sadlen farende lige op i r.....Og så kører vi. Den har "kun" 11 gear.

http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html

Så nu kan byens elcykelhandlere ånde lettet op. Ikke et kvæk mere fra mig.

Fed cykel, tillykke med den. :D
Min Haibike XDURO Trekking SL har Classic+ motoren så din performer en anelse bedre.
Englænderne er vilde med de der Haibike Mountain bikes :D
Du har ret i at de BH kører godt, men bare kvaliteten havde været den samme som på en Haibike :lol:
Du bor vel ikke i midtjylland?

Ang. BH 2014, nu bliver jeg lidt i tvivl. For da jeg købte BH i 2013 var motor diameteren mindre end på 2012 modellen (eller var det så en 2013 model), så gad vide om jeg i april 2013 købte en 2014 model? Vil under INGEN omstændigheder købe en BH Neo Cross før jeg ved om den er blevet stabil nok.....
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar