Hjælp til valg af elcykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 02 maj 2014 13:12

Vildkat skrev:
ane-bane skrev: Hvad tænker du på i forhold til speedometer? Der sidder en lille skærm på styret, hvor niveauet styres, og hvor man samtidig kan følge med i, hvor meget der er tilbage på batteriet og andre oplysninger.
BH har integreret speedometer og styreboks på styret, hvilket er super dejligt at have når man cykler.

Der kan være problemer med at montere et trådløs speedometer bagefter, fordi motoren udsender elektronisk støj som speedometeret tror, at det er signal fra føleren. Om det er et problem med de valgte modeller, ved jeg ikke fordi motoren er rykket længere bagud på cyklen i forhold til en forhjulsmotor. Der er måske andre som har gjort erfaringer med det før.

Jeg ville nok også vælge en model med et stort 36V 20Ah, fordi du vil køre den distance, ellers skal du lade cyklen op på arbejdet. Du vil kunne køre hele distancen på et opladning, men så vil dit batteri blive hurtigt nedslidt. Se evt. debatten under Batteri fanebladet.
Har du noget bud på en cykel med så stort et batteri? Jeg synes ikke at have fundet ret meget. Som jeg skrev til en af de andre, forventer jeg at skulle lade op på arbejdet, så batteriet ikke bliver nedslidt hurtigere, da jeg ellers ville køre det fladt næsten hver gang.

Jeg kan se, at kalkhoff har en cykel med 36 V 15 Ah batteri, som kunne være noget. http://www.ebikecenter.dk/elcykler/prod ... y-detaljer Jeg har prøvet en anden model af Kalkhoff, men jeg synes ikke, at den kørte super godt.
Jeg kan desværre ikke finde ud af at få sat et billede ind af cyklen.

Er der stor forskel på indvendige og udvendige gear, når man kører på elcykel? For det kan godt være, at jeg ikke skal lægge så meget vægt på, om elcyklen har det ene eller andet.

Jeg tror vist, at jeg skal ud og prøve nogle flere og også BH'en og Sinus'en igen.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af OdinTor » 03 maj 2014 04:19

... Bh Neo Jet har 24 udvendige gear. Jeg har på 2 mdr kun brugt de 2 af dem :o ...
mvh

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 03 maj 2014 08:20

OdinTor skrev:... Bh Neo Jet har 24 udvendige gear. Jeg har på 2 mdr kun brugt de 2 af dem :o ...
mvh
Du burde helt klart bruge gearene mere, jeg har forlængst brugt alle gearene på min elcykel, men har selvfølgelig også været op ad stejle bakker, som kræver lave gear. Men selv i hverdagen bruger jeg da 4 gear. Min Elcykel har dog kun 7 gear, men det giver jo også mindre vedligehold at der ikke er en forskifter, man ikke bruger i praksis.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af dk1 » 03 maj 2014 10:50

Nu meget smart at man kan skifte 7 gear på en gang med forskifter en gang imellem...

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 03 maj 2014 19:44

dk1 skrev:Nu meget smart at man kan skifte 7 gear på en gang med forskifter en gang imellem...
Prøv at regne lidt på udvekslingen.

Kører du f.eks. 42-16 på cyklen uden forskifter og skifter 2 tandhjul bagpå til 20 t
er det samme gearskift som du opnår ved at skifte fra 48 klinge foran og 18 t tænder bagpå og ned til 38 t foran.
Så du skifter altså kun hvad der svarer til 2 gear ved at skifte klinge foran.
Derudover vil en del af gearene på sådan en 24 gears cykel være sammenfaldende.

Sjovt nok er mange moderne citybikes jo også kun med bagskifter og 8-9 udvendige gear.
En anden fordel ved de udvendige gear er at gearene kan ligge meget tættere på hinanden end på indvendige gear hvor springet mellem gearene typisk er voldsomt.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Vildkat » 03 maj 2014 23:03

Har du noget bud på en cykel med så stort et batteri? Jeg synes ikke at have fundet ret meget. Som jeg skrev til en af de andre, forventer jeg at skulle lade op på arbejdet, så batteriet ikke bliver nedslidt hurtigere, da jeg ellers ville køre det fladt næsten hver gang.

Ja, jeg har selv teste toprobot elcykel Roskilde-Lyngby-Roskilde nonestop som har et 20Ah batteri og hvor batteriet koster omkring 3000kr i udskiftning.

Hos ebikeshoppen er der mulighed for at få monteret dobbelt batteri på cyklen:
http://www.ebikeshop.dk/ebike-elcykel-p ... ykler.html

Andre alternativer er :
A2B obree som har et 36V 25Ah batteri
http://www.obc-hannover.com/de/produkte ... ahmen.html

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 04 maj 2014 12:22

Vildkat skrev:Andre alternativer er :
A2B obree som har et 36V 25Ah batteri
http://www.obc-hannover.com/de/produkte ... ahmen.html
Tror bestemt, at der er tale om en skrivefejl, og at batteriet kun er på 11,25 Ah, som der skrives på den danske hjemmeside:
http://www.wearea2b.com/da_dk/collection/obree

Obree er jo reelt afløseren for Hybrid 24".
Skulle der være tale om et 25Ah batteri ville det sikkert fylde en del mere.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 04 maj 2014 12:28

ane-bane skrev:Jeg har 35 km hver vej til og fra arbejde, og jeg vil gerne have en City/sportsmodel. Med afstanden hælder jeg mest til udvendige gear, og der skal også være skivebremser. Jeg regner med at skulle køre stort set hele året, da investeringen er i stedet for 2. bil eller offentlig transport.

Jeg har fundet to cykler, som jeg lige nu vakler imellem. Det er:

BH Neo Jet http://www.fantombike.dk/pi/BH_Neo_Jet_ ... 8_346.aspx

Sinus B4 (2013 modellen)
http://www.ecykler.dk/dame/2068-sinus-b4-da-13.html
Jeg har prøvet begge dog Neo Cross istedet.
Kan umiddelbart bedst lide Sinus, men den mangler den støddæmper i forgaflen som opsuger stød fra bump og dårlig asfalt.
Syntes at BH'en accelerer bedre, men det smalle styr er i min optik en bagdel, der gør cyklen sværere at styre over længere afstande, ligesom den mangler skærme, lås, lys og bagagebærer. Ligeledes har Sinus anerkendte Schwalbe dæk og forekommer mig at være lidt bedre kvalitet, men den er jo også nedsat 5.000 kr. Jeg tror endvidere at krankmotoren kan køre noget længere pr. opladning end den hidsige baghjulsmotor i BH'en.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 09 maj 2014 20:41

Mange tak for alle jeres kommentarer. Dem vil jeg tage med i mine overvejelser, og når jeg skal ud og prøve igen. For jeg skal helt bestemt ud og prøve nogle andre cykler samt dem, jeg hælder til igen.

ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 19 maj 2014 20:28

Så har jeg fået købt en elcykel. Det blev sinus b4 (2013-model), der vandt i sidste ende.

http://www.ecykler.dk/dame/2068-sinus-b4-da-13.html

Jeg har prøvet den tre gange, og det er den, jeg befinder mig bedst på. BH neo jet blev sløjfet, da jeg skrev med Jesper fra ebikecenteret? Han mente, at et batteri muligvis kun vil kunne holde distancen i lidt over 1 år, da motoren er ret frisk i optrækket.

Jeg prøvede en sinus cykel med 2014-motor og så sinus b4 med 2013-motor lige efter hinanden, og den lille forskel jeg kunne mærke, var ikke 3000 kr. værd, som cyklen med den nye motor ville koste ekstra.

Jeg vil gerne takke jer alle for gode input, som har hjulpet mig til at vælge. Nu glæder jeg mig bare til at få den hentet og så begynde at cykle til og fra arbejdet.

Når jeg får kørt på den, skal jeg nok skrive lidt herinde.

Mvh Ane

Besvar