Hjælp til valg af elcykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 30 apr 2014 19:20

Jeg har gået og kigget lidt på elcykler og har også været ude og prøve nogle herunder et besøg hos Fantombike i Brøndby og ebikecenteret på Amager.

Jeg har 35 km hver vej til og fra arbejde, og jeg vil gerne have en City/sportsmodel. Med afstanden hælder jeg mest til udvendige gear, og der skal også være skivebremser. Jeg regner med at skulle køre stort set hele året, da investeringen er i stedet for 2. bil eller offentlig transport.

Jeg har fundet to cykler, som jeg lige nu vakler imellem. Det er:

BH Neo Jet http://www.fantombike.dk/pi/BH_Neo_Jet_ ... 8_346.aspx

Sinus B4 (2013 modellen)
http://www.ecykler.dk/dame/2068-sinus-b4-da-13.html

Lige nu er det BHen, der fører. Hvad siger I til de to modeller? Og har I andre forslag?
Jeg ved godt, at Terminator har en dårlig erfaring med BH, og derfor er jeg også meget i tvivl om, jeg skal smide så mange penge efter den. MEN den er bare klart federe at køre på end de andre, jeg har prøvet.

Sinusen er sidste års model, og jeg har også fundet ud af, at det samme gælder motoren, da Bosch har lanceret en ny model i 2014. Selv tænker jeg, at det måske ikke er så smart at vælge en ældre motormodel, da udviklingen går rygende hurtigt indenfor dette område. Hvad tænker I?

Jeg ser frem til jeres svar. På forhånd tak.

Ane

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Vildkat » 01 maj 2014 03:52

Elcykler er meget med følelser, teknik og pris.
Billederne har jeg ikke formateret til samme størrelse, så der skal ikke lægges noget i det.
BH Neo.jpg
BH Neo.jpg (8.72 KiB) Vist 24230 gange
sinus-b4-da-13.jpg
sinus-b4-da-13.jpg (286.15 KiB) Vist 24230 gange
Det som jeg bemærker er at:
BH Neo mangler bagagebære, Lys ? og er dyrere.
Sinus har den speedometer?, rækkeviden er vildt overdrevet og kan ikke tages seriøs.

Men jeg har ikke prøvet nogle af dem.

ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 01 maj 2014 08:10

Hvis det bliver BHen, skal der monteres bagagebærer, hvilket selvfølgelig gør den lidt dyrere.
Jeg har ikke fokuseret så meget på lygter, da jeg har nogle på min nuværende alm. cykel, som jeg kan flytte over på.

Hvad tænker du på i forhold til speedometer? Der sidder en lille skærm på styret, hvor niveauet styres, og hvor man samtidig kan følge med i, hvor meget der er tilbage på batteriet og andre oplysninger.
Ja rækkeviden er klart overvurderet. Men jeg bør vel kunne bruge et batteri på 11 ah eller skal jeg højere op, hvis det er muligt?

Jeg hælder klart mest til BHen efter en prøvetur på begge (og nogle stykker andre). Men Terminators historie gør mig bare i tvivl om, jeg virkelig skal poste så mange ekstra penge efter den.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 01 maj 2014 15:13

ane-bane skrev:Jeg har 35 km hver vej til og fra arbejde, og jeg vil gerne have en City/sportsmodel. Med afstanden hælder jeg mest til udvendige gear, og der skal også være skivebremser. Jeg regner med at skulle køre stort set hele året, da investeringen er i stedet for 2. bil eller offentlig transport.
35 km hver vej vil helt sikkert kræve opladning på arbejdet og du skal regne med en transporttid på op mod 1½ time hver vej.
Alene køretiden ved konstant 25 km/t for 35 km er jo en time og 24 min.
Hvis motoren bruger fuld effekt på hele turen 70 km ved 25 km/t vil det kræve et batteri på ca. 20 Ah ved 36V i teorien og det er uden effekttab.

Ved maks. effekt for motoren kan du regne med ca. 1½ times køretid på de 2 cykler eller måske 40 km i praksis. Hjælper du meget kan afstanden måske fordobles.
Jeg kører selv ca. 35 km på min Hybrid 26", som også kan bruges af damer/piger. Kører i praksis 28-29 km på flad vej ved moderat tråd i pedalerne (er træt i benene efter 14-15 km, men sveder ikke). Mine 14 km til arbejde tager ca. 35 minutter lidt afhængigt af lyskrydsene og trafikken.
http://smartmove.dk/elcykler/hybrid26/
Cyklen er mere komplet end BH Neo Cross/Jet og virker mere komfortabel at køre på.
Med sadlen i bund kan selv en pige på 160 cm bruge cyklen og i topstilling kan en mand på op nmod 2 meter ligeledes have glæde af den. Bemærk at der er skærme, speedometer, lygter og bagagerack på denne, så der kommer ikke ret mange ekstraudgifter oveni de 13.000 kr som den koster for tiden (med 10 Ah batteri).
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Thomas » 01 maj 2014 15:25

Billede

Damemodellen af Sinus B4 ser for øvrigt således ud.
Og virker som et fornuftigt køb til 16.000 kr.
Forskifteren kan let undværes og der bliver blot færre dele der kan gå i stykker.
Tvivler på at man i praksis mangler gear på sin elcykel, når den har 10 gear.

PS: du skal have minimum en prøvetur på 10 km inden du beslutter dig endeligt.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Arvicola Terrestris » 01 maj 2014 15:41

Hej Ane

Få sat nogle ordentlige dæk på, BH'en har vist bare noget Kina plast på, f.eks. Schwalbe Marathon Plus så punktere du aldrig.

Jeg antager batterierne begge er LiFePO4 når de skriver Lithium-Ion men find ud af det først. LiFePO4 har bedre levetid.

Vælg et stort batteri, du planlægger at køre ret langt hver dag, man har også en tendens til at køre mere og længere når der kommer el-motor på cyklen, ca. 500 Wh er et stort batteri, eller 36V 15Ah.

/Philip

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af Vildkat » 01 maj 2014 18:05

ane-bane skrev: Hvad tænker du på i forhold til speedometer? Der sidder en lille skærm på styret, hvor niveauet styres, og hvor man samtidig kan følge med i, hvor meget der er tilbage på batteriet og andre oplysninger.
BH har integreret speedometer og styreboks på styret, hvilket er super dejligt at have når man cykler.

Der kan være problemer med at montere et trådløs speedometer bagefter, fordi motoren udsender elektronisk støj som speedometeret tror, at det er signal fra føleren. Om det er et problem med de valgte modeller, ved jeg ikke fordi motoren er rykket længere bagud på cyklen i forhold til en forhjulsmotor. Der er måske andre som har gjort erfaringer med det før.

Jeg ville nok også vælge en model med et stort 36V 20Ah, fordi du vil køre den distance, ellers skal du lade cyklen op på arbejdet. Du vil kunne køre hele distancen på et opladning, men så vil dit batteri blive hurtigt nedslidt. Se evt. debatten under Batteri fanebladet.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af OdinTor » 01 maj 2014 23:02

... Jeg har en Bh Neo Jet, som jeg købte for 2 mdr siden. Jeg prøvede rigtigt mange cykler bla. tre forskellige med krankmotor, inden jeg bestemte mig for Bh Neo Jet. Jeg har bestemt ikke fortrudt. Den kører fantastisk godt, og den kører nemt 30 til 32 km i timen med ganske almindelig cykelindsats ( puls ca 130 til 140). Jeg kan køre ca. 60 km på en opladning med max motor assist.
Det er lidt ærgeligt, at der skal monteres skærme, schwalbe maraton plus dæk, bagagebærer, 11 amp batteri, samt godkendt lås.

Jeg fik det hele for 19.344 kr :D

Lys købte jeg på nettet. Kan købes meget billigt eller meget dyrt afhængigt af kvalitet.

Der er andre indlæg på siden. du burde læse om BH Neo Jet's storebror. Den hedder vist nok Bh Neo Cross ?

Min cykel kører helt uden problemer og er rigtig sjov at køre på. Mange cykler går nærmest i stå ved 25 km/t, hvilket BH Neo Jet ikke gør ...

Mvh ...

ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 02 maj 2014 13:00

Thomas skrev: 35 km hver vej vil helt sikkert kræve opladning på arbejdet og du skal regne med en transporttid på op mod 1½ time hver vej.
Alene køretiden ved konstant 25 km/t for 35 km er jo en time og 24 min.
Hvis motoren bruger fuld effekt på hele turen 70 km ved 25 km/t vil det kræve et batteri på ca. 20 Ah ved 36V i teorien og det er uden effekttab.

Ved maks. effekt for motoren kan du regne med ca. 1½ times køretid på de 2 cykler eller måske 40 km i praksis. Hjælper du meget kan afstanden måske fordobles.
Jeg kører selv ca. 35 km på min Hybrid 26", som også kan bruges af damer/piger. Kører i praksis 28-29 km på flad vej ved moderat tråd i pedalerne (er træt i benene efter 14-15 km, men sveder ikke). Mine 14 km til arbejde tager ca. 35 minutter lidt afhængigt af lyskrydsene og trafikken.
http://smartmove.dk/elcykler/hybrid26/
Cyklen er mere komplet end BH Neo Cross/Jet og virker mere komfortabel at køre på.
Med sadlen i bund kan selv en pige på 160 cm bruge cyklen og i topstilling kan en mand på op nmod 2 meter ligeledes have glæde af den. Bemærk at der er skærme, speedometer, lygter og bagagerack på denne, så der kommer ikke ret mange ekstraudgifter oveni de 13.000 kr som den koster for tiden (med 10 Ah batteri).
Jeg regner med at skulle lade op på arbejdet uanset hvad for ikke at slide lige så meget på batteriet, som hvis jeg stort set kører det helt fladt.
Ja turen er en bid vej, men det tager mig ca. 1½ time med det offentlige, så det kan en elcykel godt hamle op med. Samtidig får jeg motionen, hvilket jeg skal lægge til udover transporttiden i øjeblikket. Derfor kommer jeg heller ikke til at skulle køre med max effekt, da jeg også gerne vil have motion ud af det.
Tidligere cyklede jeg 2x11 km om dagen til og fra arbejde på en almindelig cykel, hvilket ikke var noget problem, men nu er vi flyttet så langt væk, at det ikke går med almindelig cykel. Og vi vil ikke anskaffe os bil nummer 2, som ellers ville kunne gøre transporttiden meget hurtigere.

Tak for linket. Jeg tror ikke lige, at den er noget for mig. Ellers en rimelig pris.
Senest rettet af ane-bane 02 maj 2014 13:14, rettet i alt 1 gang.

ane-bane
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 apr 2014 20:33

Re: Hjælp til valg af elcykel

Indlæg af ane-bane » 02 maj 2014 13:02

Arvicola Terrestris skrev:Hej Ane

Få sat nogle ordentlige dæk på, BH'en har vist bare noget Kina plast på, f.eks. Schwalbe Marathon Plus så punktere du aldrig.

Jeg antager batterierne begge er LiFePO4 når de skriver Lithium-Ion men find ud af det først. LiFePO4 har bedre levetid.

Vælg et stort batteri, du planlægger at køre ret langt hver dag, man har også en tendens til at køre mere og længere når der kommer el-motor på cyklen, ca. 500 Wh er et stort batteri, eller 36V 15Ah.

/Philip
Tak for tippet omkring hvilket dæk, jeg skal vælge, for der skal helt klart andre dæk på end dem, der sidder der, hvis jeg vælger BHen.

Jeg vil spørge ind til typen af batteri.

Besvar