Motor?

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
kozz
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 aug 2015 07:26

Motor?

Indlæg af kozz » 06 aug 2015 21:26

Hvad ville i vælge. Center eller baghjulsmotor og hvorfor?
Jeg tænke mest, at det måske er bøvlet ved punktering, hvis man har motor på baghjulet?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Motor?

Indlæg af dk1 » 07 aug 2015 08:02

Kan du ikke mærke forskel ?
Jeg syntes at baghjulsmotor føles som at cykle på en almindelig cykel, mens krank giver en anden følelse, og ikke mindst hvis der er fodbremse på.
Men det kommer nok an på hvad man skal bruge den til (landevej, skov etc), og måske hvordan eller hvor "agresivt" man cykler.
Men så er der jo også forskel på hvordan forskellige krankmotorer føles at køre med.....

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Motor?

Indlæg af Thomas » 07 aug 2015 09:18

Man monterer Schwalbe dæk med god beskyttelse mod punktering, f.eks. Marathon eller Energizer og sørger for at holde dem pumpet til normalt tryk ved hver tur, så undgås punkteringer stort set.
Har selv kørt omkring 1.500 km på mine Energizer nu uden problemer og uden synligt slid.
Punkterede på baghjulet efter ca. 500 km med det oprindelige Kenda-dæk, så det blev skiftet i den forbindelse.

http://www.cykelgear.dk/reservedele/dae ... ss-700c32c
http://www.cykelgear.dk/reservedele/dae ... gizer-plus

Energizer anbefales generelt til Elcykler grundet den lavere rullemodstand og svarer i beskyttelse til det oprindelige Marathon dæk.
Vægten er dog høj for disse typer, 810 g for Marathon plus og 645 g for Energizer i str. 32c og endnu tungere i de 40c-dæk som mange elcykler benytter.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Motor?

Indlæg af Thomas » 07 aug 2015 09:21

Har for øvrigt selv baghjulstræk og det giver ca. samme følelse som ved en almindelig cykel, dog er hjælpen en smule aggressiv, når man starter, da BH desværre ikke bruger en korrekt momentmåler.
Krankmotorerne er vist mere glidende i deres hjælp ved lav hastighed, hvilket er behageligt ved passage af bomme og lignende ved normalt brug af cyklen.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Motor?

Indlæg af Terminator » 07 aug 2015 11:08

Energizer dæk er der vel kun 3 mm. indlæg i og Marathon Plus er der 5 mm indlæg i?

Mit valg er helt klart et Marathon Plus.....og jeg har også erfaring med Energizer og jeg mener ikke at rullemodstanden er dårligere på et Marathon Plus (den nye udgave).....men det er det måske hvis man måler det med diverse apparaturer....når det er sagt er Energizer også et godt dæk... - men jeg foretrækker de 2 mm mere beskyttelse..for jeg gider ikke punktere.. :D

Jeg har haft to cykler med baghjulsmotor, men jeg foretrækker klart en krankmotor..hvorfor? Det føles bedre med tyngdepunktet tættere på midten...men kommer nok an på hvordan man bruger cyklen og de nye baghjulsmotorer er mindre end de var på mine to, så jeg kan nok ikke bedømme det helt nu om dage.... Hvis ikke jeg kunne finde en cykel med krankmotor der passede mig, ville jeg da gerne købe en med baghjulsmotor.....det er nok smag og behag...

Fra info på Fantombike.dk

cykler med momentstyring, da man kan tillade sig det uden at cyklen render af med rytteren. En anden ting man også skal overveje er om man ønsker motoren i forhjul, baghjul eller i kranken(Centermotor). De har hver deres fordele. Forhjulsmotoren, er den billigste variant, med alle muligheder for forskellige kombinationer af gear og bremser. Baghjulsmotoren har den fordel at den ikke koster ret meget mere end forhjulsmotoren, men til gengæld giver trækket på baghjulet, som føles mest naturligt. Ulempen er at der er en del begrænsninger i valg af gear/bremser, da navet jo tager pladsen, hvor et evt. gearnav skal sidde. Sidste skud på stammen, Centermotoren har den klare fordel at den giver trækket på baghjulen, men stadig giver mulighed for at have indvendige gear og fodbremse. Som er det der er problemet med baghjulsmotoren. Centermotoren bliver også omgearet af cyklens gearsystem, så typisk kører cykler med centermotor længere på samme størrelse batteri end de andre 2 typer. Hvis man ikke bruger sine gear og udelukkende kører i højeste gear, kan det så til gengæld have modsatte effekt på rækkevidden. Centermotorens ulempe er at den typisk koster mere end de 2 andre motortyper. Der er endda også kommer modeller med automatgear, hvor det bestemt har en positiv indflydelse på rækkevidden, da gearskiftet holdes bedre i rette gear.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar