Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
KennethR
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 dec 2015 21:35

Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af KennethR » 11 dec 2015 22:10

Hej,

Helt ny her, men jeg lægger hårdt ud :D

Jeg har cyklet meget, men aldrig siddet på en el-cykel. Jeg ved godt at jeg naturligvis skal prøve nogle forskellige, men jeg ved også at hvis jeg går til en forhandler, så vil han jo aldrig anbefale en løsning som han ikke selv sælger, så jeg forsøger her med alle mine spørgsmål inden jeg så tager til en forhandler. Jeg bor i øvrigt på Vestegnen, så jeg har mange indenfor rækkevidde.

Først mit behov og budget:

Jeg skal som udgangspunkt kun bruge cyklen til og fra arbejde. 11km hver vej. Det er almindelig vej det meste jeg skal køre på, men måske lidt grus.
Jeg skal køre hele året - nok også selvom der ligger 10cm sne. Det har jeg tidligere gjort (jeg har bil nu, men sælger skidtet)
Jeg er 192 høj, og vejer lige over 100kg, hvis det har betydning. Jeg kan godt lide at sidde rimeligt komfortabelt - jeg HAR kørt de 50T km på racer jeg skal i dette liv :D
Mit budget er i omegnen af 20T - evt. op mod 25T hvis der er noget der taler MEGET for at gå derop i pris.

Og så til mine spørgsmål:

1) Der er MANGE mærker, og jeg kender dem ikke. Er der en håndfuld topmærker, som er bedre end "alle de andre" ? Jeg har selv set på Gazelle & A2B på nettet, men det er svært at overskue alle mærkerne. Jeg har set på A2B hybrid til små 18T hvis jeg ellers gider have den i rød/sølv/hvid.
2) Jeg har overvejet en "knallert 45 elcykel" - som jeg opfatter det, så kan man lovligt bruge dem på cykelstien, hvis cyklen uden assist kører under 30kmt. Er der nogle herinde der har erfaring med de hurtige cykler, både lovmæssigt og praktisk ? Forsikringen sutter dog hvis man skal have kasko...
3) Jeg har læst (bl.a. herinde i forummet) at nogle mærker/modeller assisterer lidt over de 25kmt - hvilke mærker/modeller er bedst i den sammenhæng ?
4) hvor godt virker de indvendige gear på el-cykler ? Jeg har det med 7 gear på min almindelige MBK cykel, og er ok tilfreds
5) Og hvad med automatgear? Er det noget værd ?
6) Krankmotor eller i bagnavet ? Hvis jeg skal på indvendige gear så er det vel kun krankmotor der er en mulighed, men hvad anbefaler I ellers?
7) Andre ting/anbefalinger?

Har lige læst om Kalkhoff, som virker som en lækker cykel. Nogen der har kommentarer til det mærke ? Kunne fx være Kalkhoff Agattu B8. Hvis det skal være indenfor mit budget.

Hilsen Kenneth

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af Thomas » 12 dec 2015 11:09

Jeg har haft en A2B hybrid og var meget glad for den.
Designet er dog kke helt som en cykel og den skinner meget i øjnene. Min blev jo også stjålet efter 3 måneder.
Gearingen er noget lav på sådan en, men det kan rettes med lidt større krans foran.

Efter at have prøvet en del elcykler faldt valget på BH Neo Cross for mit vedkommende.
BH er nok det mærke der har de kraftigste motorer og som hjælper mest op til ca. 28 km/t.
Jeg er præcis samme højde og vægt som dig og er godt tilpas på min Neo Cross.

Der er en del fine modeller med krankmotor, desværre operer flere af dem med udveksling i bagnavet, som i teorien giver større tab.

Mht. til 45 km/t elcykel så må denne ikke køre på cykelstien, da den jo er indregistreret til 45 km/t og kørsel på vejen.
Din regel lyder helt selvopfundet, hvordan skal man kunne afgøre hvor hurtigt en cykel kan køre uden hjælp af elmotoren.
En stor motor som f.eks. Cancellara kan jo uden tvivl få den over 25 km/t!

Kørsel om vinteren med glat vej og baghjulstræk må frarådes, men kan vel lade sig gøre med lav assistniveau.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af Thomas » 12 dec 2015 11:11

Fantom bike på Vallensbækvej har mange forskellige modeller hjemme du kan prøve, så du kan få en fornemmelse af hvad der virker bedst for dig.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

KennethR
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 dec 2015 21:35

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af KennethR » 12 dec 2015 12:16

Tak for input Thomas.

Angående reglen med kørsel på cykelsti, så er det faktisk fundet her http://www.ebikecenter.dk/guide/laes-vo ... -op-og-ned

Jeg synes det giver god mening, for en Puch Maxi kan jo teoretisk set også trædes op til over 30km/t hvis man går til den i pedalerne. Angående hvilken hastighed den kan køre "alene", så er det jo nok en beregning ud fra antal W den yder.

Men jeg er enig i at ovenstående ikke er noget der er udbredt enighed om, det var også derfor jeg ville høre herinde om der var nogen der havde erfaring med den regel.

Jeg prøver at tage ud og kigge på BH, og de andre :D

Hilsen Kenneth

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af Vildkat » 15 dec 2015 12:22

Det er svært for at politiet at kontrollere ulovlige elcykler, men er de i tvivl, har de ret til at sende cyklen til undersøgelse, og til knallert har de nogle mobile rulle felter som de måske kan bruge på en elcykel.

Over 30km/t får vindmodstanden en større betydning, så det er jeg har oplevet med elcykler, er at det er ikke mange km hurtigere man cykler, efter at motoren slår fra. Dog har jeg på liggecykel set en klar fordel, at elmotoren hjælper ved bakker og i modvind, og ellers er det muskelkraft som giver den høje hastighed.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af Thomas » 15 dec 2015 16:52

Andre er altså af en anden opfattelse end E-bikes hjemmeopfundne regel!
http://ing.dk/artikel/ulovlige-elcykler ... ier-180256
Der er ingen som helst tvivl om at en Elcykel godkendt til hastigheder op til 45 km/t skal indregistreres og køre på vejen, ligesom en knallert-45!
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

KennethR
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 dec 2015 21:35

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af KennethR » 15 dec 2015 18:26

Thomas skrev:Andre er altså af en anden opfattelse end E-bikes hjemmeopfundne regel!
http://ing.dk/artikel/ulovlige-elcykler ... ier-180256
Der er ingen som helst tvivl om at en Elcykel godkendt til hastigheder op til 45 km/t skal indregistreres og køre på vejen, ligesom en knallert-45!
Hej igen,

Jeg er selv gået bort fra at overveje en 45km/t elcykel, da der er for mange ulemper med den i forhold til fordelene, men diskussionen er interessant, og SÅ sort/hvidt er det vidst heller ikke. Se fx dette:
»Styrelsen ser ofte speed pedelecs med en EU-godkendelse, der angiver en maksimal hastighed på for eksempel 18 km/t (hastighed hvorved den kører selv uden brug af pedaler), og hvor der samtidig oplyses om, at ved aktivering af pedaler, assisteres den op til 45 km/t,« skriver trafikstyrelsen og tilføjer:

»Det er Trafik- og Byggestyrelsens vurdering, at det er den assisterende maks. hastighed, der er afgørende for kategorisering af køretøjet, og som også burde have været angivet som maks. hastighed på EU-godkendelsen. Styrelsen vil derfor indlede en dialog med de udenlandske myndigheder, om baggrunden for udstedelsen af de ovennævnte EU-typegodkendelser.«
Det ser altså ikke ud til at være nagelfast hvilke regler der gælder(der skal nok en dom til førend det blive endeligt afklaret), men jeg håber da en dag at det bliver muligt at bruge dem lovligt på cykelstien op til en vis hastighed, og så op til 45km/t dér hvor man alligevel kører på vejen(altså veje uden cykelsti). Det er jo tåbeligt at man på sin racer kan køre langt hurtigere end man kan på en elcykel.

Hilsen Kenneth

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mange spørgsmål ang. min første elcykel

Indlæg af Vildkat » 23 dec 2015 09:48

Køretøjer er opdelt i forskellige klasse, eksempelvis er der cykler (og elcykler 250W), lille knallert (30km/t), stor knallert (45km/t).
Så det er en udfordring i lovgivningen, at der er overlap imellem to typer, med samme motorkraft.
At en racercykel kan køre 45km/t er ret let at afgøre. Nye typer som eksempelvis en segway er klassificeret som en elcykel. Et segboard er ikke godkendt, da den ikke er defineret som type.

Besvar