Elcykler fra Thansen/Biltema?

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
ThomasC
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04 aug 2016 09:01

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af ThomasC » 04 aug 2016 12:34

Jeg har selv set tilbuddet og efterfølgende taget en prøvetur på Yosemite fra Biltema. Jeg synes den trak godt. Det skal siges at det er min første gang jeg prøver en el-cykel, så sammenligningsgrundlaget var ikke til stede.

Prisen ved Biltema og Thansen er favorable og for min økonomi overkommelig. Når det så er sagt, følger jeg med stor interesse med i denne spændende tråd og håber at der kommer flere interessante input :)

Sælgeren fra Biltema fortalte, at han havde den lidt ældre herremodel med batteri i bagagebærer, som han med succes havde benyttet på 3. år nu. Han har som jeg selv, 7 km til og fra arbejde.

Håber at der kommer tilkendegivelser/erfariunger vedr. disse cykler, og/eller flere kompetente input for andre næsten lige så "billige" MTB-el-cykler :D

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af dk1 » 04 aug 2016 18:14

Syntes der er ved at være flere fede cykler til priser omkring de 10.000...

Den her BH er rigtig flot, men har ikke så lang rækkevidde på batteriet:
http://fantombike.dk/herreelcykler-race ... ykler.html

Den her kan påsætttes en ekstra "tommelfinger" speeder, og så kan den køre noget hurtigere end de 25km/t, og så er den med krankmotor til 11.000kr:
http://fantombike.dk/1848-raam-cre_10-n ... ykler.html

ThomasC
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04 aug 2016 09:01

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af ThomasC » 04 aug 2016 20:13

Om det er 8,10 eller 12 gør ikke så meget. Men jeg synes det begynder at gøre ondt, når vi kravler over 16 k.

Hvordan ved du at den der hedder RAAM kan køre mere de 25 km? På linket står der at den hjælper op til 25 kmt.

For mig det ud som om at de fleste cykler ligger omkring 400 wh. Den der hedder RAAM præsterer kun 317. Ved ikke hvad wh står for, men går ud fra at det må have noget med distancen at gøre?

Bibendum
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2014 23:52

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af Bibendum » 04 aug 2016 22:12

Hej Thomas.

Det er korrekt at Raam kan komme til at kører stærkere ved at monterer en fingerspeeder.
Elsystemet er produceret til at kunne kører 25km/t uden brug af fingerspeeder og væsentlig stærkere med fingerspeeder.

Der er lande hvor der ingen begrænsning er på hastigheden, så de får systemet med fingerspeederen monteret. Men i Danmark er det ikke lovligt at systemet kan trække dig over 25 km/t. så der er fingerspeederen afmonteret. Men kan monteres hvis man ønsker det til f.eks. banekørsel.

Jeg hørte at der i efteråret havde været afholdt et MTB løb med elcykler, hvor Bosch Performance og Shimano Steps var representeret på en del cykler. Men der var kun én cykel med med det elsystem som sidder på Raam og Cultima. Det var den vindende cykel.

Med hensyn til WH så står det for Watt Hours eller watt timer om du vil. Mange bliver forvirret når man sammenligner elcykler og nogle kører med 24Volt andre 48Volt men de fleste 36V
Når man så kigger på hvor meget strøm man har til rådighed. Så kigger man på hvor mange ampere man har. Men det kan ikke sammenlignes på tværs af Voltene. Da man forbruger mange flere ampere i timen på et 24V system end på et 36V system. Watt Timerne til gengæld kan sammenlignes på tværs af alle systemer. Det regnes ud ved at gange Volt med Ampere.
Altså er et 24Volt 10Ampere batteri på 240Wh
Et 36Volt 7Ampere giver 252 Wh
Tager man så watt timerne og dividerer med 6, så får man en forholdsvis realistisk rækkevidde. Hvis man altså er aktiv cyklende selv.
Ved ovenstående eksempler vil rækkevidderne så være som følger.
240Wh/6= 40Km
252Wh/6= 42Km

Et batteri på de 317Wh vil så have en rækkevidde på ca. 53 km.
Hvor et 400 Wh. Vil give omkring 67km rækkevidde.

På cykler med centermotor vil man ofte kører længere på strømmen hvis man bruger sine gear rigtigt. Men kortere hvis man f.eks altid kører i det højeste gear.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af dk1 » 04 aug 2016 22:33

Hej Thomas
Kan godt forstå det er lidt forvirrende med forskellige forkortelser på strømudtryk, der ofte kastes rundt...

Elcykel motores ydeevne må lovmæssigt kun yde max 250 watt, hvilket ikke må forveksles med batteriers strøm kapacitet. Motor ydelse information i watt er idag dog uden betydning, da man kan gearer en motor både mekanisk og elektronisk til at yde mere eller mindre over kort eller lang tid. Skal man vurderer en motors ydeevne skal man vide hvor mange NewtonMeter den kan yde, men det tal oplyses ikke af ret mange. En elcykelmotor kan yde lige fra 20-30NM og helt op til 80-90NM, og det er uden at strømforbruget behøver at være 3-4 gange større....
En elcykels moment som er et andet udtryk (opleves i praksis) for en elcykels ydeevne (mulig styrke ved optræk eller cykling på bakker) er derfor i høj grad ikke kun et spørgsmål om en elmotors ydeevne i NM, men idag i høj grad et spørgsmål om hvordan elcyklens controller er programeret fra fabrikken.
Mange elcykler er dertil idag momentstyret efter hvor hårdt der trædes i pedaler og derfor måske også efter valgt mekanisk gear (det normale gearvalg på en cykel), hvilket også vil give forskellig "cykelfølelse", alt efter hvordan elsystemets styring er programeret.
Det er derfor at elcykler føles meget forskelligt at køre på, og kan f.eks have meget forskellig opstart og acceleration samt hvordan motorhjælpen "fades" ud omkring de 22-30 km/t.

Et batteri har en ydelse der måles i "watt timer" eller "watt hours" forkortet "wh". Et batteri's ydeevne i watt timer beregnes ved at gange batteriets antal volt med batteriets antal amperer.
Så har du et batteri på 36Volt på 11 Amperer, så har du en strøm kapacitet på 400 watt timer, hvilket giver et samlignings grundlag til at sammenligne strøm kapacitet med andre batterier.
F.eks har du en anden elcykel med et 48 Volt batteri på 10 Amperer, har den elcykel en "tank" på 480 watt timer, hvilket jo er et batteri med 20% højere strømkapacitet end det første batteri. (Til trods for at antal Amperer er mindre)
For de fleste cyklister vil en batteri kapacitet på 400wh svare til ca 60-70km cykling med fuld hjælp, og hvor man selv træder til som på en almindelig cykel. Man holder dog en en højere gennemsnitsfart, og væsentligt højere hvis man kører på bakker eller i modvind.

De 2 RAAM modeller kan monteres med en speeder (der typisk ligger i tilbehørs kassen), og holder man den nede under cykling, så stopper hjælpen ikke ved den normale max hastighed på 25 km/t. Har prøvet den ene RAAM model med knappen monteret, og den hjalp helt op til godt 40km/t med vippe kontakten helt nede. Knappen er ikke lovlig i Danmark, og er derfor ikke monteret, siges det....

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af dk1 » 04 aug 2016 22:51

Hovsa.... Der var vi 2 der svarede, og heldigvis enige :-)

Årsagen til at 48 Volt elsystemer ikke endnu er så udbredte, er at det er dyrere at producerer, men det burde blive mere populært fremover. Det kommer dog ikke højere, da grænsen ligger ved 50 volt for at værkstederne må røre ved dem, altså uden personale uddannet i stærkstrøm.

Bibendum
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2014 23:52

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af Bibendum » 04 aug 2016 23:04

Godt skrevet DK1

Et tillæg omkring motorer og trækkraft/forbrug.

Gazelle Innergy elsystemer på 250W og har en trækevne på 15Nm
Gazelle Innergy X2 elsystem er på 250W og har en trækevne på 45Nm.
Altså 3 gange så mange kræfter for samme strømforbrug.
I netop dette tilfælde er der en god grund til forskellen. Da 15Nm motoren kører helt uden planetgear og 45Nm motoren har planetgear.

Det bedste råd må være at tage et sted hen hvor der er et ordentlig udvalg af cykler og så få prøvet sig frem til hvad der passer bedst til ens behov og økonomi.

ThomasC
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04 aug 2016 09:01

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af ThomasC » 05 aug 2016 12:11

Fede inputs, :D

Tror jeg må lave en ny tråd, så denne tråd forbliver on-topic med erfaringer om T-hansen og Biltemas, etc.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af Thomas » 05 aug 2016 12:16

ThomasC skrev:Om det er 8,10 eller 12 gør ikke så meget. Men jeg synes det begynder at gøre ondt, når vi kravler over 16 k.

Hvordan ved du at den der hedder RAAM kan køre mere de 25 km? På linket står der at den hjælper op til 25 kmt.

For mig det ud som om at de fleste cykler ligger omkring 400 wh. Den der hedder RAAM præsterer kun 317. Ved ikke hvad wh står for, men går ud fra at det må have noget med distancen at gøre?
Begge de 2 fra Fantombike kan anbefales, batteriet rækker let til dine daglige ture.

Wh angiver hvor stort batteriet er.
Er motoren på 250 W kræver det altså 250 Wh at holde den kørende på maksimal kraft i en time.
At dividere med 6 for at udregne rækkevidde er lige optimistiskt nok, brug hellere 7 eller 8, dog meget afhængigt af hjælpeniveau og hastighed. Men på fuld speed omkring 28-30 rigtige km/t holder mit 420Wh batteri til ca. 60 km, altså faktor 7. Og jeg er selv helt flad, så bestemt ikke kun batteriet der driver cyklen frem.

Har selv en BH neocross, der ikke forhandles mere og på den var det let at montere skærme, lås, bagagebærer og kraftigt lys.
refleksen på bagagebærer kan med fordel erstattes af diodelygte med refleks og foran har jeg en kraftig lygte, der reelt lyser stien op indeni skoven.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Elcykler fra Thansen/Biltema?

Indlæg af dk1 » 05 aug 2016 16:28

BH holder så også en højere tophastighed med en ekstra 3-4-5 km/t hvilket nok forklarer at dit faktortal er lidt højere. Til gengæld for en højere fart og hurtigt optræk, så koster det på distancen.....

Besvar