Er det overkill? Valg af el-mtb...

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 30 mar 2017 17:33

Jeg har to forskellige cykler i kiggerten i øjeblikket og har brug for lidt input til hvad jeg skal vælge. Mit behov vil være ca. 20 km. cykling hver dag, til og fra arbejde, på cykelsti 90% af vejen, resten på landevej. Derudover påtænker jeg at tage nogle små-ture i weekenderne hvor jeg evt. vil prøve lidt mere kuperet terræn, måske endda noget skovkørsel, men ved ikke på nuværende tidspunkt, hvor meget det rent faktisk vil blive til.

Jeg har indsnævret mit valg til følgende to cykler, som begge har Yamaha motor og 500 watt batteri:

1. Haibike Sduro AllMtn 6.0 - pris ca. 28-30 kilo
Billede

2. Haibike Sduro HardNine 5.5 - pris ca. 20-22 kilo.
Billede

Førstnævnte har full suspension, mens HardNine'en kun har suspension foran.

Hvor meget betyder det for kørekomforten på alm. asfalt at have affjedring bagi, giver det en væsentlig bedre køreoplevelse? Det skal nævnes at jeg er en stor fyr på 120 kilo og 193 cm.

Er det overkill at bruge 8-10 tusind kr. ekstra ift. at det meste af min kørsel vil komme til at foregå på cykelsti og alm. landevej?

Er der nogen der ved hvad man ellers får for sine ekstra 8-10 tusind kr., hvis man vælger AllMtn modellen fremfor HardNine'en, udover full suspension? Jeg synes det er lidt svært at gennemskue Haibike's modelprogram.

Hvilken cykel ville i vælge ud fra mit beskrevne behov?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 31 mar 2017 19:32

Haibike Sduro HardNine 5.5

Efter min mening er det vigtigt du først prøver en FS. Det behøver jo ikke være en Haibike, blot en FS. På den måde bliver det nemmere at vurdere for dig.


Jeg har aldrig haft en full suspension, men prøvekørte en Bulls Full S. med Brose motor i sidste måned. Det var op og ned ad bakkerne i Hobro.
Det var da sjovt at mærke den "bløde" bagende når jeg kørte over et lille hul. Men jeg ville aldrig købe en til min kørsel som 99% af tiden foregår på normal dansk asfalt.

Der er også ekstra vedligeholdelse på bagdæmperen siger de kloge. Det er nok mest når man bruger den til MTB kørsel.
Men hvis du på et tidspunkt gerne vil køre lidt skovkørsel ville den da nok være lidt behageligere.

Min Haibike Cross RX klarer da en lille skovtur i ny og næ, men kun i lettere grad. Cyklen er ikke bygget til det helt store hopperi...

Taget din vægt i betragtning skal du være sikker på den kan holde til din vægt. Jeg selv vejer 102 kg. Og INGEN forhandlere jeg har snakket med, ved hvad deres cykler de sælger, må bære af vægt. Nogle siger det ene, nogle det andet. Dem der siger max totalvægt er incl. cykel, ja så ved de ikke hvad cyklen er godkendt til. De ved ikke hvad produkt de sælger. Det fortæller jeg senere om her viewtopic.php?f=12&t=933

Begge cykler står der en max belastning på 120 kg. Spørger du en forhandler siger han det er uden cykel, spørger du en anden siger de at det er incl. cykel.

Jeg køber cykler der står 130 kg på, så er jeg sikker på det passer til mig.. f.eks den her http://www.haibike.com/de/DE/bikes/295/ ... 4558011748 eller den her http://www.haibike.com/de/DE/bikes/273/ ... 0748#specs

Men begge cykler du kigger på er lækre, om du vil betale så meget mere for 6.0 er din afgørelse...
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

KUB
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 maj 2013 08:54

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af KUB » 01 apr 2017 19:04

Der er andre forskelle på cyklerne.

Saddelpinden på Haibike Sduro AllMtn 6.0 er af teleskoptypen. Det betyder at du kan hæve og sænke sadlen fra et greb på styret. Det er en lækker feature ved kørsel i skoven. Jeg bruger det selv når jeg svinger benet over sadlen som så er sænket. Jeg er ikke når så høj som dig.

Bremserne er bedre på Haibike Sduro AllMtn 6.0. Det har størst betydning ved kørsel ned af lange stejle bakker. Jeg kører i alperne om sommeren og her er det helt super. Men generelt, -super bremser.

Jeg ville klart vælge en Haibike Sduro AllMtn 6.0.

donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 01 apr 2017 20:30

Jeg prøvede en ebike i dag for første gang, det var dog med Bosch motoren, men en rigtig fed og sjov tur. Det var en citybike, da det var den eneste de havde i butikken, så skal tilbage i næste weekend og prøve en mtb. Jeg er blevet lidt i om det vil være bedre med en cross eller citybike model ud fra mine behov om daglig pendling. Der får man væsentlig mere udstyr med i prisen (så som skærme, lygter, etc), men det er jo så heller ikke en mtb, der kan gå offroad, som jeg gerne vil i gang med.

Hvordan oplever I egentlig kørekomforten når I bruger jeres mtb med de brede nubrede dæk på en helt alm. asfalteret vej? Bliver det en ujævn fornøjelse/følelse eller er der en ligeså god komfort som på en cross eller citybike med væsentlig tyndere dæk? Den citybike jeg kørte på idag indbød ikke til ret meget sjov og spas. Kunne ikke forestille mig at hoppe udover kantsten osv. på den. Vil gerne kunne lege lidt på min cykel, men omvendt skal det primære formål, som er daglig pendling jo tilgodeses først og fremmest.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 01 apr 2017 20:52

Hvor bor du?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 01 apr 2017 21:06

Jeg bor i Give, nord for Vejle.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 01 apr 2017 21:14

Ok. Hvem kigger du cykler hos?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 01 apr 2017 22:14

Herning Cykelcenter og skal til Århus ebikestore i påsken og kigge. Kan du anbefale andre i området?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 01 apr 2017 22:33

https://www.cyclingfreak.dk/elcykler/

https://www.smartcykler.dk/cykler/-/elc ... index=true

Den her er i Hornslet ca. 20 km udenfor Aarhus. havde jeg ikke forudbestilt min Cube SL, var jeg sprunget på den her. Det er en fed rabat!

http://abc-centret.dk/produkt/morrison- ... 29-el-mtb/

https://www.morrison-bikes.de/bikes/e-bike/cree-2

Ang. nubrede dæk på asfalt.
Jeg kørte ca. 4.000 km på min Cube (som blev solgt sidste år) og fandt ud af det kørte ok med de nubrede dæk. Dvs bagpå havde jeg sat dette på https://www.cykelgear.dk/reservedele/da ... mtb-29x210
Da det har en ubrudt "flade" i midten har min oplevelse nok været lidt bedre end med to nubrede. Min gns fart var lidt lavere.
Men det var fint nok at køre en MTB på landevej.
Den nye Cube SL jeg har bestilt får jeg sat alm. Schwalbe Marathon Plus på.

PS: De billigste Haibike Sduro 2017 har et sindsygt åndsvagt controldisplay..eller hvad man nu skal kalde det. Jeg forstår IKKE de laver sådan et!
Vedhæftede filer
Haibike_2017_Technic_Yamaha_LED-1024x364.png
Haibike_2017_Technic_Yamaha_LED-1024x364.png (159.04 KiB) Vist 19646 gange
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Thomas » 02 apr 2017 12:00

193 cm og 120 kg minder om mine 192 cm og 107 kg.
Pas på med at vælge en for lille cykel, hvis du mest kører på landevej og cykelsti.
Kører personligt på en crossover og har endda sat Energizer dæk på for bedre komfort på vej og skovstier.
Kunne desværre ikke få en size XL da jeg skulle købe og har måttet sætte længere frempind på for bedre komfort.

Du skal helt klart undersøge om den bagfjedring kan klare den belastning du udsætter cyklen for.

I praksis vil du også gerne have skærme på, så du ikke skal skifte tøj efter en tur på en våd vej eller en smattet sti.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar