Er det overkill? Valg af el-mtb...

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 07 apr 2017 17:48

Jeg har efterhånden bestemt mig for at købe en Haibike Sduro AllMtn 6.0. Jeg har dog brug for lidt hjælp ift. at vælge den rigtige størrelse stel. Jeg er som sagt 193 cm høj og mit skridtmål er ca. 80 cm. Den AllMtn modellen fåes i henholdsvis 48 og 52 cm stelstørrelse med 27.5" dæk.

Hvilken vil I mene er mest passende til mig?

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Thomas » 07 apr 2017 18:33

donwerner skrev:Jeg har efterhånden bestemt mig for at købe en Haibike Sduro AllMtn 6.0. Jeg har dog brug for lidt hjælp ift. at vælge den rigtige størrelse stel. Jeg er som sagt 193 cm høj og mit skridtmål er ca. 80 cm. Den AllMtn modellen fåes i henholdsvis 48 og 52 cm stelstørrelse med 27.5" dæk.

Hvilken vil I mene er mest passende til mig?
Skridtmål 80 cm???
Det lyder helt forkert til 193 cm høj, har selv omkring 87-88 cm på 192 cm højde.
http://www.haibike.com/de/DE/bikes/264/ ... 0#geometry
Stand-over højde er hhv. 83 og 85 cm på de 2 størrelser, så du vil få problemer med kun 80 cm lange ben!
Prøv evt. at måle din stand-over på nuværende cykel og afstand op til skridtet, så har du det rigtige skridtmål (som ikke er lig med bukselængde).

Ville helt klart gå efter en af de cykler, der kan klare 130 kg i dit tilfælde.

Tag et kig mere på f.eks. den SDuro, Terminator linkede til tidligere, den er langt billigere og vil være et bedre valg de 90% af tiden du kører på vej.
http://www.haibike.com/de/DE/bikes/273/ ... 4548220748
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 07 apr 2017 19:28

Thomas skrev:
donwerner skrev:Jeg har efterhånden bestemt mig for at købe en Haibike Sduro AllMtn 6.0. Jeg har dog brug for lidt hjælp ift. at vælge den rigtige størrelse stel. Jeg er som sagt 193 cm høj og mit skridtmål er ca. 80 cm. Den AllMtn modellen fåes i henholdsvis 48 og 52 cm stelstørrelse med 27.5" dæk.

Hvilken vil I mene er mest passende til mig?
Skridtmål 80 cm???
Det lyder helt forkert til 193 cm høj, har selv omkring 87-88 cm på 192 cm højde.
http://www.haibike.com/de/DE/bikes/264/ ... 0#geometry
Stand-over højde er hhv. 83 og 85 cm på de 2 størrelser, så du vil få problemer med kun 80 cm lange ben!
Prøv evt. at måle din stand-over på nuværende cykel og afstand op til skridtet, så har du det rigtige skridtmål (som ikke er lig med bukselængde).

Ville helt klart gå efter en af de cykler, der kan klare 130 kg i dit tilfælde.

Tag et kig mere på f.eks. den SDuro, Terminator linkede til tidligere, den er langt billigere og vil være et bedre valg de 90% af tiden du kører på vej.
http://www.haibike.com/de/DE/bikes/273/ ... 4548220748
Har lige målt igen og du har ret, jeg måler nærmere 85 cm. :-)

donwerner
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2017 21:36

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af donwerner » 12 apr 2017 12:38

Synes lige jeg vil komme med en lille opdatering på mit cykelindkøb. Nogle gange går det jo bare ikke som forventet og det må siges at være tilfældet her. Jeg har den sidste uges tid været rundt at prøve flere forskellige cykler med forskellige typer motorer på for, at danne mig et ordentligt indtryk. Jeg har været igennem Yamaha PW, Bosch Performance Line og sidst men ikke mindst Bosch CX. Har prøvet MTB, city- og trekkingbikes. Egentlig havde jeg besluttet mig for at købe en Haibike AllMtn 6.0 med Yamaha motor, men igår prøvede jeg så en Cube MTB med en Bosch CX motor og efter at have prøvet den var jeg nødt til at genoverveje mit valg.

Jeg synes CX motoren har et virkelig lækkert bundtræk, det slår hurtigere til (så snart man rører pedalen), den har gearskift sensor og min fornemmelse var i det hele taget bare at systemet er mere gennemarbejdet og velintegreret ift. Yamaha (som dog også er rigtig godt). Jeg kan også bedre lige Bosch Intuvia displayet, som jeg synes virker mere robust, plus der er mulighed for at opgradere til Nyon displayet, som er GPS o.m.a. indbyttet, men det var dog sekundært ift. min beslutning om at vælge Bosch systemet.

Så da jeg kom tilbage fra min prøvetur igår gik jagten igang på en MTB med en CX motor og jeg fandt ret hurtigt frem til en Cube Reaction Hybrid One 500. Den har ikke de samme høje specs og komponenterne er heller ikke på højde med en Haibike AllMtn 6.0, men omvendt koster den også kun det halve, ca. 15.000 kr. og det er med 500w batteri. Jeg synes det er en meget fornuftig pris og jeg får både en god pendlercykel, som stadig også kan bruges i skoven i weekenderne, hvis jeg ønsker det. Derfor er det endt med at jeg har købt den cykel. Planen er at der senere skal senere monteres en Bikespeed RS dongle på den, så fart begrænsningen fjernes, ligesom jeg vil have et større tandhjul på foran. Tænker 18 tænder i stedet for de 15, som er standard. Her er et billede af vidunderet. :-)

Billede

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 12 apr 2017 20:42

Fin cykel, tillykke med den... :D

Vi er alle forskellige, jeg syntes Intuvia er grimt og irriterende. Kan bedre li` Yamaha`s. Derimod er jeg mere til Bosch motor end Yamaha.

Nyon sælges for tiden billigt hos nogle tyske forhandlere. https://www.bike-discount.de/en/buy/bos ... nit-522223

Nyon har jeg haft og jeg elsker funktionen der viser hvor mange watt jeg træder. Den er en god træningsmakker...
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

ltd5
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 apr 2016 07:22
Min elcykel: Cube Reaction Hybrid HPA Race 500

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af ltd5 » 12 apr 2017 23:40

Tillykke med den, du bliver glad for det.

Jeg købte denne for et år siden: https://www.cube.eu/en/products/e-bike- ... hred-2016/

Bedste cykelkøb nogensinde. Det er blevet til mange ture og det har været en sand fornøjelse. Har stor glæde af CX motor, specielt i modvind og stejle bakker, det rykker saftsuseme :shock:

Jeg kører stadigvæk med 15 tænder foran, overvejer da også at skifte til 18 tænder, så tænker jeg om garantien stadigvæk vil gælde, hvis jeg udskifter til 18 tænder ?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Er det overkill? Valg af el-mtb...

Indlæg af Terminator » 13 apr 2017 09:35

ltd5 skrev:
Jeg kører stadigvæk med 15 tænder foran, overvejer da også at skifte til 18 tænder, så tænker jeg om garantien stadigvæk vil gælde, hvis jeg udskifter til 18 tænder ?
Mine forhandlere har altid sat de tandhjul på jeg vil have. Så det giver ikke problemer.....
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar