Motor og batteri fra AEG? I Bilka?

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Pegasus
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 jul 2018 22:31
Min elcykel: Ingen endnu...
Geografisk sted: Odense

Motor og batteri fra AEG? I Bilka?

Indlæg af Pegasus » 01 jul 2018 23:11

Jeg har de seneste dage prøvet 10-12 forskellige elcykler (Nishiki, Koga, Batavus, Brinckers, SCO, Yosemite(!) m.fl.), og havde egentlig besluttet mig for at købe en Koga e-XITE S med Bosch krankmotor og et fornuftigt 15Ah batteri til ca. kr. 21.000,-
Lige indtil jeg faldt over denne cykel fra Bilka: https://www.bilka.dk/fritid-skoenhed/cy ... /100350602
Min kone har i forvejen en SCO Premium med udvendige gear (uden el), og det virker som en rigtig fornuftig kvalitet til prisen.
Men det er første gang jeg ser et batteri + motor fra AEG.
Har nogle her erfaring med dette? Er det "bare" et Bosch-batteri, som AEG laver på licens (det er jo 2 tyske firmaer)?
Batteriet på 16Ah kan købes løst i Bilka for 4.999,- og så er det i mine øjne ikke discount ;-)
Ovenstående elcykel er med krankmotor, 16Ah batteri, Shimano Deore (Shimano's gruppe til begyndere i MTB), affjedring i forgaffel m.m. - alt-i-alt et fornuftigt tilbud...

PS: Mit behov er en daglig tur til/fra arbejde (11km hver vej, by/asfalt, ingen bakker), inden min vægt rammer 0,1 ton :-)

På forhånd tak
Pegasus

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Motor og batteri fra AEG? I Bilka?

Indlæg af Thomas » 14 jul 2018 14:11

Der sidder også Deore på min Elcykel, men de 180 km kan du godt kaste en hvid pind efter, regn nærmere med 80-100 km på en opladning ved normalt hjælpeniveau.
Med rabatten forekommer prisen rimelig og udstyret ligner i store træk det på min egen elcykel dog med de forskelle, der er i krank- kontra baghjulsmotor.
Hvis du skal køre hovedsageligt på veje kan du med stor fordel udskifte dæk til Schwalbe Energizer, som jeg kørt på i et par år uden punkteringer og jeg er endda lidt over de 0,1 ton. :)

Affjedring i forgaffel er et must på en elcykel, da der ofte er ujævnheder som man rammer hårdt med de 25-30 km/t man i praksis kører.
Jeg kører vist i princippet lige over hvor motoren slår fra, når der er tale om flad vej uden modvind, men i modvind og modbakke er elmotoren fantastisk. Ligeledes er det en fornøjelse at starte fra stilstand med elhjælpen, men denne er nok lidt overdrevet på min model i forhold til på krank-motorerne.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar