Billige blybatterier

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Billige blybatterier

Indlæg af kbe » 30 jun 2007 22:03

Jeg har kigget lidt på, hvor man kan købe blybatterier billigt. Det billigste sted (i Danmark) er nok hos elkuglen.dk, men her kommer portoen til at koste en del. Hos batterishoppen.dk er portoen kun 19 kr uanset mængden man køber. Det er da noget af et scoop. F.eks. har sidstnævnte et 6V/7,2Ah batteri til kun 82 kr.

/Kjed

Kasper
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 jun 2007 14:22

Re: Billige blybatterier

Indlæg af Kasper » 02 jul 2007 19:28

Jeg gik faktisk specifikt efter en el-cykel med blybatterier. Det sidste skrig er lithium-batterier, men ingen batterier holder jo evigt, (specielt ikke på en cykel som oplades/aflades hver dag med høje strømstyrker) og jeg vil helst ikke ud og købe et nyt lithium-batteri. Bare tænk på prisen på din bærbare´s batteri! Et bly-batteri er måske nok tungt, men meget billigere i anskaffelse, kan fås mange steder, og kræver ikke special-ladere.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Billige blybatterier

Indlæg af dk1 » 18 aug 2007 16:02

For mig at se er den eneste fordel ved bly batterier at de er billige i indkøb.

Et bly batteri taber spændingen lyn-hurtigt, så man får kun det halve ud af de samme AH i forhold til NiMH og endnu mindre i forhold til Lithium.
De er tunge, og holdbarheden (antal opladninger) er også væsentligt ringere på et bly/syre batteri i forhold til andre typer batterier.
Mindre strømspænding allerede efter de første få km giver også mindre hjælp (power) fra en bly/syre elcykel end fra andre batteri typer

Så regner man på pris i forhold til antal kørte km, taber bly/syre batteriet stort, og så vejer det jo lige 4-12 gange så meget.
Sammenligner man på "død"-vægt man skal slæbe vil et bly/syre batteri vel teoretisk veje næsten 30kg i forhold til et Lithium batteri på 3kg. (Hvor begge batterier kan køre ca. lige langt.)

Ikke mindst er der også opladnings tiden som er meget længere på et bly/syre batteri, og så er det skadeligt for miljøet.

JKO
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 dec 2008 23:10

Re: Billige blybatterier

Indlæg af JKO » 18 dec 2008 23:15


Besvar