Renovering af Yamaha-batteri

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
sidenius
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 okt 2019 19:26

Renovering af Yamaha-batteri

Indlæg af sidenius » 04 okt 2019 20:59

Hej, jeg er ny her i forum
Jeg har til en god pris købt en brugt MBK ax-ion 4 (Yamaha centermotor) til min kone.
Jeg købte den velvidende at batteriet nok skulle udskiftes på et eller andet tidspunkt i nær fremtid, men vidste at der er firmaer, som renoverer batterier til unde halvdelen af prisen for et nyt.
Jeg har forhørt mig, og fået den tilbagemelding, at de ikke har haft held med at udskifte battericellerne på netop denne type, da de ikke kan få overført batterisystemet (BMS) til de nye celler.
Jeg formoder, at det er et problem, der minder om det, der på et tidspunkt gjorde at man ikke kunne få blækprinterne til at "snakke sammen med" uoriginale blækpatroner - altså et softwareproblem.
Jeg har googlet mig frem til, at Yamaha åbenbart har skiftet motortype inden for de senere år, og at motoren på min kones elcykel derfor er en ældre generation 1.

Er der nogen der har erfaringer med dette problem - og endnu bedre: er der nogen der har fundet en løsning?

Man kan jo næsten ikke forstå, at det i en verden med så mange dygtige hackere ikke kan lade sig gøre at "snyde" softwaren til at arbejde sammen med de moderne battericeller.

Vh
Bertil

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Renovering af Yamaha-batteri

Indlæg af Willumsen53 » 07 okt 2019 07:52

Hej Sidenius

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, man da jeg selv har en Yamahamotor med tilhørende batteri, vil jeg nysgerrigt følge din tråd.

Mit eget 500 kwh batteri er 3 år gammelt, har været brugt en del, og har ikke mistet meget kapacitet - om noget.

Hvor gammelt er fruens?

Held og lykke med det.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

sidenius
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 okt 2019 19:26

Re: Renovering af Yamaha-batteri

Indlæg af sidenius » 07 okt 2019 15:01

Der er nyt i sagen, idet jeg har fået en tilbagemelding på min henvendelse til Himex.dk, som også renoverer elcykelbatterier.
Jeg modtog et imponerende detaljeret og teknisk uddybende svar. De virker virkelig som om, de virkelig har forstand på det, de laver.
Hos Himex skifter de ikke bare battericellerne men også selve batteristyresystemet, så det hele snakker sammen.

Det er kun en marginalt billigere løsning i forhold til at købe et nyt originalt, da de udskifter cellerne med kvalitetsceller fra anerkendte producenter og ikke bruger billige kinøjserbatterier (som mange af de officielle elcykelproducenter ifølge Himex hælder i de originale batterier.)

Ved at hæve kvaliteten (i forhold til dem batteriet er født med) på batterierne i forbindelse med renoveringen opnår man ifølge Himex stærkere og længere levende batterier.
Jeg synes at det hele virker meget professionelt og troværdigt, så det bliver helt sikkert den løsning, jeg vælger - i hvert fald indtil andre gør mig klogere :-)

Nogen der har fået renoveret deres batteri hos Himex?

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Renovering af Yamaha-batteri

Indlæg af Willumsen53 » 08 okt 2019 16:19

Lyder godt. Kom endelig med en tilbagemelding, når du er kommet så langt.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Besvar