Noget gik galt!

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
dmo
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 jan 2009 13:45

Noget gik galt!

Indlæg af dmo » 25 jan 2009 14:16

Min cykel mrk. elcyklen.dk (firmaet eksisterer ikke længere) har fået nye batterier som jeg har købt fra batteribyen. Men noget er gået galt, for når jeg drejer nøglen kører cyklen uden at jeg rører hverken gashåndtag eller pedaler!? Er der nogen som har en ide?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Noget gik galt!

Indlæg af Vildkat » 25 jan 2009 14:40

dmo skrev:Min cykel mrk. elcyklen.dk (firmaet eksisterer ikke længere) har fået nye batterier som jeg har købt fra batteribyen. Men noget er gået galt, for når jeg drejer nøglen kører cyklen uden at jeg rører hverken gashåndtag eller pedaler!? Er der nogen som har en ide?
Jeg har nogle spørgsmål til dig:
1) Jeg kan se at det er et blybatterier. Har du selv skiftet elementerne ?
2) Du har vel skifte lige over med batterier med samme spænding ??

Jeg kender ikke elektronikken i denne cykel, hvis den kan køre alene på gashåndtaget, er det en kortslutning i gashåndtaget. (Stikket sidder dårligt skævt i).

Hvis du har vendt batteriene modsat i batterimodulet, ville jeg mener at hjulet ville køre baglæs, eller ikke virke.
mvh
Ole

dmo
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 jan 2009 13:45

Re: Noget gik galt!

Indlæg af dmo » 25 jan 2009 20:33

Vildkat skrev:
dmo skrev:Min cykel mrk. elcyklen.dk (firmaet eksisterer ikke længere) har fået nye batterier som jeg har købt fra batteribyen. Men noget er gået galt, for når jeg drejer nøglen kører cyklen uden at jeg rører hverken gashåndtag eller pedaler!? Er der nogen som har en ide?
Hej og tak for det hurtige svar!
Jeg har selv skiftet dem, 3x 12V 7,0 AH men i stedet for at lodde har jeg sat "strømtyve" på. Da jeg åbnede batterikassen var jeg uheldig at rive de to ledninger der går op til sikringen af, dem har jeg loddet på igen. Måske er det her jeg har fået byttet rundt. Desværre kan jeg ikke købe et helt nyt batteri da firmaet er lukket.


Jeg har nogle spørgsmål til dig:
1) Jeg kan se at det er et blybatterier. Har du selv skiftet elementerne ?
2) Du har vel skifte lige over med batterier med samme spænding ??

Jeg kender ikke elektronikken i denne cykel, hvis den kan køre alene på gashåndtaget, er det en kortslutning i gashåndtaget. (Stikket sidder dårligt skævt i).

Hvis du har vendt batteriene modsat i batterimodulet, ville jeg mener at hjulet ville køre baglæs, eller ikke virke.
mvh
Ole

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Noget gik galt!

Indlæg af dk1 » 26 jan 2009 02:20

Det kunne godt lyde som om at gashåndtaget er ude af drift, specielt hvis du før (ulovligt) kunne få motorhjælp kun ved at dreje gashåndtag.
Har set det før, hvor ledning til gashåndtag er loddet ca. 20-30cm fra selve gashåndtaget, og hvor lodningen er knækket.
I så fald vil cyklen tro at den bliver bedt om at køre med fuld gas.....

Umiddelbart tror jeg ikke det skyldes batteriet, så prøv at tjekke stik og ledning grundigt fra gashåndtag og hele vejen ned til controller... Ingen garanti! :-) (Da jeg ikke kender cyklerne fra elcyklen.dk)

dmo
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 jan 2009 13:45

Re: Noget gik galt!

Indlæg af dmo » 01 feb 2009 15:55

Tak for hjælpen ! Men jeg tror at jeg må opgive ! Jeg gik alle ledninger efter og vrikkede i dem, for at se om der var brud. Men jeg fandt ikke noget.Da jeg satte batteriet til bagefter var der overhovedet ingen forbindelse.
hilsen Dmo
dk1 skrev:Det kunne godt lyde som om at gashåndtaget er ude af drift, specielt hvis du før (ulovligt) kunne få motorhjælp kun ved at dreje gashåndtag.
Har set det før, hvor ledning til gashåndtag er loddet ca. 20-30cm fra selve gashåndtaget, og hvor lodningen er knækket.
I så fald vil cyklen tro at den bliver bedt om at køre med fuld gas.....

Umiddelbart tror jeg ikke det skyldes batteriet, så prøv at tjekke stik og ledning grundigt fra gashåndtag og hele vejen ned til controller... Ingen garanti! :-) (Da jeg ikke kender cyklerne fra elcyklen.dk)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Noget gik galt!

Indlæg af Vildkat » 03 feb 2009 22:21

Opgiv ikke håbet.
1) Prøv at låne dig frem til et voltmeter.
2) Mål på ledningerne fra Gashåndtaget. Imellem de to ledninger skal du kunne måle en modstandsændring når du drejer gashåndtaget.
2a) Ja, modstanden ændre sig. Så er forbindelsen ok til håndtaget.
2b) Nej, så er ledningen knækket. Jeg ved ikke om du kan skille håndtaget af, så kan du nemlig måle hvilken ledning som er afbrudt.

2a=>3a) Tænd for cyklen, hvor motoren hjulet er løftet fra jorden. Kortslut stikket som Gashåndtaget går til. Nu skal motoren gerne køre.

Der er alt at vinde ;)

Henning2
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 okt 2008 16:37

Re: Noget gik galt!

Indlæg af Henning2 » 04 feb 2009 13:00

dmo skrev:Min cykel mrk. elcyklen.dk (firmaet eksisterer ikke længere) har fået nye batterier som jeg har købt fra batteribyen. Men noget er gået galt, for når jeg drejer nøglen kører cyklen uden at jeg rører hverken gashåndtag eller pedaler!? Er der nogen som har en ide?
Hej,
Det er selvfølgeligt vigtigt at du har plusledningen på den rette pol.Det er ikke godt at bruge strømtyve, det kan senere give en dårlig forbindelse, så jeg vil råde dig til at lodde alle de steder, der er en samling. På gashåndtaget sidder en ledning den følger du til der kommer en samlemuffe, den skiller du ad, så gashåndtaget ikke er forbundet, så prøver du at tænde, er fejlen der stadig , går du ned til den sensor der sidder nede ved kædehjulet, afmonterer også denne, er det stadig galt, ligger fejlen i controlleren. God jagt hilsen Henning

Besvar