Hvilke cykler kører med pedalkraft føler?

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Gojoin
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 mar 2009 22:35

Hvilke cykler kører med pedalkraft føler?

Indlæg af Gojoin » 05 apr 2009 18:36

Når jeg kigger på det danske marked, så har jeg har ind til videre kun fundet en enkelt cykel med regulering efter hvor kraftigt man træder i pedalerne:Batavus - men der må da værer flere der har det?

Jeg synes det er meget mere naturligt at køre med den slags controller, giver en god og flydende kørsel.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilke cykler kører med pedalkraft føler?

Indlæg af Vildkat » 06 apr 2009 16:50

Alle El-cykler skal ha efter dansk lovgivning have en føler som er monteret i kranken.
Føleren er en spole, som opfanger feltet fra nogle små magneter som følger pedalerne.
Det er det samme princip som de lygter som afgiver et blink når en magnet kommer passere den.
mvh
Ole

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hvilke cykler kører med pedalkraft føler?

Indlæg af dk1 » 06 apr 2009 23:40

Batavus systemet har også sine ulemper, da den for det første kun giver en "let medvind" men også at Batavus stadigvæk hovedsaglig benytter gammel batteriteknologi. (ikke Litium)

Med hensyn til PAS systemet, kan det virke på mange forskellige måder, og nogle virker godt andre ikke. Personligt syntes jeg at et godt og veltilpasset gearsystem er mere vigtigt, og at man ikke kan mærke overgange fra hvor motor slå til og fra.
Da det er en smagssag, er det bedste altid at prøve de forskellige systemer.
Det nytter jo ikke at hjælpen starter "let" men slår fra massivt og for hurtigt på toppen og ødelægger ens tempo.

Efter hånden er der så mange systemer at vælge imellem, at det er umuligt at prøve sig frem, da ikke ret mange forhandlere har ret stort udvalg og viden omkring hvordan elcykler egentligt virker. Så det bedste råd må være at; prøver du en elcykel, og syntes du ikke det er "top dollar", så søg videre... ;-)

Besvar