Hvor længe holder et batteri

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Hvor længe holder et batteri

Indlæg af allancyklen » 25 jan 2010 00:11

Hvor længe holder et batteri , det er måske et lidt fortærsket emne men ikke
desto mindre vigtigt , mener jeg.
Det er også svært at sige noget om , hvor længe holder det for det er afhængig
af hvor meget man køre , hvor tit og hvad de er for et.
Men lad os antage at man har en SCO med almindelig batteri altså ikke de dyre med dem med 5A.
Lad og antage at en person hver dag køre frem og tilbage på arbejdet som ligger 5 km væk.
Det gør han 350 dage om året.
Og hver dag sætter han den i opladeren når han kommer hjem.
Hvor længe ville det vare inden han skulle have et nyt batteri ?
Det må se ses som en dal af udgiften til en ELCykel da det jo er noget der skal fornys
X antal gange og derfor er vigtig ! også set fra naturens side da det jo ikke pynter
eller gavner i en skralde bøtte med de batterier ...
Tør nogle give et bud ?
Eller har nogle en erfaring..

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Hvor længe holder et batteri

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 25 jan 2010 15:09

Ja det er en svær en med de batterier, for der er vel ingen måeleinstrument til at måle hvor godt et batteri er.Og temperaturen har også indflydelse på effekten.
Mine erfaringer er bl.a. efter ca 2 1/2 års brug af et 5Ah batteri, med opladning for hver 10 km. Dvs 2 gange dagligt, med 8 mdrs brug pr år er det vel 1000 -1200 opladninger, og der var da mere i det, men det var begyndt at gå på halv efter 10 km, og med den tiltagende kulde og modvind der kan komme i november, købte jeg et 9Ah, og det var vildt i starten.Men den måler der sidder på styret og måler hjælp og batteristand brændte sammen efter en lille måned, til cykelhandlerens store overraskelse, men jeg tænkte det nok.
Batteriteknikken eller behandlingen for mit mærke er at et nyt batteri skal lade 24 timer, hvorefter det skal køres helt tom de første 5-6 gange, og så ellers helst køres tomt ved hver 10. opladning. For optimal batteriholbarhed. Men det med hver 10. gang holdt jeg ret hurtigt op med ved 5Ah batteriet.
Det var med stor undren da jeg kørte det nye 9Ah batteri tomt første gang, var der ikke 10 m tilbage fra det gik på halv til det blev tomt. Det gamle 5Ah havde 2-3 km tilbage efter det røg på halv.Men sådan ville et nyt batteri opføre sig, fik jeg at vide af vildkat.
Da jeg kom hen til cykelhandleren for at høre hvad der var galt, havde de så fundet ud af, at mit nye batteri var lidt deffekt. Den ene polforbindelse var skæv og sad for langt inde, så jeg ville få et nyt batteri på garantien. Jeg fik så også en ny kontroller, som virkede på en helt anden måde en den gamle. Men ikke det med at den lyser rødt når systemet bliver overbelastet, og du skal geare ned, eller motoren brænder sammen.Det virkede hverken på den gamle eller nye kontroller. Jeg opgav og forklare cykelhandleren det, for den slog først motoren fra ved 27-28 km/t, og den hjalp extra ved 21-22 km/t, hvor den gamle gjorde det ved 18km/t.
Men jeg skulle så investere i en ny bagagebæger/batteriholder, som ikke ridsede i batteriet, når jeg tog det af og i. Og selvom det er bedre end det gamle, er det noet klamp.Meningen var at jeg ville ha 5Ah restaureret Det er der et firma der gør.Desværre kan det ikke slutte tæt i den nye holder.
Da jeg så cykler hjem fra cykelhandleren på mit nye batteri, er der 3 km tilbage i det efter det ryger på halv.Så får jeg mine tvivl om hvor spritnyt det er, for det er jo også en ny og anderledes kontroller, og min cykelhandler er desværre analfabet, når det gælder elcykler.
Og sådan en ny elcykel der har stået i cykelhandlervinduet i hvor lang tid, og hvor mange prøveture, og hvor optimalt er det batteri behandlet, for det er nok ikke nyt.
Men næste gang vil jeg ha en ny cykelhandler og et andet mærke.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Hvor længe holder et batteri

Indlæg af allancyklen » 25 jan 2010 15:33

Tak for svar .. 2 til 2½ år syntes jeg er for lidt for 2000 kr..
Det må kunne gøres bedre..
Hvad mærke var du du havde ?
Og øv hvor har du været uheldig..
Måske en ringe trøst er : at det her jeg også ..
Det første batteri gik i stykker ..
Det andet ... tjaaa jeg håber det holder lidt endnu.. ellers er det en meget dyr cykel ..

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Hvor længe holder et batteri

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 28 jan 2010 13:19

Min cykel er en move-easy og batteriet mener jeg der stod noget med Li-on batteri. Selvom det er en dyr cykel eller et dyrt batteri, så er det vel billig og grøn transport i forhold til udgifter til en bil, Og det er jo fedt at fræse afsted med 24km/t.
Men jeg mener altså jeg var i kontakt med et firma der restaurerede gamle batterier, men den mail var på min gamle PC.

Besvar