Batteri Filosifi

Diskussioner om reservedele m.m.
allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Batteri Filosifi

Indlæg af allancyklen » 26 jan 2010 21:45

Er ELcykler og ELBiler nu det bedste ?
Deres batteri holder jo ikke så længe og så
skal de udskiftes og ofte bliver de efterladt i naturen (skrald)
Hvor giftige er de for naturen ?

Er det som at påstå at Atomkraft er det mindst forurenende energikilde ?
Ja det er den da, MEN lige med undtagelse af affalds problemet
og det er så til-gengæld så stort at det er helt forfærdeligt..

Altså en dårlig løsning

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af dk1 » 27 jan 2010 02:21

Man vil benytte (som det ser ud nu) en eller anden form for litium batteri teknologi, og det vil uden tvivl blive genbrugt.

Teknologien der vil blive brugt vil være forholdsvis "grøn" og vil slet ikke være i forurenings niveau som blybatterier, og som de gamle typer med bly også kom med syre.

Du skal så sammenligne det med hvad forurening benzin biler og scootere laver når folk taber benzin eller skifter olie ned i kloarken (eller hvad de nu kan finde på), og at der bruges mere energi på at producerer en fosil brændstof motor, end en elektro motor kræver i produktion.

Vil tro at højkapacitets batterier vil have en høj genbrugsværdi, og dermed ender også langt de fleste brugte batterier i et eller andet retur system.
Måske kommer der et pant system...? :-)

Hvis vi nu siger det er vindmølle produceret strøm vi putter på batterierne, så er det jo så grønt det kan blive, før end det bliver rugbrødsmotoren der overtager.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af kbe » 27 jan 2010 10:31

Bly er noget skidt, når det havner i naturen. Det var også en rigtig dårlig idé, da man i sin tid tilsatte methylbly til benzinen. Blybatterier der indsamles udmærker sig imidlertid ved at være meget nemme at genanvende. Blyet skal blot smeltes, så kan det bruges igen. Lithium er ikke et tungmetal, men er sværere at genanvende.

Der er dog et helt andet problem: Verden er ved at løbe tør for lithium. Så hvis vi alle skal køre i elbiler (og på elcykler) i fremtiden, er der behov for en helt ny type batterier.

Jeg er enig med dk1 i, at der er en miljøgevinst i at kunne lade batterier op med vindmøller, vandfald eller hvad man nu har. Måske man i fremtiden vil kunne få en form for discountstrøm, der leveres "som vinden blæser". Dvs. man sætter sit batteri til opladning, og så bliver det opladt lidt på må og få.

/Kjeld

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af allancyklen » 27 jan 2010 10:54

Jeg mødte en herinde der havde købet en ELbil i england og den var på bly og de holdt
ca 2 - 3 år så skulle de udskiftes. Det må da forurene .. Ja jeg er enig i at vi mangler
gode ideer til en helt ny type Batterier og at dem vi har langt fra opfylder
krav til holdbarhed og ikke at forurening.
Måske er det derfor at http://www.betterplace.com/ ikke går så helt
smertefrit.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af kbe » 27 jan 2010 11:01

Forurening er, når man har stoffer et sted, hvor man ikke ønsker de skal være. Så hvis blybatterierne ender på lossepladsen eller i havet, så er det forurening. Men hvis de blot bliver smeltet om til blybarrer til anvendelse i produktion er det ikke forurening.

Blyet findes jo på jorden i forvejen. Så det er blot et spørgsmål om, hvor vi ikke vil have det. F.eks. er det jo meget uheldigt, hvis det optages i mennesker og dyr.

/Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af dk1 » 27 jan 2010 13:44

Lithium hedder blot litium på dansk, derfor staveforskellen.
Det man forsøger er at lave nye batteri grundstof blandinger, således at man kan reducerer de grundstoffer der er dyre/svært tilgængelige. De skal være miljø rigtige batterier, der kan indeholde en stor mængde strøm i forhold til hvad de fylder, være stabile under alle forbrugs forhold, holde strøm længe, kunne oplades hurtigt og må ikke koster mere end hvad forbrugeren vil betale....
Det findes til elcykler, men endnu ikke til større køretøjer.

Det er ikke så let, men det kommer til at rykke for alvor når elbilerne begynder at blive benyttet af den normale forbruger.

Allerede nu er der batterier på vej med 2-3-4 gange energi tæthed end nutidens litium batterier og de vil sikkert komme på markedet i løbet af få år. Men til hvilken pris?....

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af kbe » 27 jan 2010 14:09

Min retskrivningsordbog skriver også "litium", men Wikipedia og Den Store Danske foretrækker åbenbart "lithium".

/Kjeld

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af allancyklen » 27 jan 2010 14:35

Ja nemlig , der magler forskning og det må komme..

Det kommer nemt til at lyde så negativt , hvilken det bestemt ikke er !
At køre på ELcykel er en næsten sy realistisk oplevelse og så
er det vanedannende .. at suse af sted med 24 km i timen næsten lydløst
og næsten uden at skulle træde er en oplevelse ..
Endelig er det jo meget mere billigt med EL biler og EL Cykler mm
både med benzin og afgifter og det laver ikke CO2 .. men
vi har ikke nået det endnu at lave de gode /rigtige / billige Batterier ...
Dem der ikke forurener og ikke er dyre og ikke tager så lang tid
at oplade.

Hvordan ser egentligt et batteri ud til en Scooter ?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af dk1 » 27 jan 2010 17:41

Den fysiske form er meget forskellig. Generelt ligger cellerne "Polymer" batterierne i lag ala som pandekager, mens ion batterierne ligger rullet som man kender det fra almindelige små-batterier. De kan jo så i pricippet pakkes på mange måder.

Den reelle årag til at vi ikke alle kører i elbiler er jo netop at teknikken til at lave stor- kapacitets batterier der er velegnede til biler simpelhen ikke findes endnu.

En elbil bør minimum kunne køre 300km, og så burde den i Danmark være billigere end en sammenlignelig bil der kører på benzin. Årsagen til at den ikke er det, er prisen på batterier.

Hvis det ikke kan lade sig gøre i Danmark med verdens højeste bilafgift, så kan det ingen steder i verden, og lille Danmark alene skal trække udviklingen af praktisk brugbar batteri teknologi sammen med nørder i resten af verden.
Men det handler jo om politik, penge og miljø, så hvem ved....

Elcyklerne kan imellemtiden være med til at udvikle teknologien så det måske går lidt hurtigere med processen.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Batteri Filosifi

Indlæg af allancyklen » 27 jan 2010 20:06

Man kunne også forestille sig at ældre mennesker / dårligt gående
burde have tilskud til deres batteri på deres EL Cykel :)

Besvar