SCO m fl. Batteri 24V

Diskussioner om reservedele m.m.
Poul-Erik A.
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 jun 2011 19:10
Geografisk sted: Midtjylland 7800

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Poul-Erik A. » 25 jun 2011 18:48

Hej igen og tak for svar.

Spændingen til motoren kender jeg ikke (og kan ikke måle den længere, da den ikke vil køre), men ud fra de lave målte modstande kan det vist ikke være særlig høj spænding ? Der er 3 ledninger til motoren og uanset fra hvilken til hvilken jeg måler, er der ens modstand og jeg går ud fra, at stjernepunktet ligger inde i viklingen.
Jeg mener at have set et diagram (link her på Forum) med en trefaset navmotor og hvor controlleren bestod af bl.a. 2 * 3 store effekttransistorer, der på skift bliver trigget og danner 3 faset AC.
Men det der undrer mig mest, er at censoren får 24 volt fra batteriet - men jeg kan ikke måle forbindelse fra den orange + ledning og igennem censoren til de andre ledninger ?
Jeg HAR kigget på Thansens 2 bud på censorer til både 6 og 12 magneter - men der er ingen til 24 magneter ?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Vildkat » 26 jun 2011 09:31

Af de fejlårsager som jeg kan komme på, er:
1) Dårlig forbindelse i stik (fra sensor, til motoren ved kontroller eller ved samling).
2) Fejl i sensor (ingen signal).
3) Udgangstransistor i kontrolleren er stået af.
4) Bremsenkontakten i håndbremsen er aktiv.

En oversigt af systemet

Sensor=> * * => display
Bremse=> * Kontroller * => motor
Power=> *

Der er altid svært at måle på et reguleringssystem, for det kræver et input. Jeg formoder at du har strøm i dit display ?. Nogle batterier, eller kontrolleren har en sikring indbygget.

Mht. din manglende magnet så skal du måle diameteren og tykkelsen på den, måske kan den erstattes direkte fra en T-hansen, eller en cykelsmed har en liggende, men... det er ikke derfor at der er fejl på cyklen.

Poul-Erik A.
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 jun 2011 19:10
Geografisk sted: Midtjylland 7800

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Poul-Erik A. » 26 jun 2011 09:57

Hej igen Ole.

4. Håndbremsekontakten er målt til at være OK, for den slutter forbindelse ved aktivering...

1. Jeg HAR været alle stikkene igennem for evt. løs forbindelse og ingen stikben er sunkne.

3. Jeg har som det næste også lyst til at forsøge at bryde forsejlingen i controlleren, for at undersøge komponenterne og da især udgangs-transistorerne. :idea:

Og jo, der er et display på styret og det virker fint.

Der er forøvrigt 2 tunge batteripakker på cyklen og den ene har vi forsynet med 2 nye batterier fra Dalumweb. Der sidder samtidig en omskifter på siden af bagagebæren til hhv. venstre og højre batt. pakke. Begge pakker er forsynet med en sikring, der også er OK.

Cyklen HAR været ved samtlige cykelhandlere i byen - men de har alle givet op... :?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Vildkat » 26 jun 2011 20:02

Du har brug lidt hjælp til, at når cyklen er fri fra jorden, skal pedalerne køres rundt.
1) Sensor signalet skal du kunne måle som en DC spændning, og som en AC spænding.
2) Motor spændingen skal også kunne måles som begge dele.

Poul-Erik A.
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 jun 2011 19:10
Geografisk sted: Midtjylland 7800

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Poul-Erik A. » 27 jun 2011 21:30

Cyklen hænger i forvejen i kroge, så jeg kan køre frit med pedalerne og når jeg gør det, kommer der hverken AC eller DC fra censoren. Ikke engang ændringer i de målte modstandsværdier i censoren. :?:

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Vildkat » 28 jun 2011 09:04

Du skal ikke forvente at modstanden ændre sig fra Sensoren.
De kredse som der ligger i sensoren kan være forstærker og dioder.
Det bedste ville være at åbne boksen til kontrolleren, og måle spændinger der hvor ledningerne går til på printen, herved får du kontrolleret hele kæden frem til styrekredsøbet. Så vil du sikker dig at sensoren får strøm i stedet for, hvis du måler på stikforbindelsen. Her skal du forvente en Spænding (AC/DC) imellem sort (stel) og gul. Du skulle forvente at se et signal som ændre sig med pedal hastigheden, hvis du har et oscilloskop.
Imellem Sort og gul skal der måles en spænding på printen.
Ellers må du tage et billede af printet i kontrolboxen, fra topsiden, hvor komponenterne sidder (Husk at tage billeder undervejs så du kan samle det bagefter), så kan jeg måske være mere præcis.

PS: Pas på med at måle modstand når du har tændt for strømmen, for du vil kortslutte en spænding med måleinstrumentet.

Poul-Erik A.
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 jun 2011 19:10
Geografisk sted: Midtjylland 7800

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Poul-Erik A. » 28 jun 2011 20:04

Inden jeg forsøger at lukke controlleren op har jeg taget et billede af den.
Juni 2011 037.jpg
Juni 2011 037.jpg (35.42 KiB) Vist 20554 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Vildkat » 29 jun 2011 09:23

Hej Poul-Erik.
Jeg fik en kinesisk internet ven til at oversætte din label, og han fandt fabrikantens hjemmeside.
Kontrolleren er udgået, men der er et interessant diagram.

http://www.tongxin.net.cn/en/down/kzg.jpg
Selvom at farvekoden ikke passer helt, skal du forvente 5 volt til sensoren.

Her er et oversigt diagram for hele kredsløbet:
http://www.tongxin.net.cn/en/down/kongzhiqi.jpg

Kan du bekræfte antallet af forbindelser til baghjulet?

Der er en mulighed for en dårlig forbindelse til baghjulet, bare en af de 3 ledninger.
Link til deres download side:
http://www.tongxin.net.cn/en/download.htm

Poul-Erik A.
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 jun 2011 19:10
Geografisk sted: Midtjylland 7800

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Poul-Erik A. » 30 jun 2011 07:40

Tak for de tilsendte oplysninger og en ting at bemærke, er at denne cykel IKKE er udstyret med gashåndtag (trottle). Men nu er controlleren lukket op og een af komponenterne i styreenheden er synlig brændt af. Måske er det årsagen til, at i stedet for 5 volt til censor gav den 24 volt.
Juni 2011 039.jpg
Juni 2011 039.jpg (44.4 KiB) Vist 20513 gange
Så nu søger jeg med "lys & lygte" en anden controller og evt. censor, velvidene at det nok bliver håbløs ?[/u]
Senest rettet af Poul-Erik A. 30 jun 2011 20:10, rettet i alt 2 gange.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: SCO m fl. Batteri 24V

Indlæg af Vildkat » 30 jun 2011 08:01

Om der er gas håndtag er de fleste kontroller bygget til.
Jeg tror du har to muligheder, enten har finder du en tilsvarende model på DBA (den blå avis), eller hvis du kan aflæse navnet på kredsen, så kan denne udgangstransistor måske skiftes, men.... hvis der kommer 24v ud på de 5 volt, så er elektronikken i sensoren nok også stået af.

Besvar